Cystor, någon?

Arwyn

Trådstartare
Är eventuellt blivande spekulant på en nioåring som har haft en cysta i ena bakknäet som han blev opererad för i november förra året. Enligt veterinärer ska det tydligen inte vara någon fara för framtiden, hästen är helt friskförklarad och rids som vanligt. Men jag känner mig ändå minst sagt skeptisk. Är det någon som har några synpunkter på om det är värt att köpa denna häst? Den ska användas till hopptävling.
Både erfarenheter och spontana reaktioner efterlyses!

Sv: Cystor, någon?

Trodde man inte kunde operera bort cystor i bakknäna på en häst?
Min häst har det och kommer aldrig bli bra och han har en liten en?
En cysta i bakknät som min häst har kan aldrig försvinna men den kan sluta växa..Om den fortsätter växa kan den spricka och då mår INTE min häst bra av den...plus att jag har hört att de kan få fler följdskador av just detta?
Jag vet inte men som det lät på min vet.så går det inte att göra något åt..de finns liksom kvar och går inte göra något åt..jag får se om han kommer att fungera som ridhäst över huvudtaget?
Men det kanske inte var en sådan cysta trots att det låter som det?Om hästen verkligen har blivit opererad för cystan så vill jag gärna veta var de gör det och hur!!!!!Det skulle rädda min häst i så fall!Men har aldrig hört talas om det tidigare?
Men däremot så har jag hört om hästar som har cystor men som aldrig haft problem med dem!Solskenhistoria!
Jag hade nog inte köpt en häst som jag visste hade en cysta i bakknät om jag ville tävla...Men det är pga dåliga erfarenheter och en just nu vansinnigt olycklig häst som står i sjukhage...

Okej, ursäkta, jag är ju faktiskt inte säker på att det var bakknäet nu när jag tänker efter, vet inte riktigt vart den satt mer exakt... måste kanske ta reda på det.
Jag kan kolla upp med henne var dom opererade på för sjukhus och så.
Det låter ju verkligen inget roligt det där... Jag ska höra mig för lite och hålla tummarna för dig och din häst.

Min häst ska opereras för en cysta som sitter inuti (!) skelettet i framknät på tisdag. Första operationen i Sverige, men med god chans att de ska lyckas enligt vet.

Hejsan min häst har en cystra i bakknäet men veterinären ska kolla på bilderna och sedan skicka dom till malmö... Vetrinärerna sa till oss att det inte brukar vara några problem att operera bort men destå äldre hästen är destå svårare är det! Men om du köper den 9:åringen så be att dom ska rönka den för att se så allt e bra. Men dom sa oxå att om dom har lyckats bra så märks det och hästen inte haltar mera... För det är små/stora hålor i benet så att de går och klämmer och gör därför att hästen har ont! Men nu så har dom komit på att dom kan gå in i benet och slipa och fylla igen med ngt medel... Och att hästen blir helt bra efter operationen och att den går att tävlas och ridas helt normalt och att dom oftast får det i fosterstadiet och för att inte få det till att gå i arv och i så fall han det gå ännu längre med den avkomman! Hoppas att mitt svar va till hjälp! Men som sagt om veterinärerna säger att benet är bra så är det precis som ett vanligt knä igen... Men som sagt så desstå äldre hästen är desstå svårare är det att repparera och läka...

Min förra häst blev opererad för cystor i bakknäna för inte så länge sen och är nu på god väg tillbaka. Han har fått en bra prognos trots cystor båda bak och lös benbit ena framkotan.
Sen beror det säkert på om hästen ska tävlas och belastas högt eller om den ska gå som hobbyhäst.

Nu var det ju över tre år sedan det var aktullet, och det blev inget köp, jag var inte ens spekulant. :) Men tack ändå.

Är det någon som vet om man kan operera cystor i hästens framben ? Känner mig desperat just nu då min 7 åring fick diagnosen cysta på strålbenet som klämmer på böjsenan och cysta i kronbenet nu för några veckor sedan. Har förstått att det inte är världens bästa diagnos han fått men är desperat nu någon som kan rekommendera någon bra klinik eller veterinär jag kan kontakta ? Det är min bästa vän det handlar om och han är så himla speciell för mig. Så snälla minsta lilla gör mig riktigt tacksam!

Min häst har ochså fått den diagnosen i dag, i baknä.
Känns jättejobbigt, jag känner att jag gör allt som finns för att hon ska bli bra.
Prognosen på operation varierar från 30o/o till 70 o/o läkning.
Vet inte om jag riktigt förstod vad vet sa, det var så jobbigt. Men nu är hon behandlad med Coleston bifos, det är väl tuppkam? för inflamationen, sen ska den ges igen.
Det kan tydligen vara cystan eller att hon skadat sig på något annat, för hon kan vara född med cystan.

