• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Ammon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 042
A

Ammon

Ni som cyklar med era vovvar, hur gamla var dom när ni började?
Skriv gärna vad ni har för ras också :)

Sv: Cykla...

Har cyklat med hundar på kenneln där jag bott periodvis. Då cyklas det med whippet och saluki och vi börjar vänja dem vid cykeln när de är 1 år gamla.
Min valp kommer jag börja cykelträna någon gång efter att hon fyllt 1år.

Hunden ska hellst vara färdigväxt när man börjar cykla med den.

Jag har redan prövat cykla med min hund för att se hur han klarade det. Skedde en gång, ca. 20 meter. Cykla ordentligt börjar vi inte med än på någon månad. Det är en bullterrierhane på 7 månader :)

Närmare 1½ år började vi träna ordentligt, testat ett par gånger tidigare (dock var han över året första gången). Har en långhårig collie:laugh:

Min har fått gå bredvid cykeln när jag har cyklat i gåtempo, gått en bit, cyklat lite osv sedan hon var sju månader (har en km till jobbet så det har varit dit och hem). Tränade mest på vad hon skulle ha för position och att hon ska vara lite fokuserad. Nu är hon drygt ett år och vi cyklar rätt ofta men mest korta bitar. Är en blandras västgötaspets/ norsk buhund.

Min var ju två år när jag skaffade henne så vi satte igång på en gång. På jobbet är det 1 år som gäller. (Gäller då schäfrar.)

Jag började väl när hon var ca 9 månader, men det vara bara för att träna position, korta sträckor. Sen körde jag igång mer ordentligt när hon var nästan 1 ½ år, oftast då lös och jag cyklade med henne lös (men ändå bredvid cyklen) till hon var 3 och jag skaffade den andra hunden.

Jag har weimaraner.

Liknande trådar

Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
794
Senast: Fetaost
·
Hundträning Har en hund som blir 3 i maj. Vi tog över honom i nov förra året. Var som en valp utan varken miljö eller grundträning. Så vi har...
Svar
13
· Visningar
1 037
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 864
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 915
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka