F
FiaH
Fick svar på att vår snart 20-åriga ponny har Cushing´s, och har talat med två veterinärer som jag fått förtroende för. När jag beskriver hennes symptom; tjock lockig päls, kissar mycket, haft hudskorv, rinnande ögon, fula hovar (blir väldigt långa fort), samt beskrivit hur hon rör sig (mycket trippande, försiktigt, sätter liksom inte ner hovarna ordentligt, har svårt att stå på tre ben när man ska kratsa hovarna), så har de sagt att de inte kan rekommendera mig att behandla henne med läkemedlet som finns mot Cushing´s, utan ta bort henne. Dessutom har hon börjat gå ner i dikena och stegra sig vid uteritt (troligt tecken på att hon har ont och inte kan eller orkar ridas?) Så jag har bokat en tid för avlivning i början av januari nu. Börjar dock få kalla fötter känner jag. Ska man kanske prova att klippa pälsen, se till att hon får bättre belägg på fötterna och så ge henne medicinen, och pröva detta fram tills maj kanske?? Jag är rädd att jag tar bort henne utan att ha prövat någon behandling alls... Å andra sidan vill jag inte se henne lida heller. Vet sa att som jag beskriver hur hon för sig så låter det som om hon har fång också. Jag kan för lite om detta för att veta vad jag ska tycka om detta... Men det märks att hon har ont i dagsläget i fötterna i alla fall. Någon som har några funderingar på vad de tycker jag ska göra?