Cykla med hund

Sv: Cykla med hund

Särbon har lärt mig lite körgrunder, så ja, jag cyklar med dem. Fast då sitter de fast och drar mig.

Inte en chans att jag kan trampa på fort nog för att de ska få sträcka ut i intervallerna;)

Åh, Down-Hill cyckling! Det är så jäkla kul!

Jag cyklar med våra hundar ibland. Men med en i taget då det är jakthundar som helt plötsligt kan dra iväg åt var sitt hål om det dyker upp någon spännandel. (Jag vet, utav erfarenhet...)

Har dock koppel och hunden springandes bredvid cykeln hela tiden. Skitkul tycker dom!

Jag cyklar ibland, om jag måste. :p Åker mycket hellre inlines med hunden, jag känner mig rörligare och mer flexibel då, plus att det är roligare :D

Så underbart roligt de båda ser ut att ha :love:

Jag har precis börjat cykla med Ziva så vi har bara varit ute 3ggr än med många intervaller där jag kliver av och går så hon får nosa lite lugnt. Behöver definitivt träna litet mer på höger/vänster så jag slipper få en hund som tränger mig från ena sidan cykelbanan till den andra:p Men åh så roligt hon ser ut att tycka det är att få sträcka ut när matte faktiskt hänger med:love:

Älskar också att hunden hoppar vid guppen :D :love:

Jag cyklar ibland när jag är ute med bara ena hunden och henne brukar jag ha lös hela tiden i så fall. På cykel är enda gången någonsin jag kunnat förflytta mig snabbare än hunden :devil: (när jag tagit fart en stund...) Hon tycker det är skitkul.

Men har jag båda hundarna med samtidigt cyklar jag aldrig. Jag är nämligen dålig på att cykla (dvs att släppa ena handen för att visa var jag vill ha hunden vid möten exempelvis är extremt spännande varje gång) och klarar inte av att både koncentrera mig på två hundar och cykel :o Dessutom är andra hunden rädd för cyklar :grin:

Jo vi cyklar. Dels för att förflytta oss men också för att "blåsa ur" honom emellanåt!

Tyvärr så vart min hund räd efter att vi ramlat en gång och vägrar gå ut om jag tar cykeln, eller lägger sig platt när jag ska cykla iväg.
Får försöka hitta någon enskild väg där hon kan vara lös, innan vi ramlade så cyklade vi några gånger men det känndes inte riktigt som om
hon tykte om det.

Jag har börjat lära min hund principerna med att dra, både inlines och cykel, har han även lös men har inte en chans att cykla i den farten att han får kämpa för att hänga med. Jag är så rädd att jag ska cykla över honom i kurvor och så när vi cyklar snabbt och han är lös.

HAN ÄÄÄLSKAR dock när man tar fram selen. Längtar tills han får börjar dra ordentligt :)

Underbart klipp! Hade dock varit livrädd för att krocka med hunden typ :p

Jag cyklar med min hund, fast då sitter han i cykelkorgen :love:

Jag cyklar med min hund och åker inlines, den nya vovven har jag inte testat nåt av det än men ska snart introducera både cykel och inlines. Hittills har den äldre hunden aldrig dragit utan haft halsband och bara sprungit bredvid men märks att hon vill dra :)

Vad ska man ha för sele? Jag skulle helst vilja ha en sele som jag kan använda till både vanliga promenader och även dra cykel/inlines ibland. Funkar en vanlig Y eller H sele till det?

Åh fy farao vad kul det ser ut.
Cyklar lite med Plex, när vi ska någonstans eller när han har massor med energi. Tar det lite lugnt nu innan han är färdigväxt och röntkad bara.

Jag cyklar med min ibland, men inte på den där nivån. Men med en Jack Russell är det skönt att tömma ur energin helt ibland. Min förra JRT var alltid med ute och red. Han hängde med sjukt bra även när vi galopperade fort. Så sov han bra på kvällarna sen också.

Min nuvarande har jag i en sån här:
8770-7032-01_5973.jpg

Japp, jag cyklar med hunden. Men knappast på den där nivån :p
Har lillan i korgen och pudeln i koppel. Skulle gärna ha en springer, men tycker den är så dyr och har egentligen inget problem med att hålla i kopplet.
Han får gärna dra lite med om han vill.

dsc_1625_207722346.jpg

Cyklar med min lille emellanåt. Innan jag köpte min store cyklade jag regelbundet med honom. Men det går låååångsamt när han håller sig till ökad trav, när han får sträcka ut ordentligt går det ju fortare. Varvar med att ha honom i korgen eftersom han är så liten.

400799_10151055756107343_1235603538_n.jpg

kl

Vi cyklar rätt ofta. Hunden har nomesele, och drar vissa sträckor. Dock försöker jag hålla rätt lågt tempo, där hunden travar raskt men avslappnat.

Vi tycker det är jättekul. Jag håller i kopplet med handen.

Åh vilken härlig video! Hunden verkar verkligen älska det :)

Vi cyklar också så fort det blir barmark. Devon har förut fått dra i nomesele men på senaste har han antingen y-sele eller springer lös bredvid. Han får dra när han vill men inte för länge (HD-hund).

Gammal cykelbild:
Foto0154.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
778
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 036
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 148

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka