Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det viktigaste är väl egentligen kvalitén på växelserien, inte mängden växlar.Hur många växlar har ni på er cykel? Hur många gillar ni och varför? Blir det mycket lättare och trampa med fler växlar. Obs ej elcykel.
Hur många växlar har ni på er cykel? Hur många gillar ni och varför? Blir det mycket lättare och trampa med fler växlar. Obs ej elcykel.
Hur vet man att man slipper få en tung o trögrullad?Mina träningscyklar med rätt stort växelspann (racer och MTB). Min vardagscykel har 18 växlar om jag minns rätt. Tycker det är suveränt bekvämt att kunna växla ner till lågt motstånd i uppförsbackar och inte trampa ur i nedförsbackar utan fortfarande kunna driva på hastigheten. Sen avgör ju inte växlarna enbart hur fort det går, många cyklar är rätt tunga och trögrullade tycker jag.
På nätet brukar de olika cykelmodellernas vikt skrivas ut, om du kollar på t ex XXL eller andra sportbutiks webbshoppar. Det plus att läsa recensioner av dem tycker jag ger mycket. Samt att be att få provcykla olika modeller i fysiska butiker, alltså inte bara runt på en parkeringsplats utan uppför och nerför backar. Lycka till, hoppas du hittar en fin cykelHur vet man att man slipper få en tung o trögrullad?
Min nuvarande 30 år gamla cresent har 21 vxl och funderar på att byta till 3 el 7 vxl. Jag är äldre o cyklar bara lite korta sträckor på sommaren. men vill absolut inte köpa en som känns tung att trampa på.
Håller med.Jag har 21 och som pendelcyklist i stad så använder jag det fulla spannet - det är smidigt att kunna växla ner så att man kommer iväg relativt lätt efter rödljus, men samtidigt kunna få upp farten lite på raksträckorna så att man faktiskt kommer hem