Cystor i livmodern - farligt?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Thildha
  • Startdatum Startdatum
T

Thildha

Idag kollades mitt sto på 17 dagen efter sista semineringen (dock bara 14 dagen från när man tror hon släppte ägget). Då hon har två stora cystor i livmodern, var vet inte säker på om hon var dräktig eller ej. Dock hade hon ritat systorna innan seminering, och hon var ganska säker på att de var betydligt större nu, vilket hon trodde berodde på att fostret låg intill dem. Hon vill dock kolla igen om två dagar, för att vara helt säker.

Mina funderingar så här på kvällskvisten är om det kan innebära något negativt för fostret om stoet har stora cystor?

Eller - något negativt för stoet för den delen?

Till sist så undrar jag om det är svårare att se eventuell tvillingdräktighet, om den ena kan gömma sig bland cystorna. Hon var konstaterad med tvillingar förra året, med samma hingst - plus att hon är sprutad igång, såväl den här gången som förra året.

Många tankar ... :crazy:

Sv: Cystor i livmodern - farligt?

En del ston har mer eller mindre systor i livmodern... vanligast på lite äldre ston. Min PP (91) är inne på sitt sjunde semineringsår, och var helt OK förra året, men hade iår två små systor...
De flesta blir dräktiga trots detta, så länge de inte är jättestora,eller jättemånga.
Har inte hört att det skulle vara större chans för tvillingar...
Är det bara din egen fundering, eller har du hört det av någon annan?

Däremot finns det en liten indikation, att dessa ston sprutas igång oftare än "normalt"...

Att det skulle vara större chans för tvillingar är bara mina egna funderingar, jag tänkte att det eventuellt är lättare att missa #2 om den ligger "gömd" bakom en av cystorna. Man kanske blir så glad att man se #1, att man inte helt går igenom hela livmodern..? Eller så kanske det ena är lite mindre än det andra (vanligt vid tvillingdräktighet har jag hört) och gömmer sig lättare..
Men - bara mina egna funderingar alltså! Vore jätteintressant att höra vad ni som är erfarna seminörer säger om detta! :idea:

Mitt sto har inte haft cystor tidigare, kan väl tilläggas. Varför får de det?

Cystbildningar i äggstockarna betraktas som hormonella störningar.

Om äggblåsorna ej mognar och brister på normalt sätt kan cystor uppstå i varierande antal och storlek.

Cystor kan göra så att ston inte visar brunst eller visar permanent brunst.
Men oftast har de flesta ston normala brunster även om dom är sk "cystaston"
'

Mitt sto fick också cystor efter åretsföl, hade inga förra året men har två nu!

Fast nu pratar vi om cystor i livmodern. ;)
Största problemet med cystor är just problemet med att kunna konstatera dräktighet ordentligt.
De ston vi har här på seminering kollar vi ofta upp flera gånger innan vi släpper hem dom.

Tack för hjälpen - hon kollas igen i morgon bitti, jag håller tummarna för att vet då kan konstatera dräktighet.
Isåfall kan jag ta hem henne för första gången sedan vi köpte vår nya gård :bump: :banana:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 300
Senast: lizzie
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 383
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 363
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 019
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka