Cystor/OCD kontra avel och kontroll

Sv: Cystor/OCD kontra avel och kontroll

svarar bägge,
det handlar ju inte om huruvida man sticker huvudet i sanden eller inte. Det är det väl ingen som gör. Och det är ju upp till var och en att röntga sina hästar eller inte.
Jag tycker faktiskt att det görs en höna av en fjäder när EN häst i EN ras får påvisat cystor i en led, och sedan antyds det starkt att rasen skulle ha dolda problem med detta och att det bara är drabbade som skulle reagera. Tror ni inte att vi hingstägare som antagligen står för den största delen av produktion utav nya föl är måna om att ha en frisk ras med sunda individer? Om det börjar drälla in hästar på premieringarna med svullna leder eller att dom blir kasserade på hingstpremieringarna ppga cystor så kanske man skulle regagera och gå vidare ett steg blamed att införa röntgen innan ev godkännande. Men idag har rasen inga sådana problem och det finns ingen anledning att därmed sitta och säga att "något måste göras".
Welshen kan ha problem med instabila testiklar i ung ålder. Det är känt och därmed hålls en extra kontroll på dom hingstarna innan godkännande. Även hingstar med stumma hovbrosk röntgas innan godkännande.
Jag tycker att denna föreningen gör vad dom kan för att bibehålla en frisk ras. Och tycker andra människor att dom myglar tycker jag att man börjar med att kontakta styrelsen för att få ett svar på hur man ser på defekter så att man åtminstonde kan disskutera fakta eller myter med kött på benen :mad:

Höna av en fjäder?

Lätt att säga innan man haft en cysthäst, eller varför inte som Audi - flertalet! :mad:

Uppbackning från vår förening hade varit helt okej. men nu är det inte så. Vi får väl se!

Svarar båda, jag med.

Nu tror jag att vi pratar olika saker. HalyBailey har welsh, Waldorff och jag har araber.

Jag reflekterade mest över TS beslut att aldrig köpa en oröntgad häst igen och min "struts"-kommentar gäller enbart vissa arabägare/-uppfödare. Några andra raser varken kan eller vill jag inte kommentera.

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad:

Tack. Då har vi rett ut det :D

Jag har inte påstått att rasen är behäftad med en massa dolda cystor utan efterlyser kunskap i frågan och den verkar inte finnas, eller? Min häst är inte svullen och cystfyndet är ett sekundärfynd vid hältutredning. Inte klart att den orsakar några problem alls. Mitt beslut är att hästen inte kommer att gå till avel p.g.a. den cystan och jag kommer att se till att vid framtida hästköp röntga. Jag vill ju att hästen ska kunna avlas på och vill inte ha obehagliga överraskningar...:cool:

Nu är det ju "folket" som reagerar och som kommer att ta upp det med sin avelsförening, inte tvärtom. Jag skulle ju verkligen vilja veta om föräldradjuren till min häst har ev.cystor och helst också andra avkommor för att kunna avgöra om det är troligt att det handlar om en ärftlig sådan...det råder ju lite tveksamheter om just cystor i kotleder/ben. Men, utan generell röntgen får jag inte svar på det. och hur som helst väljer jag att inte avla på hästen. Skulle jag någonsin fundera på en WC (ja, vilken hästras som helst faktiskt) igen kommer jag att ha röntgenkrav innan köp, garanterat:cool:

Jag tror att många reagerar som jag och HaileyBailey gjort. Inom WELSH har vi ingen känd skelettdefekt trots hästar som högpresterar. Har svårt att se att avelsföreningen skulle sätta röntgen tvång på sina avelsdjur bara för att 1 häst har fått cysta i ett ben. Jag kan förstå att du vill veta varför men att dra ner hela welshcob aveln känns inte rimligt. Snart dyker det upp någon som hittat hovbroskproblem på 1 häst och kräver frirötgade hovar på alla hingstar.

Däremot så är det säkert ingen uppfödare som inte ger dig lov att röntga på din bedrift så länge du betalar kalaset. ;)

Nej, ni påstår att det inte finns några skelettdefekter. Ni vet egentligen inte då ingen röntgar. Vad är högpresterande för dig?

Återigen...detta är ett sekundärfynd på min häst och inte hela rasen. Dock är jag nyfiken på om det finns hos rasen men blir anklagad för att "dra ner" rasen???

Jag är inte ute efter ett röntgentvång utan mer att uppfödarna själva blir intresserade av att ha koll på sina avelsdjur.

Om jag är presumtiv köpare på en häst i framtiden kommer jag att se till att den är röntgad om det ska bli affär, ja...då betalar jag också eftersom JAG vill veta innan så jag kan avla på en frisk häst.

Lånar knapp, det finns inte OCD på renrasponnyer därför röntgar man inte dem. Därimot på ridponnyer som innehåller halvblod och fullblod kan det förekomma men är ytterst ovanligt. Man röntgar alla ridponnyhingstar i Sverige och Holland men inte i Tyskland!

Lånar knapp, det finns inte OCD på renrasponnyer därför röntgar man inte dem. Därimot på ridponnyer som innehåller halvblod och fullblod kan det förekomma men är ytterst ovanligt. Man röntgar alla ridponnyhingstar i Sverige och Holland men inte i Tyskland!

Hur kan man vara så säker på att det inte finns på renrasiga? Är alla röntgade?

:bow::bow:

Jag tycker du har en väldigt bra syn på avel. Ett föräldradjur med en defekt som KAN vara ärftlig bör inte sättas i avel, målet med all avel är väl ändå i grund och botten att få fram friska, hållbara individer.

Man drar den slutsatsen av att inga rasponnier har hittats dessa fynd vid röntgen. De ponnier som alltså har haft antingen en svullnad alt hälta och behövt röntgats.
Finns det på renrasiga så är de uppenbarligen inte påverkade av det och behöver således ej behandlas för detta heller.

Ang detta med att friröntga sina avelsdjur så anser jag fortfarande att det är överdrift om rasen inte har problem med någon speciellt. Icke heller om hästen ifråga aldrig haft problem. Ska man nu röntga för att inte föra något vidare så får man nog börja röntga vid öronen och sluta vid bakhovarna. Beroende på vad man har i sitt eget bagage så vill man utesluta något speciellt. Piraya vill kolla cystor, jag vill kolla spatt osv.....på en ras som inte har någon känd skadestatistik på dessa defekter.

Avelsdjuret är inte friröntgat enbart för att man har kollat OCD/cystor enl mig.........

Detta är en känd "sanning". Senaste forskningen jag läste om OCD/cystor så anser man inte att det finns hos renrasiga genuina ponnyraser. Och till motsatsen bevisats så ser jag ingen anledning till att tro att det är på något annat sätt. Precis som Welsh skriver borde man gjort fynd när man röntgar ponnier för annat, men man hittar inget.

Hittar man problemet hos en enda individ kan det bero på en mutation/fosterskada/brist eller liknande hos denna enda individ.

Ang detta med att friröntga sina avelsdjur så anser jag fortfarande att det är överdrift om rasen inte har problem med någon speciellt. Icke heller om hästen ifråga aldrig haft problem. Ska man nu röntga för att inte föra något vidare så får man nog börja röntga vid öronen och sluta vid bakhovarna. Beroende på vad man har i sitt eget bagage så vill man utesluta något speciellt. Piraya vill kolla cystor, jag vill kolla spatt osv.....på en ras som inte har någon känd skadestatistik på dessa defekter.

Avelsdjuret är inte friröntgat enbart för att man har kollat OCD/cystor enl mig.........

Jag håller helt med. Men jag anser också att om man har en hingst som potentiellt kommer få stort genomslag i aveln - dvs att den antingen betäcker väldigt många ston (kanske ff a SWB) eller betäcker stor andel av rasens ston (blir väldigt poppis eller en liten population) - DÅ bör man röntga den från toppp till tå. För det den kan ställa till i populationen/rasen kanske aldrig går att ställa till rätta igen.

Höna av en fjäder?

Lätt att säga innan man haft en cysthäst, eller varför inte som Audi - flertalet! :mad:

Uppbackning från vår förening hade varit helt okej. men nu är det inte så. Vi får väl se!

Har ni aldrig ställt er frågan...........hur var det förr? Fanns detta problemet förr om åren? Och hur många hästar på tävlingssidan eller vanliga skogsmullar eller rena avelsdjur går omkring med cystor utan att ha problem?
Jag tycker att man skall ha koll på sina egna avelsston, vara noga med sitt val av hingst.
Men man kan inte begära att alla ANDRA eller sin avelsförening skall ta ansvar för problem som detta. Det ligger i ALLAS intresse att ta ansvar över cystor, men ibland måste man väga fördel emot nackdel och ta beslut vart efter det väger.
Skall man gå in med slägga och begära röntgen av stona tex så försvinner med stor säkerhet ett mångfald när det gäller stammar.
Och har vi råd med det?
Andra sidan med röntgen är att du röntgar bara individen men de gener som individen bär på är ändå där.
Alltså sto som är fri röntgad kan lämna avkomma med cystor och tvärtom.

Men någonstans måste man ju börja, eller hur?

Om alla röntgar sina ston och avkommor till dessa, samma med hingstar så kan man kanske få ett mönster.
Så länge man skiter i att röntga stona kan man ju alltså inget säga, precis som det är idag.

Li

Men vilken del av hästen ska man välja att röntga. Det är inte helt nyttigt med röntgenstrålar varken för hästen eller människan samt att det är inte så nyttigt för miljön att dra all denna el för något som inte är akut. Ska jag välja att röntga öronen, bakhoven eller någon del där i mellan eller hela hästen ?

Nu tror jag att både wolken fee och waldorff är inne på "arabspåret" igen och då är det i första hand cystor i bakknäna som är problemet.

Personligen så skulle jag nog gärna ta bakhaserna också om jag skulle köpa mig en lite äldre arab som ridhäst. Spatt är rätt vanligt enligt min erfarenhet (särskilt på de mkt rakhasiga exemplaren).

Men skulle jag skaffa welsh cob igen så skulle jag nog inte ta några plåtar om inte hästen var av det dyrare slaget eller det var ngn reaktion på böjproven.

Men samtidigt så blir ju motsvarande exportröntgen allt vanligare vid försäljning så det kan ju hända att det blir ändringar i försäkringsvillkoren där framöver. Folksam kräver redan idag en friröntgad häst om du ska ha den i 100.000 eller mer som A1- försäkrad ridhäst t ex.

Senast ändrad:

En friröntgen , innefattar det bakknäna också även om det inte särskilt bes om det?
Exakt vad röntgas vid en "friröntgen" , är det sammma för alla försäkringsbolag vad som ska innefattas, samt för alla kliniker?

:bow::bow:

Jag tycker du har en väldigt bra syn på avel. Ett föräldradjur med en defekt som KAN vara ärftlig bör inte sättas i avel, målet med all avel är väl ändå i grund och botten att få fram friska, hållbara individer.

Tack, det värmer;)

Tack för att du tar upp detta utanför arabtråden.
Tycker det är bra om andra "rasrepresentanter" också är med o delar deras syn på det hela.
Tråkigt med din welsh. Anser inte att du "drar ner" rasen för att du går ut med vad som hänt dig.
Tycker även att arbetet du länkade till var bra o önskar att fler läser det.
Om Sh kunde gå in o stå för en utredning på hbl o kräva in alla röntgen svar gällande hbl, så borde man kanske gå den vägen också på arab....

Tyckte även biten där det stod om benets vinkling o dess betydelse för uppkomsten av cystor o lösa benbitar.
Den biten tycks totalt kommit bort i diskussionen i arabtråden....
Med tanke på hur benen ser ut på många araber så förstår man att det kan vara så utbrett.
Även om en hingst då är friröntgad, men något utåttåad bak o lika med stoet....så kan ju fölungen bli mer uttåttåad o få OC även om föräldrarna inte har det.
Som jag alltid sagt...benställning är A o O o inte bara i fram.
O många araber går ju faktiskt mycket utåttåat o brett i bak....
Kanske en ny väg att nysta i problemet om uppkomst????

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka