Cushings och trolig fång...

F

FiaH

Fick svar på att vår snart 20-åriga ponny har Cushing´s, och har talat med två veterinärer som jag fått förtroende för. När jag beskriver hennes symptom; tjock lockig päls, kissar mycket, haft hudskorv, rinnande ögon, fula hovar (blir väldigt långa fort), samt beskrivit hur hon rör sig (mycket trippande, försiktigt, sätter liksom inte ner hovarna ordentligt, har svårt att stå på tre ben när man ska kratsa hovarna), så har de sagt att de inte kan rekommendera mig att behandla henne med läkemedlet som finns mot Cushing´s, utan ta bort henne. Dessutom har hon börjat gå ner i dikena och stegra sig vid uteritt (troligt tecken på att hon har ont och inte kan eller orkar ridas?) Så jag har bokat en tid för avlivning i början av januari nu. Börjar dock få kalla fötter känner jag. Ska man kanske prova att klippa pälsen, se till att hon får bättre belägg på fötterna och så ge henne medicinen, och pröva detta fram tills maj kanske?? Jag är rädd att jag tar bort henne utan att ha prövat någon behandling alls... Å andra sidan vill jag inte se henne lida heller. Vet sa att som jag beskriver hur hon för sig så låter det som om hon har fång också. Jag kan för lite om detta för att veta vad jag ska tycka om detta... Men det märks att hon har ont i dagsläget i fötterna i alla fall. Någon som har några funderingar på vad de tycker jag ska göra? :(

Sv: Cushings och trolig fång...

Jag har medicinerat min fjordhäst mot cushing i drygt ett år nu och det fungerar fantastiskt bra, frånsett ett litet fånganfall som hon fick i september.
Fick också rekommendationer att ta bort henne i oktober förra året, då hon var som sämst, men det kändes inte rätt. Även ett par veterinärer var osäkra om hon kunde bli bra då.
Numera lever hon ett jättebra liv. Inga symptom alls, frånsett den långa pälsen, som det går utmärkt att klippa. Hon busar och bockar för fullt när vi rider henne ibland. Det är helt underbart att se henne så glad, när man vet hur sjuk hon varit.
Ingen vet ju hur länge hon kan leva så här, men med facit i hand, var det helt rätt att börja ge henne medicin mot cushing.
Hälsningar
Elisabeth

Nja, det är svårt...Har du en bra hovis så kan du ju försöka för det med fötterna är ett gissel. Min cushinghäst hade inte såna problem så hon inte kunde stå på 3 ben men jag vet andra som inte klarade det särskilt bra. Gör som du känner är bäst! Ha de gott !

Vå 23-åriga fullblod fick det och vid 3:e fånganfallet, varav två var kraftiga, bladn anant det sista, så valde vi att ta bort honom på inrådan av veterinär. Fång kan återkomma ofta trots emdicinen som fö inte fungerar lika bra på alla hästar tydligen.

Det belv akut avlivning på kliniken pga fången och eferåt undrade vi om det var rätt men vet sa att inte skulle ha kunnat göra på anant sätt, pga risken för nya attacker samt så många andra symtom (som även din har) De ansåg att det är för stor risk för at hästen plågas, för människans skull, även omd et kanske finns lyckade fall finns många andra också:crazy: å idag har jag väl accepterat att vo gjorde rätt särskilt sen en kompis häst fick samma symtom o problem året efter (även hon 23 då) och de råddes mycket skarpt att inte försöka och kanske utsätta hästen för lidande.

Har vet. rekomendreat dig att låta henne få gå vidare så ska du inte vänta. Grannen var i samma tveksamma situation för två år sedan men bestämmde sig ändå ganska fort för att ta bort sin älskade ponny. Kvällen innan skulle han få komma in från hagen (ca: 300 m från stallet) för att pysslas om lite extra. Han kunde inte gå själv den biten vi fick tvinga upp honom i transporten till slut. Jag kan tillägga att han medicinerades för sin cushing men har det börjat gå utför så går det tydligen väldigt snabbt i slutet. Och det verkar vara oerhört plågsamt. Jag tor att du gör rätt för din häst och får förhoppningsvis någorlunda friska minnen kvar av henne.:bow:

Tack för era svar... Allt känns värdefullt just nu. Jag tror att det kommer att bli att hon kommer att få fortsätta till de evigt gröna ängarna, det känns bara så svårt. Det känns som om man hade önskat att det fanns något mer man kunde göra.. Någonstans hade jag ju trott att hon skulle bli i alla fall 25 år, den typen av ponny som hon är, och få en riktigt skön ålderdom.. Tack än en gång för era svar.

Jag kan tillägga att han medicinerades för sin cushing men har det börjat gå utför så går det tydligen väldigt snabbt i slutet. Och det verkar vara oerhört plågsamt. Jag tor att du gör rätt för din häst och får förhoppningsvis någorlunda friska minnen kvar av henne.:bow:

Precis vad vår vet. sa också. Vår var pigg och sig själv efter första anfallet, samt ett par-tre veckor efter andra (som kom 2 månader senare), sen kom det tredje :crazy: Han lekte i hagen en av de sista veckorna och tre dagar innan han blev dålig showade han när jag tog in honom. Sen en aning tveksam när jag tog ut honom, och så direkt, fruktansvärt dålig, så snabbt:crazy: Och enligt vet skulle detta fortsätta trots medicin.

Liknande trådar

Hästvård Min gammelhäst fick fång för drygt 4 veckor sedan. Efter att hon inte svarade på medicinen som hon borde eller blev direkt bättre, bara...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 034
Senast: SkorpSmulan
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 451
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 681
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024