Cystor i ben??

Sv: Cystor i ben??

Var iväg med min Armani igår och befarade det värsta.
I förgår hade han en riktigt dålig dag, han ville i princip inte gå ut ur stallet för en promenad, han gick inte rent i v.b och var allmänt loj, vilket han varit de senaste fem dagarna.

Gick gråtandes tillbaks till stallet efter ungefär 200 meter. Tur att vi skulle till kliniken igår!
Vi kom dit och redan vid urlastningen märktes det att han tyckte att allt var väldigt jobbigt.
Vi longerade honom och sprang fram och tillbaks, de tog blodprov och kollade igen.
Det visade sig att han hade en infektion i kroppen ( en förkylning eller vad som helst), som då KAN ha gjort så att det vänstra bak har blivit sämre (vänster bak är ju ett av de opererade benen, det benet där de gjorde störst ingrepp).

Jag var säker på att det var slut med honom då kvällen innan (man befarar ju alltid det värsta :angel:), så det kändes lite bättre när vi kom hem igen igår.

Han fick en ordentlig B-vitamin-kur och de behandlade bakknät, återbesök (det fjärde! :eek:) om tre-fyra veckor igen. man börjar bli stammis... :crazy::p;)

Skrev för att fråga hur det gick, men ditt svar kom in under tiden. Hoppas han kryar på sig från infektionen(?) snabbt! Hur/med vad behandlade de v.b? Håller tummarna för er!

Förlåt att jag är nyfiken men vad var anledningen till första undersökningen, när cystorna och den lösa benbiten upptäcktes? Hade han ont, var halt, var det bara en "känsla" eller p.g.a. köp/sälj? Har du haft honom länge och märkt en försämring i hans rörelser och/eller humör?

Jag är otroligt intresserad av detta med cystor i bakknäna (speciellt på "min" ras, araber). Det finns så lite fakta att läsa om det, men ändå verkar problemet kunna vara allvarligare/mer utbrett än vad man tidigare trott. Tar alla chanser att lära mig mer om detta, så berätta gärna bakgrunden för oss (eller PM:a mig).

Mag,
man tror ju inte att en regelbundet riden häst ska kunna ha cystor i bakknäna utan att det märks ... men att tro är ju tyvärr inte detsamma som att veta :crazy:. Håller tummarna för röntgen u.a. för din del!
Mvh
Anne

Senast ändrad:

Skrev för att fråga hur det gick, men ditt svar kom in under tiden. Hoppas han kryar på sig från infektionen(?) snabbt! Hur/med vad behandlade de v.b? Håller tummarna för er!

Förlåt att jag är nyfiken men vad var anledningen till första undersökningen, när cystorna och den lösa benbiten upptäcktes? Hade han ont, var halt, var det bara en "känsla" eller p.g.a. köp/sälj? Har du haft honom länge och märkt en försämring i hans rörelser och/eller humör?

Jag är otroligt intresserad av detta med cystor i bakknäna (speciellt på "min" ras, araber). Det finns så lite fakta att läsa om det, men ändå verkar problemet kunna vara allvarligare/mer utbrett än vad man tidigare trott. Tar alla chanser att lära mig mer om detta, så berätta gärna bakgrunden för oss (eller PM:a mig).

Mag,
man tror ju inte att en regelbundet riden häst ska kunna ha cystor i bakknäna utan att det märks ... men att tro är ju tyvärr inte detsamma som att veta :crazy:. Håller tummarna för röntgen u.a. för din del!
Mvh
Anne

Hejsan!
Ber om ursäkt att jag inte har svarat! Har inte varit inne och läst, eftersom det har varit så mycket annat nu med hästen, sedan återbesöket.

Nu går det bättre, var som sagt på kliniken i torsdags. V.b behandlades med tuppkam, han fick dessutom en B-vitaminkur (skrev nog det i förra inlägget, kommer inte ihåg, orkar inte skrolla ner och kika :angel:)

Jag har haft min Armani i drygt sex år nu, så vi känner varandra väldigt väl. Han förändrades helt enkelt nu och det var det som gjorde att jag förstod att något inte stod rätt till. Han blev ovillig i sitt rörelsemönster, han ville inte ridas på banan, vilket han i normala fall älskar. Det fungerade i skogen, men inte när jag försökte pressa honom. Han blev stel som en pinne och jag fick liksom driva på hela tiden. Han är i normala fall en väldigt mjuk och följsam häst som gör det man ber honom om. Det var tydligt att något inte stod rätt till.

Tog först ut vet. som behandlade v.f för kotledsinflammation, men tyckte ändå inte att han var helt hundra, därför valde jag att åka iväg och göra en ordentlig undersökning.
Fick då veta allt detta med benbiten och cystorna, och att just cystor är ganska vanligt bland araber, vilket jag inte hade en aning om tidigare.

Det där med att en regelbundet riden häst inte ska ha, eller borde ha, cystor, tror jag inte på. Vet. sa till mig att vissa hästar märks det aldrig på, utan går med det livet ut, oavsett träning. Det beror kanske på hur de sitter. Jag vet inte, bara en tanke.

Fråga gärna mer, Gimmik, jag svarar gärna på det jag nu vet utifrån mina personliga erfarenheter.

Måste också tillägga att Armani nu är betydligt piggare efter sin kur på kliniken. Tur vi skulle ner när vi skulle ner (i torsdags) i.o.m den där jädrans infektionen!

Armani__,
tack för ditt svar!
Intressant att han började visa sig ha besvär av cysorna nu när han ändå är såpass gammal. Jag trodde nog att de som får besvär av sina cystor visar det tidigare?

Jag har hittills (peppar peppar ta i trä) varit förskonad från cystor men vet flera andra som upptäckt på sina hästar. Flera unghästar (upp till 3 år) som har tagits bort p.g.a. cystor men även någon äldre som haft utläkt cysta (=hålrum) och verkar fungera bra trots det. Det behöver ju inte alltid sluta i katastrof. Låt oss hoppas att Armani är en av dem som kommer att kunna fungera ändå!

Ett av problemen med att hantera cystor är bl.a. att vissa har en tendens att svartmåla de linjer som redovisar att de har drabbats av cystor. Men jag tror att det kan förekomma inom alla linjer, fast vissa väljer att inte kontrollera (eller redovisa) att det finns. Det vore bättre att ha en öppen statistik så att man kunde låta bli att kombinera två individer som har förekomst av cystor i sina linjer. Tror/hoppas att vi kunde klara oss bättre då i framtiden.
/Anne

Jag ska väl inte säga att det inte har förekommit några som helst problem för oss tidigare, som faktiskt kan ha berott på dessa cystor.
Ett exempel är att vi har haft problem med galopp-arbeten. Han har alltså gått och bytt galopp med bakbenen i vaje steg stundtals. Detta har jag inte reflekterat över tidigare, men detta kan säkert ha med cystorna att göra, att de helt enkelt har varit problem för honom i hans rörelser.
Hemskt egentligen att jag inte tog tag i det då (har haft honom sedan han var fyra år och detta med galoppen har förekommit till och från; vissa perioder har allt fungerat jättebra och vissa eprioder har galoppen varit katastrof).

Jag håller tummarna att allt ska gå bra med min Armani, i vilket fall ångrar jag aldrig att jag gav honom en chans.

Jag har förstått från veterinärer att det är just när de har cystor i bägge bak som det kan vara väldigt lurigt att upptäcka och att symptomen kan vara ganska vaga under rätt lång tid precis som du beskriver.

Är det bara i ena bak blir det en mer tydlig skillnad i rörelse/styrka mellan de bägge bakbenen eller tom en synlig hälta.

Väldigt intressant att höra om din hästs operation och framtida resultat. Jag har ett par kompisar som haft araber med cystor men det var ingen av dessa hästar som bedömdes som möjliga att operera.

Senast ändrad:

*kl*

Min ponny har cystor i båda bakknäna, detta har aldrig ställt till med några problem och hon har alltid fungerat som vanligt. Då har hon änndå tränats ganska hårt och gått som tävlingponny de senaste ären.

Kan tillägga att hon nu är 15år.

Nu är min tös röntgad UA. Otroligt skönt. Nu håller jag tummarna för dig och Armani!

Intressant tråd! har tidigare sökt efter andra med erfarenhet av just sk. bencystor men inte funnit någon - men om man läser här verkar det ju inte helt ovanligt?

Jag har en lite solskens historia om min ena häst som jag hoppas kan ge lite hopp till andra!

Har iallafall ett sto som är 9 år och henne köpte vi när hon var 4, reds ganska mycket och gick väldigt bra (dressyrhaäst) fick föl som 4-åring. Släppte ut henne i hagen som vanligt en dag när hon var 7 - när jag tog in henne på em. kunde hon knappt stödja på hö. bak, trodde först det var en fraktur! Orkar inte dra hel historien om hur det upptäcktes att det var just en bencysta men det tog iallafall 3(!)månader och under hela tiden stod hon på box... Kunde knappt gå till ocg från, som tur var gav vi inte upp utan STRED för vår pärla!

Iallafall vid ytterligare klinik besök fick vi ny vet. som efter att ha sett henne gå 2 steg (då 4:a gradigt halt) direkt kunde peka på vart det satt - plåtar togs för misstänkt hovbensfraktur - bencystan hittades, den satt centralt i hovbenet och upp i hovleden = dålig prognos!

Men vi åkte hem och släppte ut henne i hagen och på vet. inrådan betäckte vi henne.

Efter 2 års vila och halt fri i 1.5 år så tig vi nya plåtar för en månad sen och skadan var så gott som utläkt!! Cystan i hovbenet finns kvar - men inget i leden! Så nu rids hon för fullt och mår hur bra som helst! Tyvärr hann vi triangelmärka henne i all sorg, eftersom ingen trodde att hon skulle ens kunna promenad ridas!

Tilläggas kanske bör att hon lyckades dra på sig en senskada på samma ben, ganska precis efter att vi fått diagnos - den fick läka ut i hagen och inte ett spår av den syns:eek:

Sorry att det blev långt men det är en rörig historia och där finns ändå MASSOR jag har besparat er:D

Ett sto jag sålt upptäcktes cysta i hovbenet på, hon var då 13? år och tävlad upp till 1,30.
Familjen som köpte henne tog fantastiskt bra hand om henne på alla sätt och vis med diverse behandlingar och specialskoningar.

Tyvärr höll hon inte utan fick avlivas, klinikvet avrådde fö från att avla på henne efter upptäckten av cystan.

Ett sto jag sålt upptäcktes cysta i hovbenet på, hon var då 13? år och tävlad upp till 1,30.
Familjen som köpte henne tog fantastiskt bra hand om henne på alla sätt och vis med diverse behandlingar och specialskoningar.

Tyvärr höll hon inte utan fick avlivas, klinikvet avrådde fö från att avla på henne efter upptäckten av cystan.

Synd att höra!

Vet ju inte hur länge min får må så här bra - det får tiden utvisa och det finns ju inga garantier för att hon håller för ridning men vi tar en dag i taget och gör allt försiktigt! det som talar för min häst är att cystan fått läka ut under belastning! Vilket bör göra läkevävnaden starkare än på en skada som läkt under boxvila!

Man vet inte om cystor är ärftligt men troligtvis inte...

Jaa, det kan nog stämma att det kan vara lurigt att se om det sitter i båda benen. Det var väldigt lurigt, det blir bara ett konstigt rörelsemönster, ingen hälta alls som syns, som det skulle göra om det satt i ett ben.

Lovar att berätta hur det går i fortsättningen.

Hur tänkte du då?
Var har du fått den infon?

Mvh Li

Det är samma ska som jag har fått fram ur de veterinärer som jag diskuterat detta med.

Om jag inte har helt fel så är ju detta ett vanligt problem bland araber och arabhingstar med cystor får väl inte användas i avel?!

Det är samma ska som jag har fått fram ur de veterinärer som jag diskuterat detta med.

Om jag inte har helt fel så är ju detta ett vanligt problem bland araber och arabhingstar med cystor får väl inte användas i avel?!

Jag har också hört att de numera kollar arabhingstar för just cystor, men vet inte om det stämmer.

Förr var det obligatoriskt att röntga arabhingstarnas bakknän i samband med att de skulle godkännas/avelsvärdering.

Idag är aveln fri och ingen behöver röntga något om de inte vill. Seriösa hingstägare gör det dock ändå. Många röntgar även sina ston och valacker för att veta läget innan man betäcker eller rider in.

Förr var det obligatoriskt att röntga arabhingstarnas bakknän i samband med att de skulle godkännas/avelsvärdering.

Idag är aveln fri och ingen behöver röntga något om de inte vill. Seriösa hingstägare gör det dock ändå. Många röntgar även sina ston och valacker för att veta läget innan man betäcker eller rider in.

Tycker det borde införas igen.
Men som du sa, de mest seriösa gör det ändå. Usch ja, det är inte lätt..

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 072
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
372
Senast: Malva1978
·
Hundhälsa Ju mer jag försöker läsa, desto snurrigare blir jag. Kan någon reda ut om begreppen i rubriken är samma sak? Och vilka åtgärder som...
Svar
5
· Visningar
838
Senast: Åsa A
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 449
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka