Cykel vägar?

Zqathan

Trådstartare
Hur är det med dom, får man köra på dom (med rockard inte en stor bred vagn alltså)
Är så dåligt med ställen här om kring att köra på, mest bara rätt trafikerade vägar, men det finns bra cykel vägar som det nästan aldrig är någon på.:idea:

Sv: Cykel vägar?

Jag hade kört där :D och hade kört till sidan om en cyklist kom ;)
Vet inte rätt men jag har för mig inte ryttare får rida på cykel vägar men en kusk... hmmm... ?

Mvh
Eran Emma

vet inte om man får eller inte... men jag hade helt klart använt dem om vi haft cykelvägar här runt... o en rockard så är ju lätt att svänga till sidan med om man behöver...

Jag brukar köra på cykelbanor, är då noga med att ge plats åt cyklister att köra om, plocka undan eventuellt hästskit efter hästen och hälsa trevligt på de andra som använder cykelbanan. Inga sura miner hitills iaf!

Hästar får inte vara på cykel/gångbana. Vilket jag tycker är synd, eftersom säkerligen fler olyckor skulle förhindras om vi fick använda dem.
Själv är jag lite olaglig och använder cykelbanan istället för att vara på stora vägen och förhindra trafiken.

Mistänkte det AKB...
Har funderat att ringa kommunen och fråga, men kom på att det var nog en urusel idee, säger dom att man inte får, så kan jag ju liksom inte låtsa att jag inget viste
Nej bättre att bara köra och om någon säger något, så oj då viste jag inte:angel:

Ring&fråga du, de behöver ju inte vem att det var du som ringt;) :angel:

En person i min närhet har ringt om nått liknande och det var tillåtet?
(Iaf i ett område här)
fast det var längesen och antar att någon av dem missuppfattade frågan men, kan ju stämma.

Jag tror att kommunerna kan ha "lokala" regler för vad som är tillåtet på cykelbanor.

Själv hade jag nog använt "sunt förnuft", dvs gjort en avvägning på hur trafiksituationen ser ut på det aktuella stället. T ex där jag bor - för att ta mig till närmaste samhälle måste jag passera en bro över en motorväg och rondeller och påfartsvägar från alla 4 vädersträcken. Men det finns en bra cykelbana med en annan sträckning. Här hade jag valt att ta cykelbanan, och "struntat" i alla regler. (Tyvärr måste man då passera en trång tunnel under motorvägen, och har ingen aning om hur pållan klarar det. Hon är inte inkörd än...)

Man får INTE köra sin häst på cykelvägar där det finns en skylt som visar fotgängare och cyklister. Körekipage räknas som ett fordon som t.ex. mopeder och bilar.

Hästen i sig är ett fordon vilket innebär att även ridning är förbjuden på cykelväg. Hästen skall framföras som när man kör bil dvs. högerregeln gäller samt trafikskyltar och trafikljus ska respekteras.

(Tyvärr måste man då passera en trång tunnel under motorvägen, och har ingen aning om hur pållan klarar det. Hon är inte inkörd än...)

På det stället där jag hade hästen innan så fick vi oxå passera en trång tunnel under motorvägen. De första gångerna så gick den häst som var van med detta först o då tyckte inte Anton att det var så farligt, efter ett tag så gick vi där själva. Den var så liten att man inte kunde sitta på hästen när man gick igenom...

Eftersom jag skjutsar brudpar vill jag ibland köra på cykelvägar. Då får man söka tillstånd hos kommunen. Vissa kommuner ger tillstånd, andra inte... Nämner inga namn=) Om det innebär en väldigt lång omväg eller säkerhetsrisk att inte ta cykelbanan så brukar jag köra på cykelbanan även om jag inte har tillstånd... Enligt mina erfarenheter tycker folk som färdas på cykelbanan bara det är trevligt att möta en häst där.

Det vore mycket säkrare om man fick lov att framföra hästekipage på cykelvägarna där de finns. Även om man har en 100% trafiksäker häst så kan man fortfarande bli påkörd på en lite större väg där bilisterna kör fort och en del lite vårdslöst... Dessutom stoppar det upp trafiken och leder till omkörningar och allmänt knöl.

På vissa ställen har man börjat med sk. gcr-vägar (gång-cykel-ridväg). Jättebra idé tycker jag!

Liknande trådar

Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
492
Senast: yamyam
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
609
Senast: Mli
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 307
Senast: Svartkatt
·
Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka