Cystor/OCD kontra avel och kontroll

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Piraja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 50
  • Visningar Visningar 5 255
Sv: Cystor/OCD kontra avel och kontroll

Att benställningen spelar in tycker jag också var mkt intressant för just utåttåad bak upplever jag som mkt vanligt på araber (utåtåat överhuvudtaget förresten).

Å andra sidan så är det vanligt bland många ponnyraser också där det inte är problem med cystor...

Jag upplever att det skulle behöva göras en ordentlig vetenskaplig studie på araben för att veta hur pass utbrett problemet egentligen är och hitta ev. riskfaktorer, både genetiska och miljöbetingade.

Men är de verkligen så utåttåade i bak som araberna?
Tycker att de flesta araber breddar i bak vilket inte är lika vanligt att de olika ponnyraserna gör.

halloj. min kusin har haft två araber med olika släkt, hon har fått ta bort båda för cystor o bakknäna. hon har även arbetat hos en uppfödare. där det fanns hästar som tagits bort för problemet med cystor men fortsätter och avlar på linjen, vet ej vilken. tråkigt tycker jag. :(

Fruktansvärt tråkigt.
Ska maila SH o höra om de inte kan ta tag i en forskning vad gäller arabhästen också.
Fast det skulle nog väga tyngre om styrelsen o föreningen låg bakom förfrågan...

gamma tråd men jag svarar ändå :D

jag upplever att många araber är utåtåade bak när de står still, men sen väl i rörelse så är de inte det längre...

nån som vet vad det kan bero på?

Det är nog vanligt, tror tom att det står med i den svenska rasstandarden. Varför har jag inget dock svar på, bekvämt kanske. ;)

Jag har upplevt tvärtom också, att araber som är trinda om magen/har markerad revbensbåge vinklar ut bakbenen vid rörelse (alt breddar bak) för att få bakknäet förbi buken men står "rakt".

alla mina har alltid stått med hovarna vinklade utåt, men det är inte i kotan de vinklar utan snarare i knäet, eller ännu högre upp, haserna kan snudda vid varann, men sen synns inte det!

min gamla lärare sa att det var för att de skulle stå emot ökenvinden? vet inte vad jag ska tro om det!

sen tycker jag det är svårt att se benställningar när de står still, tex min unghäst är inåttåad på ena fram, synns inte när hon står, men när man kör henne och kan titta ordenkligt så synns det tydligt när hon sätter ner hoven!

Nu spånar jag lite och återger det jag har lärt mig om den frågan.

Jag tror (och har blivit lärd) att det beror på att de ska bredda sig bak och inte slå ihop, och även komma med bakbenen "om sig" när de galopperar.

Tänk på hur man själv gör med fötterna när man drar ett tungt lass eller tar fart - det blir ett mycket större slitage och det krävs mer energi om du drar med raka fötter än om du ställer dem lite utåt.

Araben är en häst som ska gå snabbt och långa sträckor.
Uttåttåheten hur vanligt som helst men däremot inte kobenthet.
Det är ett slitage.

Eller... rätta mig om jag har fel. :)

KL

Letade i welsh cob trådar och så dyker det upp en massa araber i diskussionen:eek:;)

Istället för att dra igång en helt ny tråd så spinner jag vidare på liknande tema ang röntgen, avel, defekter förekommande i rasen etc etc - med anledning av ett röntgenfynd som gjorts på min 3-åring av rasen welsh cob.

Man diskuterar ju mycket ryggar, utseendemässigt, på en del WC hingstar, särskilt på utländska shower. Ni som avlat länge på rasen - vad säger ni? Röntgar man ryggar? Har man funnit frekvent förekomst av ngn defekt på ryggar?

Min har Spondylos, artros på ländkota nr 2 och nr 3. Sekundär symptom hovledsinflammationer fram + knäledsinflammationer bb m hälta 1+1+1+2 grader efter böjprov o på böjt spår. Snedhet i bäcken 3 cm - justerats kiropraktiskt och har hållt sig rak sedan dess. Den här artrosen kan förstås bero på yttre våld av ngt slag - men kan den också vara ärftligt betingad? Exteriört har han ngt lång rygg, inte svankig men för ögat kan han se svankig ut eftersom han är för dagen i a f överbyggd bak.

Jag försöker inte kasta skugga över ngn här eller över WC aveln i allmänhet utan försöker bara förstå och kanske gardera mig inför ett ev framtida köp av ytterligare WC samt få veta hur man resonerar i avelskretsar.

Vilken tråkig diagnos du fick till slut. Jag har tänkt på dig och undrat över vad veterinärerna skulle komma fram till.

Har aldrig upplevt ryggproblem med någon av mina cobbar iallafall. Dom har hållt sig friska och sunda både i rygg och ben. Har aldrig röntgat någon rygg då det inte funnits anledning.

Tror mest man beklaga att din unghäst drabbades av detta men jag tror inte att du kan leta efter andra exteriörer i framtiden då jag sett din unghäst och han är ju högst normal åt det sundare hållet. Tror att du har haft otur. :(

Ja, just nu känns det som om man sitter här i "spillrorna" av ens hästliv och undrar vad det var som hände egentligen:(
Jag har inte riktigt accepterat detta ännu och kan inte tro att vi inte ska kunna hjälpa honom till åtminstone ett liv som promenadhäst/skogsmulle, utan smärta förstås.

Det GÅR bara inte att ge upp på honom nu, efter allt annat som varit.

Jag är värdelös på det här med att fota men om du fick se honom nu så skulle du se en SNYGG och levnadsglad herre!
Han går på betet härute nu och har det bra.

Nu svamlar jag...ha överseende med känslosamheten:crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka