Cystor i ben??

Sv: Cystor i ben??

Hej undrar om araben Armani finns kvar, har läst om honom och undrar hur det har gått med hans återhämtning??

Hej vad menade du med den enda lyckade operationen, min häst har precis gått igenom en operation av ben cysta i det högra bakknäet, jag ville bara höra om det finns någon häst som som har blivit bra, behöver lite solskenshistorier, min häst har fått en prognos på 60 % chans att bli återställd till ridhäst Malin

Är det en arab?
Konstigt nog så verkar cystor på arab o andra hästar vara samma benämning på olika saker...
Vet ingen lyckad operation på arab där hästen återgått till fullt arbete.
Frågan som jag ställde var om araben som tråden handlade om hade lyckats bli den ende som lyckats...
Önskar dig lycka till!!! =)

Hej och tack, nej han är inte arab, och cystan har inte varit medfödd, utan av en spark eller liknande. Han är en korsning på fyra år, är det vanligt med bencystor på araber, min vet sa det oxå, men det var medfödda cystor.

Är det en arab?
Konstigt nog så verkar cystor på arab o andra hästar vara samma benämning på olika saker...
Vet ingen lyckad operation på arab där hästen återgått till fullt arbete.
Frågan som jag ställde var om araben som tråden handlade om hade lyckats bli den ende som lyckats...
Önskar dig lycka till!!! =)

Det är klart det finns lyckade operationer där hästen gått tillbaka till fullt arbete. Annars skulle man knappast fortsätta göra dessa operationer!

Bla har vi en arabgalopptränare som har opererat flera hästar som har kommit tillbaka till banan. Denna tränaren har en i träning nu som startar regelbundet och har ett par placeringar redan.

Jag har en opererad häst som tyvärr inte blev bra. Har diskuterat en del med ovan nämnda tränare och det verkar skilja sig en hel del i operationsteknik och eftervård beroende på vilken veterinär / klinik som gör det. Intressant.
Min häst är opererad av samma vet som Armani som diskuterats innan - som blev helt bra - det hjälpte inte oss ;) Kan iof nämna att min häst är helt utläkt i ena bakknät men inte i det andra.

Hej, tack det behövs lite hopp, känns lite ovisst just nu, det är snart fem veckor sen op han har gjort titthål och kortisonbehandling direkt i cystan,

Hej undrar hur din operation gick till på din häst och Armanis och hur lång tid det tog innan ni såg att det gick år rätt håll??

Min häst fick sina cystor urgröpta, dvs rensade. Sedan hade han 8 veckors boxvila, och släpptes sedan på bete. Han är fortfarande idag 16 månader efter op halt på ena bak. Har bara gått i hagen sedan dess. Nio månader efter op kunde man på röntgen se att ena knät var helt läkt. Eftersom han visade hälta hela tiden fick han tre kortisoninjektioner i det sämre knät var fjärde vecka under en tid, men det hjälpte inte.

Hej var han halt på det benet som har läkt ut en längre tid eller såg du succesiv förbättring, min herc var haltfri efter 3½ vecka efter op, men nu idag efter den sista kortisonsprutan efter två veckor har han börjat vila på det sjuka benet igen, känns tråkigt och ska på återbesök om fyra veckor. Han har stått i liten hage nu i sex veckor sen op., och dagliga promenader som ska ökas succesivt, och större och större hage.

Frågan är nog lite på vilken typa av cysta det är dem har. Dem efter trauma brukar ju ha bättre odds.
Hoppas båda era hästar blir bra.

Hej och tack, Limona en fråga finns din häst kvar eller håller du på att behandla honom, vad har vet sagt om hans prognos, önskar dig lycka till , Malin

Det benet som läkte ut var han ohalt pa hela tiden efter operationen. Han finns kvar,gar pa bete och är glad..

Vet sade redan i februari att han inte skulle bli ridhäst igen, men han ska fa ga och njuta hela sommaren och kollas i höst innan nagot beslut tas om hans framtid. Troligen far han ga som sällskapshäst. Han är bara sju ar men far han bara ga i stora hagar verkar han trivas med det livet.

Har en egen uppfödning swb sto som i år är 3 år. Märkte i höstas att hon helt plötsligt var halt till och från, vissa dagar kunde hon vara riktigt halt.

Det vart att lasta och åka till klinik för röntgen och där fan man en ben cysta i höger fram, precis ovanför leden i kotan. Då hon var som haltast hade hon flertal sprickbildning uppåt i skelettet, (som tur var inte ner i leden), den längsta var ca 15 cm lång. Prognosen vart hem och vila, inget spring och bus i hagen vilket är svårt när en 2-åring vill leka.

Flertal återbesök med röntgen, böjdprov och sprutbehandlingar, sakta men säkert har hon blivit bättre och är nu inte längre halt av att bara gå i hagen eller leka men som ridhäst är chansen väldigt, väldigt liten. Hon är idag inte inriden och är nu som 3-åring betäkt med en fin hopphingst på Veterinärens begäran då hon ytterligare får år att "läka". Till nästa år som 4-åring ska återbesök göras och därefter om en operation ska genomföras, troligtvis inte.. utan beroende på hur och vad det blir för avkomma så kommer hon bli t-märkt och sätas i avel. ( får vara glad att hennes mor har meriter och diplom). Synd när så fina djur får något sådant här och prognosen är så liten. Så jag hoppas verkligen att hon blir en bra mamma och att hno kan få fina föl så hon kan få leva kvar! :)

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 070
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
372
Senast: Malva1978
·
Hundhälsa Ju mer jag försöker läsa, desto snurrigare blir jag. Kan någon reda ut om begreppen i rubriken är samma sak? Och vilka åtgärder som...
Svar
5
· Visningar
838
Senast: Åsa A
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 447
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10