Jag tänkte trådkapa lite och låna den här tråden istället för att skapa en ny. Jag va inne med min 1 åring på röntken pga difus hälta i våras. De upptäckte en cysta i ena bakknät och en eventuell cysta i det andra bakknät. Nu efter sommarbetet var vi på återbesök och idag eller imorgon ska ha opereras. Jag har kört upp han till Strömsholm och haft konsultation med kirurgen som ska operera. Han sa att chansen för växande hästar upp till 3 år är ca 70% och därefter sjunker proventen för en lyckad operation ganska snabbt. Det har kommit en ny metod som gör att ingreppet blir mindre där man sitället för att gröpa ur cystan, sprutar in kortison så att den försvinner, vi får väl se vilke metod de väljer. Jag håller tummarna för min pojk och alla andra som har samma problem.

Själv fick jag klartecken från försäkringsbolaget ikväll att operera min kille på 3 år. Han har en cysta i sitt bakknä och vi har provat behandling med cortison och tuppkam, men det lyckades inte. Vi fick en tillfällig förbättring, men återfallet kom efter några veckor. Nu har han stått i sjukhage i 2 månader och det känns skönt att äntligen fått okey att ta nästa steg. Skall boka tid för operation i morgon.

Ni får gärna skriva och berätta hur det gått med era hästar och hur tillfrisknandet går. Känns skönt att dela erfarenheter med någon i samma situation.

Håller också tummarna för er och era hästar!

Hej alla ni som fått diagnosen bencysta vill gärna höra hur det gått med era hästar, finns det hopp. Min fyraåring står precis med den diagnosen, och är opererad för sju veckor sen, lite uppmuntran vill man gärna ha och lite bra prognoser....

Hej,

Min kille opererades i mitten av november 2008. I slutet av mars i år så blev han "friskskriven" av veterinären. Han hade då en ren och fin gång och veterinärerna var nöjda med resultatet. Dock säger detta inte så mycket om framtida hållbarhet.

Vi har sedan april ridit honom i skritt och lite i trav (på rakt spår) ett par gånger i veckan, men tyvärr har vi haft ett antal avbrottsperioder p g a andra sjukdomar och åkommor. Har därför inte kommit så långt som vi önskat.

Han är dock positiv i ridningen (till skillnad från före operationen då han protesterade och var ovillig) och visar så här långt inga tecken på hälta eller annan påverkan. Vi har dock inte pressat honom hårt utan tar det lungt och låter tiden utvisa om han håller eller ej. Känner att vi inte behöver ha bråttom då han nyss fyllt 4 år.

Veterinären som opererade var mycket positiv till att han skulle bli ridbar eftersom han bara hade ett förstadie till cysta. Den var alltså inte så utvecklad som man först trodde när man såg röntgenbilderna. Det är ju också en faktor som spelar in på slutresultatet.

Det som dock stör mig ibland är att han fortfarande har en liten galla på hasen som kommer och går. Den tillkom före operationen och berodde på att han belastade fel på benet p g a cystan. Hasen är röntgad 2 ggr och den visar inga problem i sig. Vet inte om han fortfarande belastar lite fel, eller vad det kan bero på. I mars så behandlades även hasen med kortison och han fick butta. Det såg bättre ut ett tag, men den är inte helt borta. Veterinären är dock inte så orolig för det.

Så här långt ser det bra ut för vår del och jag håller tummarna för att det löser sig för dig och din häst. Skriv gärna en rad och berätta hur det går. Vill också ha lite solskenshistorier från andra då vi inte heller vet något om framtiden.

Hej, ja solskenshistorier vill man gärna höra, känns lite tungt. Min kille fyllde fyra år nu i maj och han opererades den 13/5 med artroskopi, där de sprutade kortison direkt i cystan. Hans cysta syntes inte på röntgen så vet visste inte om den var på utveckling eller på väg tillbaka, får hoppas att det är positivt, har nu börjat att förstora hans hage, men tycker det är svårt att se om det går framåt eller inte lite svårt att hålla honom lugn, kör sina bockrundor nu när hagen har blivit lite större.

Lite svårt att hålla honom trimmad eftersom han äter av tristess, och har lagt ut en del fastän han bara får hö och betfor. Min kille har fått ganska mkt spänningar i rygg och lår när han har gått och avlastat, ska ta ut kirupraktiker efter återbesöket om tre veckor. Hur gick op till på din häst och återhämtning i hage eller träning, och när märkte du att det blev bättre ...:)

Hej igen,
Då har vi hästar som är nästan lika gamla. Min blev 4 år i mitten av april :).
Måste fråga hur man upptäckte att han hade en cysta om det inte syntes på röntgen? Vi upptäckte att han hade en galla vid hasen. Vi tog in honom på klinik för att undersöka hasen. Röntgen visade inget, men de kunde se en liten avvikelse i hans rörelsemönster på höger sida. Han blev inte klassad som halt, men fick ett + för att rörelsen inte var klockren. Veterinären ville då röntga knäet och då såg man cystan tydligt. De rekommenderade avlivning, men jag vägrade förståss. De sa att prognosen är dålig och att det knappt var lönt att försöka bota.
Först behandlade man med kortisonsprutor in i leden (ej direkt i cystan) vid 3 olika tillfällen mellan juli – oktober 2008. Han fick hela tiden stå i sjukhage på 5X5 meter. Behandlingen såg ut att fungera, men efter ett tag så var symtomen tillbaka. Vi beslutade då att operera honom.
I mitten av november förra året så opererades han i Helsingborg av Flemming Winberg. Han gjorde en titthålsoperation och tog bort cystan ur leden. Efter operationen fick han stå i boxvila i 2 veckor (varav 5 dagar på djursjukhuset). Han fick inte röra sig alls under dessa veckor. Sedan stod han i sjukhage 5X5 meter i 3,5 månader. Fick bara gå korta promenader under denna period. Började med 5 minuter om dagen och ökade successivt till 15-20 minuter om dagen uppdelat på 2 gånger. Han skötte sig som tur väl jättebra i sjukhagen. Han var otroligt lugn för att vara unghäst. Tyvärr var det jättejobbigt att ut och gå promenader med honom. Han var helt vild bara att gå mellan hage och box…. Det var en kämpig period då han behövde röra sig lite men kontrollerat. Man hängde som ett tvättstreck efter honom. Tjocka blir de oundvikligen eftersom man inte kan motionera dem som de behövt :grin:
Vi märkte väl inte någon direkt förbättring själva. Men vid varje återbesök på klinik så gjorde de ju hältprov, böjprov o s v och det blev bättre och bättre resultat. Det vi märker nu är ju att han är mer positiv till ridning än förut.
Från och med April fick vi klartecken att börja skrittmotionera honom och tömköra honom. Tydligen så skall inte tyngden av en ryttare påverka leden negativt. Viktigt är att inte utsätta dem för mycket uppförs och nedförsbackar och de skall inte heller gå på volt. Det är när de skjuter ifrån med bakbenen som belastningen på leden sker och belastningen blir högre om de inte går på rakt spår. För att träna dem så skall man försöka få hästen att sätta bakbenen under sig så mycket som möjligt. Viktigt att sakta bygga muskler runt knät som stöd innan man belastar för mycket.
Har också funderat på att ta ut en kiropraktor för att se om vi kan komma tillrätta med gallan på hasen. Kan ju bero på långvarig felbelastning.

Hej igen, jag upptäckte att han vilade bara på ett bakben, speciellt när vi hade varit ute och ridit, sen blev han tokig i bara hö bak när hovslagaren skulle sko. Kände att något var galet, precis innan vi åkte till vet började han att få en knuta uppe på korset och på låret och han vilade hela tiden på det benet. Inne hos vet var han 1 grad halt och har varit det fram till efter op, på senaste återbesöket 3½ vecka efter op var han haltfri.

Vi ska dit om 3 veckor igen.....
från början så hade han boxvila i 12 dagar, sen i 5*5m. Som nu har utökats till lite större 10*20 och dagliga promenader som ska utökas, har valt att ta det lugn med promenaderna för han har inga skor och dåliga fötter som han fläker upp, får nog sko honom, väntan på resultatet är det värsta.........

Hej undrar en sak till hur troddde vet att cystan uppkommit på din häst och vilken ras är han?? Tack för ditt inlägg och hoppas att du vill uppdatera hur det går med din häst, lycka till du med......

Undrar hur det har gått för era hästa H3+ och Herkules22. Jag har själv en 4-åring som jag har fått diagnos cysta i bakknä. Skulle gärna vilja veta.

Hej MannePanne!

Vi rider lite smått på vår kille. Tyvärr har han under sommaren råkat ut för diverse andra tråkigheter som inflammerat skap, halsinfektion och nu har han skurit upp kotan på ena bakbenet och fått sy o. s. v. Känns som om det hela tiden kommer något emellan som gör att vi får börja om och börja om.

Den lilla belastningen vi har utsatt honom för verkar inte ha påverkat honom negativt. Vad vi kan se så är han i alla fall inte halt, men det var knappt det syntes före operationen heller, så det är svårt att säga. Före operationen fick vi bara ett + för en liten rörelseavvikelse så det krävdes någon som analyserar hältor varje dag för att upptäcka det.

Tänkte fortsätta med ridningen lite smått och successivt öka belastningen. Ska nog åka tillbaka till ATG-kliniken för ny bedömning till våren.

Lycka til med din häst!

Liknande trådar

Hästvård Min 8åriga shetlandskille har stora problem med sin mun... Jag tar det från början; I somras upplevde jag en konstig lukt från honom +...
Svar
5
· Visningar
2 740
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 885
Senast: __sofia__
·
Foder & Strö Vill höra era erfarenheter av tillskott för lederna. Det är en hel djungel och tyvärr så finns det ju inte så mycket bevis. Men jag är...
2
Svar
25
· Visningar
3 780
Senast: Christa
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 690
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka