Cykla med liten hund

geting

Trådstartare
Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o Vi utgår alltså ifrån att man cyklar i en takt som passar hunden.

Dum fråga kanske men man ser typ aldrig bilder på cykelmotion med hundar under 15kg, de sitter alltid i korg. Jag gillar att cykla så tänkte det kanske kan bli kul med nästa hund men om det är en dålig idé får jag väl lära mig springa istället? :crazy:

Klart att det går, man man får nog vara noga i träningen innan. Så att hunden inte springer framför tänker jag. Och så kan man nog inte ha lika snabb takt som om man har en större hund.

Mina hundar tycker dock att det är dötrisst, så det är också en faktor man får fundera på.

Jag har testat med mina men jag tycker det känns för osäkert + att jag får cykla för långsamt för min smak.
Så mycket smidigare att ha dem i korg istället.

Cyklat med min DSG på 10kg.
Komunikation vart jag vill ha henne och ta det lugnt i början är viktigt 🙂
Sen kan jag ofta ha henne lös o de känns alltid bäst.
Nu slipper hon dock för hon är äldre.

Men ja de är ju mer riskabelt 🙈

Här cyklas alla hundar :p ..

20241108_133351.webp

Dock så tycket bc-pojkarna att det rätt trist när vi tar med corgin då tempot anpassas efter henne. Senast tog vi en vända på 4 km, jag varvade det med nån sträcka promenad, trav och nån sträcka där hon fick springa på lite.
Hon är ganska nyligen incyklad så jag tror att vi kommer hålla bättre tempo när hon blir mer van. Min förra corgi sprang helst fullt ös medvetslös när vi cyklade men jag tvingar dem spara lite på sig 😅.

Jag cyklade med min förra dvärgschnauzer (8kg), både i koppel och lös. Skulle vi långt, så varvade vi med att åka cykelkorg.
Nuvarande DS har jag inte cyklat med än, mest lathet att jag inte kommit längre, men hon är van vid att gå vid cykeln. . Hon är 18 mån, 7,1kg.

Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o Vi utgår alltså ifrån att man cyklar i en takt som passar hunden.

Dum fråga kanske men man ser typ aldrig bilder på cykelmotion med hundar under 15kg, de sitter alltid i korg. Jag gillar att cykla så tänkte det kanske kan bli kul med nästa hund men om det är en dålig idé får jag väl lära mig springa istället? :crazy:
Jag har cyklat en del med tidigare, stora hundar och upplever att det är rätt stor skillnad med den lilla 7kgs hunden. De stora lärde jag kommandon och de travade fint vid sidan och gjorde intervaller på ett stabilt sätt men med den lilla blir tempot snabbt högt och det sliter mer tänker jag så jag tar det mer försiktigt och långsammare tempo med mer promenadpauser. Dessutom upplever jag att hon inte är lika träningsbar, hon uppskattar inte intervaller som träningsform utan kan tycka det är kul att rusa på lite busigt men sedan ta det lugnt eller ta en paus mer. Jag har styrt upp cyklandet ordentligt då jag tycker det kan gå väldigt snabbt att bli farligt, den lilla hunden är kvick i reaktionerna och inte lika präglad att följa kommandon så man får vara mer med och styra upp situationen.

Jag cyklar med min chihuahua/dvärgpinscher-mix. Brukar ha med ryggsäck om vi cyklar långt (flera mil) men han har inga problem att hänga med både på landsväg och i terräng i lagom tempo. Cyklar vi jättelångt så åker han ryggsäck och vilar i den delar av sträckan. 1mil eller kortare behöver han inte pausa :) Han tycker det är jättekul!

Vår lilla 7kgs blandis tyckte inte alls om att springa brevid cykeln kopplad. Det handlade dock inte om att hon inte orkade för när hon fick springa lös drog hon järnet och jag hade svårt att hålla det tempot 😅...

Vår är ca 3,5 kg så ännu lite mindre än flera andra som svarat men när hon var yngre följde hon med en del på cykelturer i skogen (bättre underlag för henne, går inte lika fort för mig) och nu lugnare turer på cykelvägar med barnen.

Landsväg däremot tycker jag har gått för fort för att hon längre sträckor ska kunna följa med och springa på asfalt i det tempot jag vill cykla, dessutom har jag aldrig lyckats bra med att ha henne i koppel just pga storleken utan ska jag cykla med henne vill jag ha henne lös så att hon inte trasslar in sig och det kombineras dåligt med bilväg. Därav vill jag helst inte cykla med henne där vi får hundmöten heller, eftersom hon inte är helt 100 på att inte springa fram och hälsa. Men att ha korg och sedan sätta ned henne där det varit lämpligt när vi cyklat längre men varierade sträckor har jag tyckt fungerar bra!

Har börjat snegla på en schipperke så har gått med i nån grupper på fb. I dom grupperna har jag sett några bilder på folk som cyklar med sina hundar. Schipperke är ju en liten hund, 3-9 kg ☺️

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 610
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 118
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 922
Senast: Hermelin
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 141
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Valp 2024