Däckfråga för skåningar

Sv: Däckfråga för skåningar

Jag tror att rätt mycket folk härnere kör på sommardäck faktiskt. Vilket är urbota korkat. Som sagt, mina Pirelli M&S på min XC-70 har funkat hur bra som helst. Annars hade jag naturligtvis haft andra däck. Jag har till och med nyss varit nere i snökaoset i Alperna och kört 600 mil med dem utan att ha märkt av att de skulle vara så usla som det påstås.

Det görs tester årligen och de publiceras i såväl dagspressen som facktidningar. Sök om du hittar ngt hos aftonbladet eller Vi bilägare på nätet. Jag rekommenderar att man kollar flera tester innan man bestämmer sig för vilket märke man ska ha, men de däck som ligger i topp gör det oberoende av test. :idea:

På vår bil har vi Gislaved Nordfrost 3 som var bästa köp då enligt testerna och sommardäcken är Michelin. Jag kör ca 5 000 - 6 000 mil/år och bra däck kan vara avgörande om något händer. :bow:

Vad är vinterdäck?

*Vinterdäck kan vara både dubbade däck och så kallade odubbade friktionsdäck.
*Däcken ska vara:
särskilt framtagna för vinterkörning och
märkta M+S, M-S, M.S., M&S, MS eller Mud and Snow.
OBS! Det förekommer däck som är märkta med M och S utan att vara särskilt framtagna för vinterkörning, exempelvis grovmönstrade terrängdäck.

(från vägverkets sida.)
Räcker så va?

Jag kör med m&s däck som är special för att om man kör mycket med släp och drar tung vet ej vad de heter då jag har bar betalt *S*har fixat de genom såifa som har mycket med lastbilar och sådant att göra. Förr hade jag alltid dubbdäck men jag tycker att dessa är precis lika bra, däcken jag hade innan dess var skitbra också , det var däck med krosst glas i tror jag det var blev precis som sandpapper och jag gled inte en gång med dem i allafall , man får ju faktiskt köra med huvudet också när det är halt. Bor iof sig inte i skåne men i Halland ;-)

Hör kanske inte till tråden, men jag körde hyrbil till/i DK med dubbdäck så sent som i nov/dec -04, då var det tillåtet. Trodde själv att det inte var det, men så var inte fallet. Kan dock inte påstå att jag såg många dubbade bilar i DK, men det fanns några.

Lyssna aldrig på en Skåning angående däck och vinterväglag :eek:

Ser du aldrig på nyheterna??? Vad händer om det faller en centimeter snö i Skåne, jo, bilar flyger och far åt alla håll och kanter, ner med bussar i diket etc. Faller det 10cm snö i Skåne på mindre än ett dygn heter det genast "snökaos i Skåne" :devil: norr om Skåne blir det väldigt sällan så stora rubriker för ett litet snöfall :angel: och inte så många dikeskörningar heller.

Senast ändrad av en moderator:

Jo, det är faktiskt tillåtet med dubbdäck i Danmark. Jag jobbar själv i Danmark, men bor i Skåne (flyttar dock till DK inom kort). Idag hörde jag en historia på jobbet, som jag tycker beskriver den generelle skåningen/danskens förhållande till halt väglag ganska bra:

Min kollega som är dansk, men bor i Malmö, har köpt en bil i höstas (gissa varför han flyttade till Malmö...bilar är DYRA i Danmark). Imorgon ska han åka till Stockholm med familjen, och pga "stormen" som huserar här just nu, så kom han på den briljanta idén att sätta på vinterdäck innan de körde (!!).
Sagt och gjort, han åkte till gummiverksta'n och köpte vinterdäck. Montören sätte på de nya däcken, och frågade försynt om han visste att det var lagstiftat att man ska köra med vinterdäck i Sverige vid vinterväglag.. Detta visste naturligtvis inte min kollega. Glad i hågen kommer han till mig idag, och berättar sin historia - med den klara inställningen att det värsta som kunde hänt var att han åkt fast... Till på köpte var hans sommardäck så slitna att de var under de 16 mm mönsterdjup som krävs...

Vad med att tänka på sina medtrafikanter ibland?!?! Jag blir mörkrädd när jag tänker på vad man möter ute på vägarna.

Själv kör jag dubb på både bilen och släptet, fungerar förträffligt. Kommer heller inte från Skåne från början, så jag är van vid vinterväglag (allt från snö, vatten på is till fläckvis halka - jag kommer inte så långt norrifrån att det är snöväglag i 6 månader om året :D ) och kör varken huvudlöst (150km/h) eller med överdriven respekt (30km/h)..lagom är bäst ;)

Jo det var precis det jag nämnde i inläggat ovan. Jag tror att MÅNGA härnere struntar i att skifta däck och kör omkring enbart med sommardäck, vilket är fruktansvärt oansvarigt!!!

En liten undran bara! Hur många av er jätteduktiga nordbor har kört bil i Skåne i snöstorm?
Det är nämnligen något ganska speciellt.
1. Det är nästan aldrig minus grader när det börjar snöa. Så det är blötsnö som blir modd. Ta lördagen som exempel. På några få timmar kom det ca 2 dm blötsnö som på vägarna blev 1 dm modd. Då kvittar det vad man har för däck. Ett däck kan ta in precis så mycket så det blir fullt och då finns det ca 5 cm modd kvar under. Då är det svårt att köra. Om man sedan kör om t ex en lastbil eller blir omkörd av någon som tycker sig "kunna köra". Då blir sikten noll av alla modd som sprutar upp på vindrutan.
2. Skånsk snö kommer aldrig uppifrån och ner. Den kommer på tvären. Det näst värsta som händer efter blötsnö och modd, är att det är minus grader och kallt. Har träffat en hel del riktiga norrläningar som varit på besök här ute på Österlen och hamnat i "en snöflinga på tvären". Kan säga att deras ansiktsfärg påminner starkt om själva snöflingan. Trots att dom hör till ett fåordigt släkte så har det kommit en hel del "fina" ord och till sist "Fy fan det är ju som att försöka köra bil på kalfjället".

Att det sedan finns idioter som varken har förstånd att köra efter väglag eller ha rätt däck, det kan man inte lasta skånskvinter för. Dom här idioterna finns över hela Sverige och troligen resten av bilvärlden också.

För det första så var det mkt ironi i detta första inlägg.....

För det andra så faller snö nästan alltid då det är just plus/minus noll grader. Detta är det vanligaste förfarandet för södra halvan av Sverige ( allt söder om Sundsvall )

För det tredje så förstår inte jag vad snöflingans riktning har med bilkörning att göra. Att det är j-igt kallt i skåne på vintern beror på att det är fuktigt och att det ofta blåser men detta har inget med bilkörning att göra.

För det fjärde, jag har bott i Skåne i flera år och även södra halland och har peppar, peppar ALDRIG kört av vägen eller kört fast. Har alltid haft riktiga vinterdäck på min bil, haft snöskyffel i bilen och hjälpt till att dra upp och/eller skotta fram ett antal skåningar och sydyhallänningar vintertid :p

Senast ändrad av en moderator:

Jag har bott i Halland hela mitt liv och kör odubbat men har för de aldrig heller kört av vägen man får som sagt köra efter väglag, men iof sig det kom mycket snö hemma hos oss och det värsta var väl egentligen att det la sig som drivor över vägen och att det blåste storm här , det var väl det som orsakade de flesta olyckorna.

Räcker till vaddå? Inte räcker det då för att veta vilka däck som är bäst under vinterhalvåret. :smirk:

Jag kör med dubb på både bil och transport. Vi har ju haft ganska mycket snö denna vintern och jag skulle aldrig riskera något bara för att man inte orkar byta däck. Kostar inte många hundralappar och tänk så mycket säkrare det är. Jag bor på en mindre väg som inte prioriteras och förra vintern hade jag inte dubbat på bilen och då kunde man ju helt enkelt inte köra när det var snö på vägen.

Här i södra delarna av Skåne är det just riktningen på snön som är problemet. Den som aldrig har varit på antingen kalfjället eller sydskåne vid snöstorm förstår inte vad det innebär. Så jag ska färsöka förklara lite.
Siktsträcka på 0 meter.
Allting vitt.
Drivbildning som inte syns.
Drivor ibland uppåt två meter.
Snömarkeringskäppar vid vägkanten? Javisst! Men inte syns dom i snöstormen.
Väldigt varierande väglag från ishal barmark till höga drivor.

Det är det öppna landskapet som gör det. Så norra Skåne går inte att jämför med södra när det gäller snö. Då är som sagt kalfjället mycket närmare i jämförelse.

Kan bara ta lördagen som exempel igen. Tjänstgjorde och skulle innan jag slutade köra några kilometer ca 10 minuter för att lämna en del material och sedan ungefär lika långt tillbaka till garaget. Hann bara köra ett par hundra meter innan bilens högra sida var helt täckt av snö. Vilket gjorde att jag hade ingen som helst sikt genom sidoruta eller sidospegel. Kom fram "skottade" från högersidan, lämna grejorna och började köra tillbaka. Samma sak igen fast nu på vänster sida. Så jag fick stanna och skrapa rent bilen innan jag kunde ta in den i gagaget. Har man dom stora bilarna är det trångt, man har bara någon centimeter tillgodo på var sida och behövs speglarna på bägge sidor.

Håller helt med dig!! Problemet är alla drivor som bildas. Dessutom ligger temperaturen ofta kring nollan så att att det helt plötsligt är glashalt eller fläckvis is (även om det inte är någon snö).
Jag är uppvuxen i Småland med rejäla vintrar, men där var det väldigt sällan problem att köra på vintern. Under hela min skolgång hände det inte en enda gång att t.ex. inte skolbussen kunde komma på grund av snön. På bara några år i Skåne har det hänt flera gånger.
Sen kan jag hålla med om att många skåningar lät bli att ha riktiga vinterdäck innan det blev lag på det. För mig är det helt självklart att man kör dubbat på vintern.

Du har aldrig varit med om en fåk på Öland hör jag det :D

Vad är en "fåk" är det som "fyka" i Skåne? Här fyker vägarna igen har jag lärt mig.

Fåk är det när det snöar som en tok och blåser så man knappt kan stå. Och du vill inte gå ut.
Och ska du gå ut få det bli genom vindsfönstret för dörren ligger under snö.
Det är inte lönt att ploga då det är lättare att gräva igenom. :D

Det låter ju lite som Skåne när det är som värst....

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 927
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 961
Senast: muslidag
·
Träning Behöver era synpunkter! Har träning ikväll och såklart har det snöat i natt... Avskyr snöiga och hala vägar över allt annat och är...
2
Svar
21
· Visningar
3 775
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 218
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar