Ringklocka på cykel - när förväntar ni er att cyklisten plingar?

Om man läser i tex cyklistgrupper är det inte alls speciellt hatigt* mot bilister. Däremot en hel del kritik mot kommuner och hur cykelbanor anläggs med stolpar och farliga saker i. Och att cyklar leds in på farliga 1+2 vägar osv.

Bilister däremot är helt hysteriska när man läser deras hat mot cyklister i kommentarer till tidningsartiklar, SVT och SR om cyklister. Med -de kan lika gärna dö kommentarer osv.

*alltså det finns såklart till en del rädsla och önskan om rättegångar osv. Typ snuddade mig med backspegeln med flit eller sprutade vindrutevätska på mig så jag inte kunde se och annat. Men ingen önskan om död eller kroppsskada så som bilister uttrycker, eller hot om kroppsskada eller uttryck om att vilja snudda med backspegeln osv.
Stämmer helt med min upplevelse.

Jag vet inte om det finns någon förklaring, psykologisk, vetenskaplig, på varför vanligt hyggligt folk (får man ju anta att det är) blir så aggressiva när de kör bil eller identifierar sig som bilister.
 
Stämmer helt med min upplevelse.

Jag vet inte om det finns någon förklaring, psykologisk, vetenskaplig, på varför vanligt hyggligt folk (får man ju anta att det är) blir så aggressiva när de kör bil eller identifierar sig som bilister.

Jag tror att en faktor är när trafiken planeras dåligt. Här i stan har de längst med en stor huvudgata in mot centrum smalnat av den så att den bara är ett körfält i varje riktning. Vad är problemet med det? Jo, busshållsplatserna längst med den vägen är byggda så att bussen står i körfältet när den stannar vid hållplatsen. Men det finns iaf en bred och fin cykelbana! Så där är ju trevligt att cykla men gräsligt att köra bil för varje gång bussen stannar så stannar hela trafiken i den riktningen upp helt om ingen försöker sig på en ganska farlig omkörning!

Sen avskyr nog folk generellt att hindras av andra. Går man kan man lätt gå en liten omväg. Cyklar man är det lite svårare men fortfarande görbart (man t.ex. hoppa av cykeln och leda den på en trottoar om det behövs). Kör man bil är vägen det enda alternativet och är det någon i vägen som hindrar en från att köra dit man behöver så uppstår frustration.
 
Stämmer helt med min upplevelse.

Jag vet inte om det finns någon förklaring, psykologisk, vetenskaplig, på varför vanligt hyggligt folk (får man ju anta att det är) blir så aggressiva när de kör bil eller identifierar sig som bilister.
Tänker att de flesta cyklister också kör eller åker bil eller har föräldrar som kör eller åker bil medan det finns många bilister som inte någonsin skulle cykla och inte heller känner till hur cykelbanor och regler runt cykling sådant ser ut. Så cyklistgruppen har nog i allmänhet en större insyn i hur bilar tar sig fram.
 
Jag tror att en faktor är när trafiken planeras dåligt. Här i stan har de längst med en stor huvudgata in mot centrum smalnat av den så att den bara är ett körfält i varje riktning. Vad är problemet med det? Jo, busshållsplatserna längst med den vägen är byggda så att bussen står i körfältet när den stannar vid hållplatsen. Men det finns iaf en bred och fin cykelbana! Så där är ju trevligt att cykla men gräsligt att köra bil för varje gång bussen stannar så stannar hela trafiken i den riktningen upp helt om ingen försöker sig på en ganska farlig omkörning!

Är det ficka eller refug eller hur ser hållplatsen ut? Dvs finns det något som hindrar omkörning vid hållplatsen?
 
Men visst jag var också supertveksam till det här nya tänket till städer innan jag läste artikeln i Forskning och Framsteg.

De tog bort trafikljus i en fyrvägskorsning på mammas gata och man blev jätteförvånad, det här är väl inte säkert och tryggt och köra på.

Men efter att jag läste artikeln med ny forskning och iakttog korsningen insåg jag att det var hypermodernt och mycket tryggare i realiteten.

Det är samma sak på ställen där de smalnar av vägen för att man ska köra "chicken race" som någon vän sa och ena bilen får köra först. Jätteläskigt känslomässigt med ögonkontakt och interaktion, men tydligen mycket mycket säkrare.

Problemet är ju när det inte bara är en eller två andra trafikanter att hålla ordning på utan hela tiden rör sig bilar, spårvagnar, bussar, cyklar och fotgängare i tre-fyra olika riktningar, och man samtidigt måste få igenom ett visst trafikflöde om man inte vill ha en total blockering där ingen kan komma fram? Det är en faktisk omöjlighet att en person ska kunna hålla koll på många olika faktorer samtidigt och oftast lär det bli den oskyddade trafikanten man inte ser för att spårvagnarna har en tendens att stjäla rätt mycket fokus. Det låter som att du pratar om en relativt lågtrafikerad småstad, det jag pratar om är vägar inne i centrala Gbg, som folk i tusental måste använda för att ta sig till och från sina bostäder och jobb.

Min tidigare hemstad (småstad) införde för övrigt 30 i hela centrum och tog en period bort trafikljusen i samma område. Efter något år tände de trafikljusen igen, för det blev allt annat än bra. Ingen framkomlighet alls eftersom folk blev stående i korsningarna och blockerade åt andra håll när ingen styrning fanns för vilka som kunde köra samtidigt.

30 inne i hela stan har de kvar, med gåfart på de mest centrala delarna. Där är inte heller någon form av hög trafikbelastning någonsin, och centrum är inget man "måste" köra igenom för att ta sig till andra sidan så där finns en helt annan trafiksituation.
 
Problemet är ju när det inte bara är en eller två andra trafikanter att hålla ordning på utan hela tiden rör sig bilar, spårvagnar, bussar, cyklar och fotgängare i tre-fyra olika riktningar, och man samtidigt måste få igenom ett visst trafikflöde om man inte vill ha en total blockering där ingen kan komma fram? Det är en faktisk omöjlighet att en person ska kunna hålla koll på många olika faktorer samtidigt och oftast lär det bli den oskyddade trafikanten man inte ser för att spårvagnarna har en tendens att stjäla rätt mycket fokus. Det låter som att du pratar om en relativt lågtrafikerad småstad, det jag pratar om är vägar inne i centrala Gbg, som folk i tusental måste använda för att ta sig till och från sina bostäder och jobb.

Min tidigare hemstad (småstad) införde för övrigt 30 i hela centrum och tog en period bort trafikljusen i samma område. Efter något år tände de trafikljusen igen, för det blev allt annat än bra. Ingen framkomlighet alls eftersom folk blev stående i korsningarna och blockerade åt andra håll när ingen styrning fanns för vilka som kunde köra samtidigt.

30 inne i hela stan har de kvar, med gåfart på de mest centrala delarna. Där är inte heller någon form av hög trafikbelastning någonsin, och centrum är inget man "måste" köra igenom för att ta sig till andra sidan så där finns en helt annan trafiksituation.
Nej det är inte en småstad, men vi har inte spårvagnar, än, ser verkligen inte fram emot att få det heller. Den episkt mest värdelösa idé någon politiker kläckt.

Men du skulle föredra att man helt tog bort bilar helt enkelt om det var på förslag, framför att ha cykelfart?

Jag har bara varit i centrala Göteborg och det såg väldigt lungt ut att cykla eller gå, jag gick. Det var däremot mycket att köra runt om man skulle försöka komma fram med bil. I klass med att det var bättre att bara kliva ur och släpa sin resväska till stationen än att få skjuts. Så det kanske passar bra.
 
Är det ficka eller refug eller hur ser hållplatsen ut? Dvs finns det något som hindrar omkörning vid hållplatsen?

Inget av det. Bussen stannar mitt i sitt körfält. Kör alltså inte det minsta ut i kanten. Hela det körfältet är alltså blockerat varje gång bussen stannar för att släppa av eller på passagerare. Ingen refug men det finns ju busshållsplatser i andra körfältet också (omlott) men det är svårt att se förbi bussen om det är nåt möte. Bussen är stor och bilen betydligt mindre så bussen både blockerar körfältet och sikten.
 
Men du skulle föredra att man helt tog bort bilar helt enkelt om det var på förslag, framför att ha cykelfart?

Jag har bara varit i centrala Göteborg och det såg väldigt lungt ut att cykla eller gå, jag gick. Det var däremot mycket att köra runt om man skulle försöka komma fram med bil. I klass med att det var bättre att bara kliva ur och släpa sin resväska till stationen än att få skjuts. Så det kanske passar bra.

Centrala Gbg är ju ett gäng km fågelvägen rakt över, så det blir extremt ineffektivt om vi tänker oss att cykel eller fötter skulle vara de tillbuds stående transportmetoderna. Jag både bor och jobbar inom "tullarna" och har 5 km rakaste vägen till jobbet (den är inte cykelbar, cykelvägen är 6-7 km).

Mitt problem med cykelfart är helt enkelt att man inte ökar kapaciteten någon annanstans i vägnätet när man sänker genomfartshastigheten på ett ställe. Om man gjorde det, och ledde runt trafiken som inte måste köra på exakt den där vägen, då hade det förmodligen varit bättre. Nu blir det mer bilar som är mer i vägen eftersom de inte kan ta sig ut ur eländet. Och det är alltså som cyklist jag avskyr det, när jag kör är det irriterande men inte alls lika stressigt att behöva hålla koll åt sjuttioelva olika håll. (Och det är absolut inte bilister som är mitt stora problem när jag cyklar, utan fotgängare som kliver rakt ut utan förvarning. Framför mig, framför bilen framför så att den måste tvärbromsa, osv. Om det bara var bilar och cyklar som skulle samsas i cykelfart hade det förmodligen funkat helt okej.)

Även gågatorna som täcker en rätt stor del av centrum är en rätt dålig trafikmiljö för cyklister, så ur min synvinkel är det alltså pest eller kolera. Jag cyklar hellre runt än genom gågatorna (som dock är bra för sitt syfte). Det enda rimliga alternativet i mina ögon är att folk ska kunna ta sig fram trafikseparerat, när det är så många människor som ska kunna ta sig kors och tvärs genom samma område varje dag.

(Det tar 45 min att ta sig med spårvagn de 5 kilometrarna eftersom hållplatserna är dumt placerade och bytesmöjligheterna kräver att jag går 10 min mellan hållplatser om jag skulle få för mig att försöka åka hela vägen. Till tidigare arbetsplats har det inte gått att åka kollektivt så att det matchat arbetstider.)
 
Jag tror att en faktor är när trafiken planeras dåligt. Här i stan har de längst med en stor huvudgata in mot centrum smalnat av den så att den bara är ett körfält i varje riktning. Vad är problemet med det? Jo, busshållsplatserna längst med den vägen är byggda så att bussen står i körfältet när den stannar vid hållplatsen. Men det finns iaf en bred och fin cykelbana! Så där är ju trevligt att cykla men gräsligt att köra bil för varje gång bussen stannar så stannar hela trafiken i den riktningen upp helt om ingen försöker sig på en ganska farlig omkörning!

Sen avskyr nog folk generellt att hindras av andra. Går man kan man lätt gå en liten omväg. Cyklar man är det lite svårare men fortfarande görbart (man t.ex. hoppa av cykeln och leda den på en trottoar om det behövs). Kör man bil är vägen det enda alternativet och är det någon i vägen som hindrar en från att köra dit man behöver så uppstår frustration.
Jag förstår inte. Menar du att bilisters avsky mot cyklister beror på att cyklister är mer gynnade i infrastrukturen?
 
Tänker att de flesta cyklister också kör eller åker bil eller har föräldrar som kör eller åker bil medan det finns många bilister som inte någonsin skulle cykla och inte heller känner till hur cykelbanor och regler runt cykling sådant ser ut. Så cyklistgruppen har nog i allmänhet en större insyn i hur bilar tar sig fram.
Så tänker jag också.
 
Jag förstår inte. Menar du att bilisters avsky mot cyklister beror på att cyklister är mer gynnade i infrastrukturen?

Nä, jag menar att bilister frustration ofta beror på att trafiken är uppbyggd kring att man ska sätta hinder för bilister istället för att separera olika trafikslag.
 
Inget av det. Bussen stannar mitt i sitt körfält. Kör alltså inte det minsta ut i kanten. Hela det körfältet är alltså blockerat varje gång bussen stannar för att släppa av eller på passagerare. Ingen refug men det finns ju busshållsplatser i andra körfältet också (omlott) men det är svårt att se förbi bussen om det är nåt möte. Bussen är stor och bilen betydligt mindre så bussen både blockerar körfältet och sikten.

Då låter det som att det är det som i så fall är den dåliga planeringen. Det ska inte vara möjligt att köra om bussen vid en sådan hållplats.
 
Nä, jag menar att bilister frustration ofta beror på att trafiken är uppbyggd kring att man ska sätta hinder för bilister istället för att separera olika trafikslag.

Fast det är ju ännu mer orimligt.

Även om det nu så smått börjar bli så att det prioriteras mer för oskyddade trafikanter är det ju fortfarande en bråkdel på det stora hela. Och så fort det inte längre är 100 % prio bil så börjar bilisterna ösa hat över cyklisterna?
 
Centrala Gbg är ju ett gäng km fågelvägen rakt över, så det blir extremt ineffektivt om vi tänker oss att cykel eller fötter skulle vara de tillbuds stående transportmetoderna. Jag både bor och jobbar inom "tullarna" och har 5 km rakaste vägen till jobbet (den är inte cykelbar, cykelvägen är 6-7 km).

Om vi pratar effektivt transportnät i innerstad så skulle det med all säkerhet bli MYCKET mer effektivt om enbart cykel, fötter och kollektivtrafik stod till buds.

(Sen finns det andra aspekter som oftast gör att viss biltrafik blir nödvändig. Men det är ju inte för effektivitetens skull)
 
Om vi pratar effektivt transportnät i innerstad så skulle det med all säkerhet bli MYCKET mer effektivt om enbart cykel, fötter och kollektivtrafik stod till buds.

(Sen finns det andra aspekter som oftast gör att viss biltrafik blir nödvändig. Men det är ju inte för effektivitetens skull)

Det förutsätter ju att folk som bor i innerstan inte jobbar där det krävs bil, och vice versa? För oss som inte använder bil till jobbet hade det förstås varit smidigt, om man hade en bra lösning på hur man ska ta sig till sin bil som inte får stå där man bor? Hur har andra städer löst det logistiskt?
 
Centrala Gbg är ju ett gäng km fågelvägen rakt över, så det blir extremt ineffektivt om vi tänker oss att cykel eller fötter skulle vara de tillbuds stående transportmetoderna. Jag både bor och jobbar inom "tullarna" och har 5 km rakaste vägen till jobbet (den är inte cykelbar, cykelvägen är 6-7 km).

Mitt problem med cykelfart är helt enkelt att man inte ökar kapaciteten någon annanstans i vägnätet när man sänker genomfartshastigheten på ett ställe. Om man gjorde det, och ledde runt trafiken som inte måste köra på exakt den där vägen, då hade det förmodligen varit bättre. Nu blir det mer bilar som är mer i vägen eftersom de inte kan ta sig ut ur eländet. Och det är alltså som cyklist jag avskyr det, när jag kör är det irriterande men inte alls lika stressigt att behöva hålla koll åt sjuttioelva olika håll. (Och det är absolut inte bilister som är mitt stora problem när jag cyklar, utan fotgängare som kliver rakt ut utan förvarning. Framför mig, framför bilen framför så att den måste tvärbromsa, osv. Om det bara var bilar och cyklar som skulle samsas i cykelfart hade det förmodligen funkat helt okej.)

Även gågatorna som täcker en rätt stor del av centrum är en rätt dålig trafikmiljö för cyklister, så ur min synvinkel är det alltså pest eller kolera. Jag cyklar hellre runt än genom gågatorna (som dock är bra för sitt syfte). Det enda rimliga alternativet i mina ögon är att folk ska kunna ta sig fram trafikseparerat, när det är så många människor som ska kunna ta sig kors och tvärs genom samma område varje dag.

(Det tar 45 min att ta sig med spårvagn de 5 kilometrarna eftersom hållplatserna är dumt placerade och bytesmöjligheterna kräver att jag går 10 min mellan hållplatser om jag skulle få för mig att försöka åka hela vägen. Till tidigare arbetsplats har det inte gått att åka kollektivt så att det matchat arbetstider.)
Ok, jag visste inte att ni hade infört cykelfart i Göteborg! trodde det var väldigt sällsynt.

Här får man inte cykla på gågatan utan man får ställa cykeln och gå på den. Möjligen dra cykeln tvärs över. Cykla runt är enda alternativet.

På gångfartsgatorna runt gågata får man cykla vilket är bra och praktiskt. Annars hade det tagit en evighet att försöka ta sig runt den delen av staden. En del gator blir sommargator på sommaren och blir då helt avstängda för bilar, men inte för cyklar, vilket blir en hel del krångel att försöka köra runt hela kärnan på sommaren.

Det låter ju dock när jag tänker efter som att er stad redan har stängt av delar av centrum för biltrafik -gågatorna, där du säger att man får cykla. Det som jag helst inte vill ha, utan hellre vill ha möjlighet att köra motsvarande bitar i vår stad.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp