Cystor i ben??

Sv: Cystor i ben??

Jag tror det ligger olika anledningar bakom varför man INTE röntgar.
En är ekonomin. En annan är okunskap och många VILL nog inte veta. Det man inte vet...
Seriös eller inte. Mörkertalet är stort och vi kan lägga mycket skuld på sahf. Helt klart!

Mvh Li

Tror som du att det finns olika anledningar till att man inte röntgar. Jag hade faktiskt ingen aning om detta problem, innan det nu visade sig att min Armani hade sina cystor.

Mycket möjligt att man kan skylla en del på sahf, jag vet som sagt inte eftersom jag än så länge inte är så väl insatt.

Själva åkomman kan man inte skylle på sahf. men om SKULLE till exempel införa röntgen krav. Dom SKULLE kunna i föreningens namn gå in och göra en seriös forskning om hur vanligt detta är hos ex alla ATG kliniker och dom SKULLE kunna vurma för frisk och presterande avel, där drabbade linjer och indivder slår ut sig sälva.
Dom SKULLE kunna införa en allmän lista på röntgade individer där man som stoägare, uppfödare eller som du - ägare till en drabbad individ kan gå in och se. Syskon? Föräldrar?
Kanske till och med belöna uppfödare med en premie på röntgade föräldrar?
Dom SKULLE kunna utbilda och informera i mycket större utsträckning än idag så alla VET vad OCD är, vad cystor är osv.
Vad som helst, men inte sitta passiv och se rasen gå ner sig.
Men det gör dom inte. Av en och annan anledning. Men jag ska skriva brev till årsmötet. Hoppas på respons!

Mvh Li

Själva åkomman kan man inte skylle på sahf. men om SKULLE till exempel införa röntgen krav. Dom SKULLE kunna i föreningens namn gå in och göra en seriös forskning om hur vanligt detta är hos ex alla ATG kliniker och dom SKULLE kunna vurma för frisk och presterande avel, där drabbade linjer och indivder slår ut sig sälva.
Dom SKULLE kunna införa en allmän lista på röntgade individer där man som stoägare, uppfödare eller som du - ägare till en drabbad individ kan gå in och se. Syskon? Föräldrar?
Kanske till och med belöna uppfödare med en premie på röntgade föräldrar?
Dom SKULLE kunna utbilda och informera i mycket större utsträckning än idag så alla VET vad OCD är, vad cystor är osv.
Vad som helst, men inte sitta passiv och se rasen gå ner sig.
Men det gör dom inte. Av en och annan anledning. Men jag ska skriva brev till årsmötet. Hoppas på respons!

Mvh Li

:bow::bow::bow:

Fantastikst bra!
Skriv ett brev du, maila det till mig så kan jag också skriva under det :bump::bump:

Tack! :love:
Nu ser jag iofs hur mycket stavfel jag kastade in, ha ha!
Har nyopererat mig i munnen och går på smärtstillande, jag skyller på det!

Mvh Li

Jaga, bara jag igen..
Nu har Armani varit väldigt slö och konstig. Ringde till kliniken som skrev ut ett recept på B-vitaminer (som jag såklart glömmt namnet på), som ska injiceras i halsmuskeln. Tur att min Armani är så snäll att spruta, har ju varit en del sådant, ja... :cool:

Så nu får vi väl se om han vaknar till liv lite. Annars brukar denna årstiden vara hans favvis; lite små-kalla höstdagar, men ändå soligt. Passar honom perfekt, så är han inte pigg och "vaken" nu, så är det något fel faktiskt.

Frågan är hur mycket man vågar "blanda"? B-bitamin-kuren, vaccination (influensa + boutolism [stavning?]), avmaskning snart också. Känns som det är mycket in i hans kropp just nu faktiskt..

Waldorff: Hur går det med brevet??:p

Hej Armaani!

BRA fråga - nästaaa! :p
Jag har inte börjat skriva på det än. Kanske vi kan samskriva något, speciellt då dina erfarenheter är värdefulla, som faktiskt HAR drabbats?

En sund frågeställning som väcker sunda funderingar och förhoppningsvis - en förändring!

Mvh Li

*KL*

Jag kastar ut en allmän fråga eftersom jag misstänker att de som har haft direktkontakt med problemet åtminstone läser den här tråden.

Om man frågar hur en häst med cystor fungerar, eller inte fungerar, att brukas så tror jag att man får väldigt många olika svar. En del blir så halta att de måste avlivas och andra kan fungera i många år utan problem.

Min fråga är: Är det någon här som känner till eller har hört talas om ett fall där hen häst opererats för cystor i bakknäna, efter att ha fått problem, och sedan blivit 100% frisk?

Frågar man veterinärer om prognosen så får man olika svar. En del säger att det finns god prognos i vissa fall, men andra att de aldrig har hört talas om en operation som lyckats.

Carina på Silver Arabians

Som tävlingsryttare har man mycket mer regelbunden kontakt med Veterinär och har hästen något problem så visar det sig oftast vid hård träning.
Redan när jag började tävla distans på 80 talet och åkte till Täbykliniken och kollade upp hästen så sade Veterinären där att det var vanligt med cystor på araber, så det är ju ingen nyhet.
Givetvis röntgade jag mina hästar direkt och jag skulle inte tävla eller avla på en häst med cystor.
Har man en god dialog med Veterinärer så får man lära sig mycket, dom har även rätt bra koll på vilka linjer som ger olika problem.
Att många upplever cystor på araber som ett "nytt" problem är att dom används mer till ridning och att fler satsar på distans och galopp.
Om araberna testas hårdare så kommer ärftliga defekter fram och man kan undvika att föra dom vidare.
Jag tycker verkligen synd om alla som har en häst med cystor i bakknäna, jag har varit tvungen att ta bort ett sto och jag saknar henne så mycket.
Ingela

Dom flesta som jag vet är opererade för cystor har inte blivit bra, dom som det gått bra för undrar jag över om det håller i längden.
Det är nu några år sedan dom opererades och dom rids fortfarande.
Jag funderar själv på hur jag skall göra nästa gång det drabbar mig, stoet jag fick ta bort var 13 år och hade fått pålagringar, så det var ingen idé att operera.
Om man opererar och det går bra vet jag ändå inte om jag skulle våga träna hästen, ännu mindre satsa för att tävla.
Och jag skulle nog inte vilja sälja, så har man inte hjärta att ta bort hästen får den väl gå här och vara söt.
Ponera att jag röntgar en 1 åring och den har cystor, Vet. tycker att det är värt att operera, kan man utsätta en unghäst för den konvalecenten det innebär?
Ingela

De araber jag känner till som drabbats av cystor har också gått så pass länge med detta och avlastat att de fått pålagringar i framkotorna. Hade cystorna upptäckts tidigare hade prognosen vid en ev. operation kanske sett bättre ut.

Jag vet inte hur försäkringsbolagen ställer sig till operation av cystor på en unghäst. Ersätter de rakt av eller krävs det att hästen ska visa besvär av cystorna först? Så resonerar de ju ofta om lösa benbitar. Det känns ju halvkul att behöva rida hästen halt innan man kan få den opererad alt. utdömd. :crazy:

Räknas cystor som en tumörsjukdom?
Får man ersättning om hästen är avelsförsäkrad med full veterinärvård?

Mvh Li

Nej bencystor räknas som en utvecklingsrubbning. Cystor i benen är ju inte cancertumörer utan "bara" vätskefyllda hålrum.

Och jag tror inte du får ersättning för om en häst tas bort pga "avelshygienska skäl". Det står ngt sådant i mina villkor iaf. Utan hästen måste nog ha fysiska besvär av dem.

Senast ändrad:

Oki, men har någon erfarenhet om hurvida olika försäkringsformer täcker?
Jag har A1 plus full vet vård, frågan är om jag är överförsäkrad och om jag i det fallet vågar ändra...
Hon är ju i första hand avelssto, men rids ju även.

Li

Jag vet inte vilket bolag du har men jag var inne på Folksams hemsida nu och kikade på deras villkor.

De täcker inte om hästen tas bort av avelshygieniska skäl oavsett vilken försäkring du har. Här är vad deras avelsförsäkring täcker.

"Försäkringsbeloppet betalas också då
stoet, trots adekvat veterinärvård, varaktigt
förlorat sin användbarhet som
avelssto och därför avlivas till följd av:

• frakturer och fissurer, dock ej chipfrakturer,
hörnstödsfrakturer, birkelandsfrakturer
eller övriga ”lösa
benbitar”
• sårskador
• fång och övriga hovsjukdomar utom
hovsprickor med komplikationer
• betäckningsskada
• dräktighetskomplikationer
• förlossningssjukdomar och –skador
• frekvent återkommande kolikanfall
• foderstrupsförstoppning
• kroniskt hjärtfel
• transportsjuka
• tumörsjukdomar
• slinger och ataxi
• bakteriella ledinfektioner."

Oki, men har någon erfarenhet om hurvida olika försäkringsformer täcker?
Jag har A1 plus full vet vård, frågan är om jag är överförsäkrad och om jag i det fallet vågar ändra...
Hon är ju i första hand avelssto, men rids ju även.

Li
Folksams avelsstoförsäkring täcker inga hältor eller hältutredningar. Utom, som det står, vid frakturer, sårskador och fång. Avelsston får ju sällan långvariga hältor som måste behandlas, om de inte rids samtidigt. Och då bör de väl vara A1-försäkrade. En sträckning eller vrickning behandlas ju bara med vila.

Men jag förstår inte problemet? Om du röntgar henne och utesluter cystor och lösa benbitar så kan du ju försäkra om henne. Då vet du ju att hon inte kommer att få problem av sånt.

Carina på Silver Arabians

PS Jag har alla avelsston avelsstoförsäkrade och alla unghästar A1-försäkrade i Folksam.

Jag har Folksam på samtliga.
När jag pratade med Folksam i annat ärende så frågade hon just om jag inte skulle sätta en avelsförsäkring på stona då dom verkar i aveln. Båda är friröntgade JA. Men jag är så feg - vill vara täckt ifall om något (vad nu än må vara) skulle inträffa.
Det är mycket möjligt att jag är överförsäkrad, min tanke var mer när det gäller OCD och cystor om det är samma sak med A6 och A1 i den frågan.
Som jag har förstått det så är det mest rena hältor som A1 går in.

Det finns kolumner och paragrafer om allt. Undantag och regler.
Usch. Vad vet man om olyckan skulle vara framme? Förmodligen så täcker det inte det det borde... då önskar man att man valt annorlunda.

Li

...som den här är utformad verkar det ju innebära att om stoet inte fungerar i avel måste du för att få ut avelsoduglighetsförsäkringen ta bort stoet!?
Dvs är hon avelsoduglig kan du inte välja att ha henne som ridhäst istället om du vill ha ut ersättningen på avelsförsäkringen!?

Märkligt isåfall med tanke på att man ofta gör det omvända , dvs har de "rid"försäkrade och händer något som gör att de blir udömda får du ut ersättningen och kan låta de gå som avelssto eller sällskapshäst.
Är det verkligen så de tänkt att de måste tas bort vid en avelsförsäkring för att du ska få ut ersättning, oavsett om de blivit en ypperlig ridhäst istället?

Fast kan de bli ypperliga ridhästar så lär man ju kunna få tillbaka sina pengar den vägen. Då finns det ju ingen anledning att ta bort stoet.

Men visst kan det vara ett problem, ponera att stoet är värt mkt mer som avelssto än som ridhäst. Då får du inte tillbaka dina pengar. Jag vill minnas att vi har en av "arabbukefalisterna" här som har varit med om något sådant. Det finns ju hittills ingen "T-märkning" för avelsdjur fast det kanske skulle behövas.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 070
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
372
Senast: Malva1978
·
Hundhälsa Ju mer jag försöker läsa, desto snurrigare blir jag. Kan någon reda ut om begreppen i rubriken är samma sak? Och vilka åtgärder som...
Svar
5
· Visningar
838
Senast: Åsa A
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 447
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10