D-tävling!

fitzy

Trådstartare
jag har funderat på en sak som nån säkert kan hjälpa till med...Hur mycket måste man kunna för att rida en d-tävling i tex pleasure och trail?? (formulerar kanske lite dumt men hoppas ni fattar hur jag menar)..Jag har varit iväg på endel clinics och vi är juh fortfarande basic men min häst är tränad endel i trail och gör fina sidepass och inte rädd för något mm mm..hon går i fin form så länge jag samlar henne då hon inte är stark nog än men joggen sitter bra och hon lyssnar bra på skänkel, enda (inte enda men ett stort) problemet vi har som vi jobbar för fullt på är galoppen, hon har svårt att hålla galoppen och trillar ur formen i galoppen, byten har jag inte ens gett mig på då jag tycker hon måste kunna hålla galoppen först och främst men som sagt den jobbar vi på.. men när man hör endel prata så låter de som att de är en världscup att rida d-tävling, å med mina dåliga tävlingsnerver så vågar jag inte ens titta på en propp till en d- tävling innan jag vet hur det egentligen är:confused:

Sv: D-tävling!

Enklast är väl att du åker och kollar på några D-tävlingar, du kommer säkert mer än en gång tänka: ”det där skulle vi också klara av”…

Jag tror du kan vara lugn, nivån är inte så hög och om inte annat så se det som nyttig träning för det gör nog de flesta andra också!

jag har med tänkt att om inte annat så är de nyttig träning...något som jag kommer vinna på är att bara ta mig till en tävling och in på banan då skulle nog mitt självförtroende växa stort! det är ju inte så att jag är rädd för att förlora inte det de handlar om utan mest är det nog rädslan att man ska komma dit och folk ska undra vad f*n man gör där egentligen..

bara åk o var med!!
Ju fler gånger du tävlar, ju mindre nervös blir du.
Och om du har varit o tittat på en d-tävling så ser du snart att den är till för oss som vill ut o tävla o ha roligt tillsammans, du ska inte alls känna att någon stirrar, vi har ALLA varit nybörjare o vet precis hur det känns.

Man kan inte vänta med att börja tävla tills man är färdig, då kommer man aldrig ut! Åk och prova, du kommer nog att känna att du faktiskt passar in rätt bra! Så var det för mig.

*Trådkapar lite*

Måste man ha grönt kort och sådant om amn ska ge sig ut på westerntävlingar?

Fram tills förra året så var D-tävlingar den nivå man startade på och alltså en nybörjarnivå. Det var tillåtet med engelsk utrustning tom.
From. 2008 ( jag kan ha fel med årtalen) så lade man in E-tävling och den klassas som prova på tävling idag.

Du kan absolut ge dig ut på D tävling som första tävling, det är det många som gör.

Däremot tycker jag du ska besöka nån innan du ger dig iväg så du vet hur det funkar om du inte varit på det förut.
Ett annat tips är att skaffa regelboken.
Man har numera ett uppklassningsystem som innebär att när du plockat ihop 30p så klassas du upp till nästa nivå i just den klass (tex. pleasure) och får sedan inte starta den klassen på D utan måste gå upp till C. Gäller dock ekipage.

Men...för att summera så kan du absolut börja starta på en D tävling.

Nej..inget grönt kort.
Däremot måste både du och häst ha licens from. D-nivå.
Ska man rida på boskap måste man ha boskapslicens.

Nu har jag fått upp modet lite mer så till våren måste jag åka å prova på!! jag har med en känsla av att om jag åker och tittar på en tävling att jag sedan kommer att säga "det där skulle jag med klara av"..hjärnan och nerverna förvrider ju alltid verkligheten till nått helt annat innan man fått svart på vitt;)
regelboken ska jag köpa men tänkte vänta till 2009 års upplaga om inte den redan kommit..

om man är med första gången på en d tävling så kan man söka endagarslicens på tävlingsplatsen har jag för mig eller är de helt åt skogen:confused::confused:

Nej..inget grönt kort.
Däremot måste både du och häst ha licens from. D-nivå.
Ska man rida på boskap måste man ha boskapslicens.

Ni skrev något om E-nivå behöver man inte licens på den nivån då?
Hur mcyket kostar en lincens? OM man löser endagars licens vad kostar den då?
Ursäkta alla korkade frågor men jag får inte tag i mina westernkunniga vänner just nu

På E behöver man inte ha licenser och heller inte vara medlem i någon klubb.
Det missade jag på D, man måste vara medlem i en Wras ansluten klubb.

Det bästa du kan göra är att gå in på Wras.se och läsa om licenser.
Jag har inga priser i huvudet riktigt.

På E-tävling behöver man inga licenser och man kan rida i engelsk utrustning.
På D-tävling (tror jag) ska man ha westernutrustning och licens. Man kan dock lösa engångslicens. Den kostar 100 kronor och gäller för antingen häst eller ryttare eller både häst och ryttare den tävlingen. Man kan lösa engångslicenser på flera tävlingar.

hoj, bara ge dig ut. Det bästa som finns e att tävla om man tror att man ingenting kan. Vad du än fixar så e de bonus. Själv har jag tom ställt upp i pleasur på a nivå. Vi e inte byxade till att fixa mycke vi, jag o min lilla panzarpony. Lycka till. De e som pippi sa . - Jag vet inte om jag kan åka skridskor, jag har aldrig provat.:D

jag hejjar på pippi:bump: eller som emils pappa sa: blir en bara redigt arg så går det;) oftast känner man när man är iväg på träning att alla andra går mycket mer framåt men de kanske bara är att man är lite trångsynt, på chappen i somras va första gången jag såg en tävling och där tänkte juag faktiskt när jag såg endel att "detta skulle vi med klara av" inte om man tittade bland toppen men den förstår ni väl antar jag:)..som sagt jag har juh inget att förlora på att åka på en tävling och prova en gång!! man kan inte komma sämre än sist:rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 265
Senast: Bison
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 047
Senast: Lycan
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 950
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 368
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka