Däckfråga för skåningar

Sv: Däckfråga för skåningar

Det beror ju på var i Skåne man befinner sig. Det är mycket sällan jag behövt uppleva riktiga snöstormar i Skåne och då har jag bott många år i Lund och Hörby. Den dag på året då det var snöstorm kunde man ju stanna hemma. ;)

Det som jag upplevde som värst var att det ofta var blixthalka pga underkylt regn. På snöväglag fungerar dubbfritt utmärkt men på underkylt är dubbdäck mycket mycket bättre.

Snömodd tycker jag också var vanligt.

Sv: Däckfråga för skåningar

Tycker precis som TomasN här ovanför.

Jag som har haft gård på Uppsalaslätten, har inte upplevt värre snödrev i Skåne på mina 16 år här, än där uppe. Det kunde vara helt tomt på snö på gärdena, men allt hamnade på vägen gm plogvallen. Till slut gick det inte att ploga längre utan de fick använda snöslunga. Ibland gick det inte ens att tugga sig genom med slungan så man fick helt enkelt skopa/gräva bort snön. Ganska häftigt att köra mellan vallarna när de var så höga.

Men skåne har väl ändå själva rekordet tror jag. Minns att jag satt och tittade på TV vintern 78/79 i februari tror jag. Då visades bilder från en storm i Skåne där många fick klättra ut genom fönstren på andra våningen.

Dubbdäck i all ära, men är man så dum som jag var en gång hjälper inte ens det ;) Ibland var det bara inblåsta drivor här och där på vägen och jag hade haft en liten lätt framhjulsdriven Fiat och lärt mig att om jag tog sats så gled bilen fint över hårdpackade drivan till andra sidan där vägen var bar igen.

Så bytte jag bil till en Volvo 145... första vinterns första snödrev och jag tänkte mig inte för, tog sats med bilen - ha, ha, där befann jag mig som ett fån ståendes på underredet på bilen med alla 4 hjulen i luften ett par dm. Det blev ett :devil: grävande kan jag tala om.

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 927
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 961
Senast: muslidag
·
Träning Behöver era synpunkter! Har träning ikväll och såklart har det snöat i natt... Avskyr snöiga och hala vägar över allt annat och är...
2
Svar
21
· Visningar
3 775
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 218
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar