Cystor i ben??

super

Trådstartare
Vi har upptäckt att min lilla ungis har cystor i bägge baknäna :cry:

Är det någon här som har råkat ut för samma sak eller liknande och i så fall hur har det gått??

Sv: Cystor i ben??

Jag har ett sto som är sexton år i år och som har en cysta i ett framknä.
Hon har aldrig gått att rida eller träna utan har gått som avels och sällskapshäst hela sitt liv. Cystan är inte ärftlig så det har fungerat bra för henne. Men hon behöver specialbehandling av hovslagaren, då hon inte alls kan böja på det benet.

Mitt sto hade cystor i båda kotorna o i ett framknä. Hon hade ont av det o blev sämre o sämre så veterinären dömde ut henne, och hon fick sluta sina dagar 8 år gammal. :cry: (det är den ljusa skimmeln på min avatar)

*kl*

Urs det låter ju inte alls kul!! :cry::cry:

Min ungis cystor sitter inte i anslutning till leden utan ovanför i själva lårbenet.
Kan det påverka i positiv bemärkelse??
Har hört att det kan gå att operera?

Cystan är inte ärftlig så det har fungerat bra för henne
Måste fråga vad för cysta det är?

Har ett sto som har en cysta i juvret och fick höra att hennes mor oxå hade det. Har diskuterat med flera veterinär och vissa säger att vissa typer är ärftligt medans andra säger att inga är ärftliga så blir lite snurrig. Hade tänkt tagit ett föl till mig själv någon gång i framtiden på mitt sto då det står en bra klass 1 hingst på gården men nu blir det inte så.

Håller tummarna att det går bra och det borde som du skrivit vara "lättare" när det inte är inne i leden. Såg på superveterinärerna på 4an när de opererade en bentumör på hund och det verkar vara svårt att få bort hela. Hunden strålades efteråt och åt någon typ av medicin.

Det här är ingen cysta i form av en tumör utan det har blivit en genetisk "felkodning" när skelettet omvandlades från brosk till ben. Cystan är en hålighet i benet som antingen kan vara fylld med vätska eller luft.

Han är 16 månader och vi upptäckte det genom röntgen. Han har inga problem av dom idag. Han ska opereras för lösa benbitar på fredag och vi röntgade dom övriga benen för att se om det fanns skräp i dom oxå och då upptäckte vi cystorna. :cry::crazy:

Då är det inte samma typ av cystor som min hade. Hon hade tumörer:cry:, så för henne fanns inget annat att göra än att ta bort henne.
Hoppas VERKLIGEN att det ordnar sig för dig o din häst!!!!

Min kompis häst fick det upptäckt som fyraåring efter att den "blivit knäpp" och tokskenat upprepade gånger... Dömdes ut men är nu gårdshäst, rids dock inte pga att den störs av cystorna vid belastning.

Vi har upptäckt att min lilla ungis har cystor i bägge baknäna :cry:

Är det någon här som har råkat ut för samma sak eller liknande och i så fall hur har det gått??
I den här tråden diskuteras cystor i bakknän tidvis mycket intensivt. En sökning på ordet "cystor" i tråden ger dig 138 träffar...

Carina på Silver Arabians

Jo men i den tråden så diskuteras arvbarheten och hur man kan få bort cystorna genom avel och det var väl inte riktigt det jag är intresserad av. Jag är mer intresserad av att höra om folk som har upptäckt cystor på sina egna hästar och hur det har gått, om hästarna har blivit ridbara eller inte. Men tanken var god. :bow:

om man ska generalisera så är cystor och osteochondrosförändringar i just bakknäna ganska trist, med dålig prognos.
Det finns självklart hästar som fungerar med det, men jag tror faktiskt att de inte är så många.

Den enda jag känner till som hade cystor fungerade vid ridning till 5-6 års ålder nånting - minns inte exakt. Han vann hoppningen på kvalitetsbedömningen när han deltog (fast deltog inte på Riks). När han sen sattes igång ordentligt så visade det sig att han inte höll och vid undersökning då hittades cystorna. Och då var det redan kört för den hästen.

Ser att denna tråden redan är några dagar gammal och att hästen skulle opererats igår.
Jag frågar mig mest bara om ifall det verkligen är lönt att lägga ner all möda på operation av lösa benbitar, när det kanske finns ännu värre problem som inte går att åtgärda.
HUR har veterinären resonerat i detta fallet? *nyfiken*

om man ska generalisera så är cystor och osteochondrosförändringar i just bakknäna ganska trist, med dålig prognos.
Det finns självklart hästar som fungerar med det, men jag tror faktiskt att de inte är så många.

Den enda jag känner till som hade cystor fungerade vid ridning till 5-6 års ålder nånting - minns inte exakt. Han vann hoppningen på kvalitetsbedömningen när han deltog (fast deltog inte på Riks). När han sen sattes igång ordentligt så visade det sig att han inte höll och vid undersökning då hittades cystorna. Och då var det redan kört för den hästen.

Ser att denna tråden redan är några dagar gammal och att hästen skulle opererats igår.
Jag frågar mig mest bara om ifall det verkligen är lönt att lägga ner all möda på operation av lösa benbitar, när det kanske finns ännu värre problem som inte går att åtgärda.
HUR har veterinären resonerat i detta fallet? *nyfiken*

Veterinären rekomenderade mig att lämna tillbaka hästen och det har jag oxå gjort. Vi opererade ändå dom lösa benbitarna i haserna eftersom uppfödaren som skulle ha tillbaka honom ville det. Jag vet inte hur uppfödaren kommer att gå vidare med detta, jag hoppas bara att hästen kommer att få ett bra liv ändå, för han är en underbar individ och jag saknar honom oerhört.

Vet att tråden är ganska gammal, men vill ändå dela med mig.
Min Armani (10 år, arab), var och undersöktes i maj-juni och det visade sig att han hade en lös benbit i v.f och cystor i bägge bakknäna. Alla tre ben opererades i juni.

Nu har det gått ett antal månader och har nu börjat skritta igång honom lite. Det har varit väldigt jobbigt och kostat mycket, och även om han inte blir bra (även om vet. har gett honom goda chanser), så har det varit värt allt. Nu har jag ju iaf gett honom en chans, vi får se hur det går.

Andra återbesöket på torsdag. Vi får se vad de säger.

Spännande, fortsätt gärna berätta hur det går för er! Jag ska röntga min yngsta arab för cystor och lösa benbitar om precis en vecka, är redan nervös!

Spännande, fortsätt gärna berätta hur det går för er! Jag ska röntga min yngsta arab för cystor och lösa benbitar om precis en vecka, är redan nervös!

Förstår att du är nervös, det var jag ed, väldigt nervös!
Lycka till med din lille vän, imorgon är det dags för oss igen, lika nervöst varje gång....!

måste få fråga bara. Jag ska röntga mitt sto nu i höst eftersom jag tänker betäcka till våren. Hon är nu 8 år riden mycket regelbundet och även gått lite distans, har aldrig varit halt eller haft besvär i någon form, hur stor risk finns det att hon har cystor då? Jag kommer att röntga ändå för att vara 100% säker på att det inte finns nått.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 070
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
372
Senast: Malva1978
·
Hundhälsa Ju mer jag försöker läsa, desto snurrigare blir jag. Kan någon reda ut om begreppen i rubriken är samma sak? Och vilka åtgärder som...
Svar
5
· Visningar
838
Senast: Åsa A
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 447
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10