Cysta på äggstock??

Texaz

Trådstartare
Min boxertik har småblödit till och från ett par veckor nu.

Vid en första kontroll uteslöts i princip livmoderinflammation och vet gissar på en cysta. Ultraljud på fredag ska ge vidare besked.

Kontaktade Agria som meddelade att kastration pga cysta INTE ersätts:crazy:, däremot om det är livmoderinflammation....

Såvitt jag vet (och även Agriadamen) så är just kastration den enda behandling som "hjälper" vid cysta, men finns det andra sätt, eller?

Blir ju lite fundersam över varför man i såna fall inte ersätter, om det inte finns andra sätt....

Vore kul att höra erfarenheter/synpunkter;)

Sv: Cysta på äggstock??

Jag kan inget om cystor på hund men jag har själv haft cystor kring äggstockarna flera gånger. Det gör ont som fan men är inte farligt så länge de är godartade.
Men på hund måste man alltså kastrera?

Ja som jag fattat det så plockar man bort "allt"....

Hunden är för övrigt pigg och glad, visar inga sjukdomssymptom. Ska bli intressant att höra vad de säger på fredag!

Känns dock surt att försäkringen inte täcker behandling...

På människor kan man ju ta bort cystor, men det är ju svårare på hund utan att plocka ut allt.

Jag tycker det är gräsligt dåligt av Agria att inte ersätta något som ger problem och borde räknas som sjukdom (glad att jag bytt bolag nu) - men tyvärr inte första gången jag hört detta:(

Ja nu har cystorna konstaterats :(, och även veterinären var förvånad över att kastrationen inte kommer att ersättas då det ju är en sjuklig förändring! Har visst gjort det tidigare, men undantagen i försäkringarna utökas hela tiden....

Ja nu har cystorna konstaterats :(, och även veterinären var förvånad över att kastrationen inte kommer att ersättas då det ju är en sjuklig förändring! Har visst gjort det tidigare, men undantagen i försäkringarna utökas hela tiden....

Tycker ni ska ta ett rejält snack med försäkringsbolaget då hunden faktiskt blöder och cystorna är konstaterade - och få ett ordentligt utlåtande från veterinären.

Tja just cystor i äggstock är tydligen borttaget.
Tror inte det är någon idé att gå vidare med, i villkoren står uppräknat vilka sjukdomar som ersätts och cystor finns inte med.....

Tja just cystor i äggstock är tydligen borttaget.
Tror inte det är någon idé att gå vidare med, i villkoren står uppräknat vilka sjukdomar som ersätts och cystor finns inte med.....

Fast står verkligen alla sjukdomar med i villkoren ? Det har jag aldrig varit med om - däremot undantag. Jag skulle gå vidare, men det är jag det:) Jag menar, varför ens ha en försäkring om man inte får hjälp med sjukdomar - det skulle jag kontra med hos försäkringsbolaget så länge det inte står tydliga restriktioner på försäkringspappret.

Just när det gäller kastration står det uppräknat:

Kastrationen måste vara ett led i behandlingen av diabetes
mellitus eller akromegali hos tikar, livmodersjukdomar med
tydliga kliniska symtom, förlossningsskador, vaginalprolaps,
prostatasjukdomar, perinealbråck, analadenom, testikelinflammation, testikelomvridning eller tumörer i testiklar, vagina
eller äggstockar eller vid anläggning av uretrafistel hos hanhund med urinsten.
Du kan inte få ersättning för kastration för andra än nämnda
sjukdomar och skador.

Fråga veterinären om inte de kan kontakta bolaget åt dig, de kan nog skicka in en journalkopia. Ibland hjälper det.

Fast bolaget har ju redan svarat att cystor INTE ersätts? Eller jo, undersökningen ersätts men inte kastration....

Just när det gäller kastration står det uppräknat:

Kastrationen måste vara ett led i behandlingen av diabetes
mellitus eller akromegali hos tikar, livmodersjukdomar med
tydliga kliniska symtom, förlossningsskador, vaginalprolaps,
prostatasjukdomar, perinealbråck, analadenom, testikelinflammation, testikelomvridning eller tumörer i testiklar, vagina
eller äggstockar eller vid anläggning av uretrafistel hos hanhund med urinsten.
Du kan inte få ersättning för kastration för andra än nämnda
sjukdomar och skador.

Fast meningen "livmodersjukdomar med tydliga kliniska symptom" måste ju räknas in i det din tik har - hon blöder ju.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
821
Senast: malumbub
·
Hästvård Hej! Har ett sto på 13 år som har ordentliga brunst problem. På sommaren slutar hon aldrig brunsta. Utan det är dygnet runt, vecka efter...
Svar
6
· Visningar
1 929
Senast: cello
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 599
Senast: Intejag
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 607
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar