Cystor, någon?

Sv: Cystor, någon?

Hej H3+, tack för ditt svar och jag behöver nog så mkt lycka till som kan tänka sig. Detsamma till dig!!

Hej Manne Panne. Det är nu ca fem månader sen min Hercules operades. Vi har börjat att sätta igång honom sakta med promenader. och lite tömkörning.
Än så länge känns han ganska ok han har fortfarande en galla på bakknäet. Och från och till öm i bakbenet, men vet sa att han kunde vara det till och från i upp till ett år. Så jag håller tummarna och tar det lugnt. Jag har ingen bråska. Sen ser han gladare ut i ögonen, vilket han inte gjort på länge. Hur har vägen fram till denna prognos på din häst gått, symtom behandling ?? Kram

Hej igen Mp, Undrar om du vill berätta lite hur din häst blev sjuk och vad veterinärerna sa om prognos behandling ev operation. Vad är det för ras på din och hur tror de att den har uppkommit.

Min Hercules hade en eller har en cysta, som inte syntes på röntgen, utan de såg att den fanns när de gick in i leden med atroskopi. De sprutade kortison rätt in i den och hoppas att den skulle dra ihop sig, och sen stod han på box i 8 veckor, utan promenader och efter det började vi succesivt öka hans sjukhage och korta dagliga promenader som har utökats. På återbesöket tyckte vet att han var haltfri och det syntes fortfarande inte ngt på röntgen. Det ända jag egentligen vet är att cystan har inte utvecklats mer och han är inte halt i dagsläget, men jag vet inte om den är borta utan det får tiden utvisa när man belastar honom mer.

Hercules fick stora muckelknutor uppe på ryggen och en stor på låret, när han blev sjuk. De har gått tillbaka så det får man se som positivt. Vägen tillbaka är nog lång, han känns stel och går kort steg är spänd och otränad efter lång tid i liten hage. berätta gärna fler hur det går med era hästar Lycka till du Mp och berätta gärna hur det går ...

Jag har en 13 årig ponny som fått diagnosen för ett år sedan.
Hon fick vila några veckor, sedan ridas i skritt på rakt spår, sen promenadridning.
Nu fungerar hon som ridhäst, går lite lektioner, har hoppat två clear rounder.
Hon är pigg o glad nu o vi är glada för varje dag vi har med henne, då för ett år sedan trodde vi att vi skulle behöva ta bort henne.Någon tävlingshäst i de högre klasserna blir hon aldrig, vilket aldrig heller varit tanken för oss med att vara hästägare.
Vi avråddes från operation.

Hej Hercules22! Ledsen att det tog tid att svara. Jag deltog med honom på 4-års kvalitetstävlan i september, där han betedde sig märkligt. Det som jag tänkte mest på var att han totalt vägrade att hoppa på löshoppningen. Efter visningen fick han vila i ca två veckor. Därefter började jag skritta honom och vid andra tillfället råkade jag känna på hans ben ett par timmar efter skritturen. Han var alldeles varm och tjock i alla fyra benen. Testade vid ett tillfälle till och samma visa. Då ringde jag vet och fick en tid. Det visade sig att han var halt på tre ben. Det satt en cysta i bakknät samt han hade en pålagring i diagonala frambenet (som kanske kommit av att han avlastat bak?) och kotledsinflammation i båda frambenen. Cystan satt väldigt nära leden i bakknät och vet trodde ej det gick att operera.

Han fick gå tre veckor i 5x5 m hage och 15-20 min skritturer tills för en vecka sedan, då jag var på återbesök. Han hade svarat jättebra på behandlingen och var helt ohalt, vilket verkade överraskande för vet. Hon ville ändå behandla med tuppkam igen och han har fått ytterligare tre veckor i sjukhage, men jag får öka på storleken på hagen. Dessutom får vi gå i ca 30 minuter nu. Skönt för min älskling. Därutöver har jag fick jag också beskedet att det går att operera. Känns lite mer hoppfullt nu än för fyra veckor sedan. Håll tummarna, så hörs vi vidare hoppas jag!

Hej bara fyra år!! Tråkigt. Det är nu sex månader sen min Herc opererades. Och än så länge känns det ganska bra, rider honom ngn gång per vecka och lite tömkörning och promenader. Han kan vara lite öm i benet efter en längre runda , men han har inte vilat på benet på ett tag så jag håller tummarna, håll mig gärna uppdaterad, man vill gärna höra positiva besked från andra med samma diagnos, Lycka till Malin

Hej Malin,
Det var meningen att jag skulle satt igång honom under december månad i fjol och ha ett återbesök i mitten av januari. Den kalla och snöiga vintern gjorde att jag la ner projektet och väntade på bättre väder.

Har nu haft igång honom i några veckor med enbart skritt och trav rakt fram. Ska börja utsätta honom för lite korta pass på ett något böjt spår, fast stora volter. Dax oxå att börja med lite galopp. Han känns väldigt fin i övrigt och jag kan inte känna något konstigt än så länge. Hör av mig vidare framöver.

Hälsningar
MP

Liknande trådar

Hästvård Min 8åriga shetlandskille har stora problem med sin mun... Jag tar det från början; I somras upplevde jag en konstig lukt från honom +...
Svar
5
· Visningar
2 740
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 885
Senast: __sofia__
·
Foder & Strö Vill höra era erfarenheter av tillskott för lederna. Det är en hel djungel och tyvärr så finns det ju inte så mycket bevis. Men jag är...
2
Svar
25
· Visningar
3 780
Senast: Christa
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 690
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka