Cystor i ben??

Sv: Cystor i ben??

Ja fast det är ju inte så det bör vara!

En avelsförsäkring tycker jag ska täcka avelsduglighetsvärdet dvs försvinner detta ska ersättning utbetalas oavsett om stoet tas bort eller istället används som ridhäst. Premien som betalas är ju beräknad för risken att stoet inte fungerar för avel, varför omöjliggöra en annat användningsområde.
Det kan ju vara så att något som helt omöjliggör avel inte alls påverkar möjligheterna att ha stoet som ridhäst. Det är kanske en kär vän som du vill hålla i livet ändå!

Så då när du står med en häst som ska in i avelsboxen och så visar det sig att det inte är ett alternativ då får du vackert ta bort stoet om du vill kunna utnyttja den försäkring du hela tiden har betalat premier för! Behåller du hästen i livet för att den för övrigt mår bra då får du ingen ersättning!
Om det är så här det är tänkt varför är det inte så åt andra hållet dvs ridförsäkrade som används istället i avel när de är utförsäkrade?
Varför finns där inget krav att de ska avlivas för att ersättning ska utbetalas?

Det har nog med försäkringen att göra, inte vad hästen används till. Har du ngt annat än en A1 försäkring får du inte ut några pengar för ridhästen heller om den inte behöver tas bort.

...fast skulle det visa sig att stoet har cystor så torde den inte platsa varken i avelsboxen eller som ridhäst....

Li

Absolut inte! Och har du en A1 försäkring så får du tilllbaka dina pengar även för ett avelssto.

Men det finns ju andra saker som kan hända. Ponera att stoet/hingsten av någon anledning blir steril men i övrigt är fullt frisk.

Ja precis. Det är därför jag känner att det nog är säkrast att ha kvar min A1:a....

Mvh Li

Jag kollade lite till på Folksams villkor och de har faktiskt delersättning för avelsston. Men det skulle fortfarande inte täcka om det berodde på cystor. Däremot om hon blev infertil pga t ex en infektion.

Delersättning
För sto som, enligt veterinär, varaktigt
förlorat sin användbarhet som avelssto
på grund av skada eller sjukdom se
avsnittet förlorad användbarhet, men
som kan leva vidare, lämnas ersättning
med del av försäkringsbeloppet.

Vi har rätt att anvisa veterinär. Stoet
ska då märkas enligt våra anvisningar.
Ersättning betalas först sedan vi mottagit
bevis om att märkningen utförts.
Säljs stoet ska säljaren informera köparen
om överenskommelsen med oss.

Jag har mina hästar försäkrade i Folksam och jag har ston som jag varvat tävlande och fölningar med.
Det är bara att ringa och säga att nu är hon ridhäst igen så ändrar dom försäkringen och tvärt om.
Jag har dom i A1, det har inte behövts besiktning för att ändra åt något håll.
Ingela

Hej Armaani!

BRA fråga - nästaaa! :p
Jag har inte börjat skriva på det än. Kanske vi kan samskriva något, speciellt då dina erfarenheter är värdefulla, som faktiskt HAR drabbats?

En sund frågeställning som väcker sunda funderingar och förhoppningsvis - en förändring!

Mvh Li

Ja jag hjälper gärna till !! Vi får väl ta och påta ihop något tillsammans. Man är ju bara glad om man kan bidra med något inom den branchen.

Jag håller på att genomgå hela denna process med min arab. Han är opererad och vi får se hur det slutar. Vet inte, men man har inte hört allt för många som det har gått bra för.

Min veterinär var dock optimistisk, hon sa som så att dessa cystor satt bra, och var relativt lätta att ta bort. Och hade det varit hennes häst så hade hon självklart gett det en chans.

Vill också mycket gärna höra om positiva resultat efter en operation av cystor, så man kanske kan känna lite mer hopp, än vad man annars gör för tillfället..

Hur regleras med hur stor del de betalar ersättning för?
Hur ska stoet märkas? Är det genom triangelmärkning försvinner ju möjligheten att använda hästen för ridning: läs : tävling !

"Beräkning görs utifrån gällande
marknadsvärde. Detta värde
fastställs med ledning av inköpspris,
härstamning, avels- och tävlingsmeriter
eller andra meriter. Ersättning beräknas,
där inte annat angivits, efter det värde
intill försäkringsbeloppet som hästen
skulle ha haft om sjukdomen eller
olycksfallet inte inträffat."

Så det görs nog en individuell bedömning beroende på din hästs marknadsvärde före respektive efter sjukdomen/olyckan och hur mkt du har hästen försäkrad i. Hur märkningen ser ut har jag ingen aning om.

Senast ändrad:

Tillbaks igen.
Var på återbesök idag (igen!:eek:). Börjar bli lite väl mycket, men nu ska det väl taoch lugna ner sig lite får man hoppas.

Det gick bra idag. Han såg bättre ut idag än förra gången. Får nu (igen) börja sitta upp och skritta honom och tömköra lite. Ska bli så kul, äntligen!

Hoppas bara det håller hela vägen. Kanske blir han den enda lyckade hästen efter en operation av cystor, för jag tycker var man än läser, så läser man endast om misslyckade operationen. Ska dock inte vara för hoppfull, men hoppet är det sista som lämnar en, säger dem.

Det bådar gott! Härligt att höra, jag fortsätter hålla tummarna för er.

Tack!
Ja, nu känns det betydligt bättre än för ett par veckor sedan.

Även jag fortsätter hålla tummarna för min lille häst :love:

Hoppas att det här blir rätt nu, har inte gjort inlägg här så ofta direkt. Tänkte bara berätta om mitt sto (inte arab), hon hade cystor i kotorna, blev opererad för detta för ett tag sedan och är helt frisk nu och tillbaks i träningen, jätteglad och pigg. Tänkte skriva och berätta att det kan gå bra också.

Förnyar denna tråden...
Såg att flera av er visste om araber som fått tagits bort pga cystor.
Bla Gomir,Bewelinn, Armani o Gimmick...
Som bekant (för de flesta arabhästfolk) så har jag cystlistan...
När listan är tillräckligt lång så lämnas den vidare till en tjej på Slu som lovat att forska vidare på detta. Denna lista är inte för att hänga ut varken hingstägare, stoägare eller uppfödare, ja ingen.
Detta kan komma i alla linjer oavsett om föräldrarna är friröntgade.
Vet ni en arab med cystor så pm:a mig gärna....
Detta är ett stort problem som är viktigt för rasen att det görs något åt.
Själv tycker jag det vore guld om man startade med att alla hingstar som löser licens ska vara friröntgade avseende OCD o Cystor. På sikt minskar då även stona...
Bäst är ju om ägarna friröntgar sina ston också.
Tacksam för hjälp!!

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 070
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
372
Senast: Malva1978
·
Hundhälsa Ju mer jag försöker läsa, desto snurrigare blir jag. Kan någon reda ut om begreppen i rubriken är samma sak? Och vilka åtgärder som...
Svar
5
· Visningar
838
Senast: Åsa A
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 447
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka