Cykelhjälm

Hyacinth

Trådstartare
Närmare bestämt Hövding, den där uppblåsbara tingesten. Är det någon som har en sån? Eller ratar dem av någon anledning?

Min mamma har en och säger att det är den bästa investeringen hon gjort. Hon har dock, som tur är, inte behövt testa hur effektiv den är sas. Kan fråga henne mer om det är något specifikt du undrar!

Valde mellan den och en vanlig i våras. Det blev en vanlig. Jag klarar inte av att ha något runt halsen på det viset märkte jag när jag provade den och jag skulle högst troligt köpt en vanlig inom en kort framtid om jag köpt den så fastän alla sa dom var så bra så tog jag en vanlig.
Så det är min anledning till att jag avstod, min personliga bekvämlighet. En vanlig är för mig väldigt mycket bekvämare.

Skulle inte köpa främst pga kritiken gällande säkerheten, men också pga hur företaget bemötte den. Sen skulle jag inte orka hålla på att ladda en jävla hjälm, och även utan kritiken mot den skulle jag noja för om den verkligen kommer vecklas ut korrekt och tillräckligt snabbt.

Vi har en till låns på jobbet (som man kan låna ihop med tjänstecyklarna) och så har jag både kollegor och vänner som har egna Hövding. Alla verkar nöjda, en person har fått den utlöst/uppblåst när hon tvärnitade för att undvika en olycka en gång. Har faktiskt inte hört något negativt av de som har en.

Jag tänkte på den som present till min åretruntcyklande partner. Kritiken var ju svidande ett tag, men nya modellen hittar jag inget negativt om.

Jag tror att det är svårt att marknadsföra den produkten. Den får oundvikligen sämre testresultat än konventionella hjälmar, i synnerhet för spetsigt våld, samtidigt som det är just konventionella hjälmar som den jämförs med. Men i praktiken tror jag att man kanske inte borde se den som en litet sämre cykelhjälm utan som ett oerhört mycket bättre huvudskydd än ingen hjälm.

Jag tror att det är svårt att marknadsföra den produkten. Den får oundvikligen sämre testresultat än konventionella hjälmar, i synnerhet för spetsigt våld, samtidigt som det är just konventionella hjälmar som den jämförs med. Men i praktiken tror jag att man kanske inte borde se den som en litet sämre cykelhjälm utan som ett oerhört mycket bättre huvudskydd än ingen hjälm.
Ridvästen som är uppblåsbar verkar få ett uppsving i stallet, folk hade motorcykelskydd för ryggen (verkar väldigt praktiskt) och verkar gå över till den.

Själv har jag inte råd med endera (och skulle garanterat lösa ut västen varje gång jag hoppade av hästen)

Jag vet en som hade en sådan (oklart exakt modell, men en sådan som löser ut sig). Personen var med om en olycka, blev påkörd av en bil där hjälmen löstes ut och personen klarade sig utan skador. Fick ut en ny på försäkring.

Men i praktiken tror jag att man kanske inte borde se den som en litet sämre cykelhjälm utan som ett oerhört mycket bättre huvudskydd än ingen hjälm.
Jo, det är ju sant. Men då verkar det ju smartare att sätta på sig en riktig cykelhjälm. Varför välja något man vet är sämre, som dessutom är dyrare och kräver laddning?

Jo, det är ju sant. Men då verkar det ju smartare att sätta på sig en riktig cykelhjälm. Varför välja något man vet är sämre, som dessutom är dyrare och kräver laddning?
Alternativen verkar ju vara cykelhjälm eller inte-cykelhjälm. Vanliga anledningar som åberopas för att cykla utan hjälm brukar vara att den förstör frisyren, kan bli för varm, och kan se töntig ut. Kan man få några av dem som idag cyklar utan hjälm att använda en nästan-hjälm istället så är kanske en del vunnet ändå ur folkhälsoperspektiv. :)

Vanliga anledningar som åberopas för att cykla utan hjälm brukar vara att den förstör frisyren, kan bli för varm, och kan se töntig ut.
Bland tonåringar kanske, men knappast vuxna människor? Liksom minska risken för hjärnskador eller förstörd frisyr, valet kan ju inte vara jättesvårt.

Liknande trådar

Hemmet Går det få rent en kokosmatta? En sån här närmare bestämt Ena katten hade en olycka på den (💩) och förutom att jag inte vill ha...
Svar
13
· Visningar
474
Senast: Bison
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 074
Senast: Mabuse
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 346
Senast: Derivata
·
Fritid Hej! Är det någon här som använder Hövding cykelhjälm? Är det värt det dyra priset? Kör inte bil längre och tänkte börja cykla i...
2
Svar
27
· Visningar
2 510
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar