Sv: Cushing

Metformin var namnet på IR-medicinen. Läste just på SVT att den kan orsaka förgiftning, DN har tydligen en artikel om medicinen och dess biverkningar idag.

Om metformin:

Metformin (Glucophage) is a drug licenced for humans that is frequently prescribed for horses with hyperinsulinaemia/IR/EMS. Metformin is generally available in 850 mg or 500 mg tablets.

Metformin (Glucophage) data sheet

When should Metformin be used?

Cathy McGowan (Aug 2011 Prascend webinar) said that Metformin is “exercise in a tablet”. If a horse has laminitis and it cannot exercise and is clearly IR, something has to control the IR/symptoms, dieting does work but it takes time, so use Metformin immediately in cases that cannot exercise. When the horse can exercise, reduce and stop the Metformin. Metformin is not a harmful drug, no side effects shown (to date), so no harm in going on longer than perhaps necessary.

Andy Durham (Aug 2011 Prascend webinar) said that he believes in using Metformin. Its action isn't fully understood - It might not be a peripheral insulin sensitiser, it might inhibit carbohydrate absorption from the intestine and thereby keep glucose down (see Durham et al. 2012 below), thereby reducing the insulin response. So even if it isn’t particularly affecting insulin levels, it may still be helping to prevent/reduce laminitis.

Nicholas Frank (EMS and Ponies 2011) said that drugs should never be used as a substitute for diet, exercise and management changes, but that Metformin can be used for ponies that remain insulin resistant after weight loss and despite exercise - it might be prescribed in approx. 10% of cases that do not respond as well to diet and weight loss as the other 90%.

What is the dose for horses?

There isn't an exact dose of Metformin for horses. It was first used in horses at lower doses, now vets are increasing the dose and/or giving it more frequently. Metformin does not appear to be well absorbed in horses.

Andy Durham of Liphook Equine Hospital suggests 30 mg/kg bodyweight twice a day (15 g 2 x day for a 500kg horse) (Aug 2011 Prascend webinar).

Cathy McGowan suggests 15 - 20 mg/kg bodyweight three times a day (7.5 - 10 g 3 x day for a 500kg horse), or 25 mg/kg bodyweight twice a day (12.5 g 2 x day for a 500kg horse) (Aug 2011 Prascend webinar).

Från http://www.thelaminitissite.org

Min erfarenhet är att vanliga veterinärer inte har så stor kunskap om sjukdomen som på tex Uppsala.
exempelvis att det bara är gamla hästar som får det, oftast är det så men även yngre som tex 12åringar kan drabbas.
Hö är bättre att ge än hösilage, vet flera hästar som fått fång trots medicinering.

*kl*

Efter att ha haft en Cushinghäst som jag fick ta bort i förtid så börjar jag få lite panik när jag nu har upptäckt att min 22 åring ännu inte helt tappat vinterpälsen.
Det var så vi upptäckte att Lippan hade Cushing.

"Poony" visar inga andra symptom på att vara sjuk utan är lika pigg och glad som vanligt...
Men han ser ut som en kamel med tussar som hänger. Fast hans går inte att dra bort utan pälsen sitter fast....

Någon som har en aning om vad som hänt ?

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med krullig, eller rättare sagt vågig, svans. Hon har väldigt tjock svans och mycket man (islandshäst). Fick idag en...
Svar
12
· Visningar
1 664
Senast: Sirap
·
Hästvård Måste få bolla lite tankar med er.. Först en kort bakgrund: Islandshäst på 25 år. Haft fång 3 gånger, senaste fånganfallet var 2011...
Svar
17
· Visningar
6 949
Senast: Sirap
·
Hästvård Bakrundsinformation Swb valack född 2000, ingen skade eller sjukdomshistoria bortsett från känsliga hovar och några hovbölder...
2 3
Svar
55
· Visningar
8 438
Senast: Bison
·
Hästvård Hoppas någon orkar läsa denna lite omständliga fråga/fundering: Har ett halvblod född -99 som i augusti 2014 diagnosticerades med EMS...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 297
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX