Sv: Däckfråga för skåningar
Jo, det är faktiskt tillåtet med dubbdäck i Danmark. Jag jobbar själv i Danmark, men bor i Skåne (flyttar dock till DK inom kort). Idag hörde jag en historia på jobbet, som jag tycker beskriver den generelle skåningen/danskens förhållande till halt väglag ganska bra:
Min kollega som är dansk, men bor i Malmö, har köpt en bil i höstas (gissa varför han flyttade till Malmö...bilar är DYRA i Danmark). Imorgon ska han åka till Stockholm med familjen, och pga "stormen" som huserar här just nu, så kom han på den briljanta idén att sätta på vinterdäck innan de körde (!!).
Sagt och gjort, han åkte till gummiverksta'n och köpte vinterdäck. Montören sätte på de nya däcken, och frågade försynt om han visste att det var lagstiftat att man ska köra med vinterdäck i Sverige vid vinterväglag.. Detta visste naturligtvis inte min kollega. Glad i hågen kommer han till mig idag, och berättar sin historia - med den klara inställningen att det värsta som kunde hänt var att han åkt fast... Till på köpte var hans sommardäck så slitna att de var under de 16 mm mönsterdjup som krävs...
Vad med att tänka på sina medtrafikanter ibland?!?! Jag blir mörkrädd när jag tänker på vad man möter ute på vägarna.
Själv kör jag dubb på både bilen och släptet, fungerar förträffligt. Kommer heller inte från Skåne från början, så jag är van vid vinterväglag (allt från snö, vatten på is till fläckvis halka - jag kommer inte så långt norrifrån att det är snöväglag i 6 månader om året
) och kör varken huvudlöst (150km/h) eller med överdriven respekt (30km/h)..lagom är bäst