Glimris

Trådstartare
Hur sköter man en cushinghäst? Fått svar idag att han ligger på gränsen till cushing. Han har ju inte så många symptom, men det tydligaste är att han dricker väldigt mycket. Han brukar vara tjock på vintern men i år är han normalhull. Men pälsen är jättefin,helt kort och blank. Däremot så började han ömma i hovarna och fick puls nyligen så han fick metacam och redan efter två dagar går han obehindrat och klarar fångvändningar galant. Så både veterinär och hovslagare ser ut som frågetecken. Men fortfarande lite puls.Frågan är om man ska börja med cushingmedicinen. Gränsvärdet är sju (ska vara under sju) och han har 6.4......

Sv: Cushing

Vi satte på våran lädersulor då hon var så ömfotad och vi red henne så ofta hon själv ville och inte hade ont i fötterna av den speciella variant av fång vissa kan få.
Vilket din häst också har fått.
Då kan dom få hög feber under ca 1-3 timmar utan att man märker det, om man inte är i stallet just då, annat än att hästen inte har lust att bli riden just då pus att hovslagaren ser det när den verkar.
Fötterna måste ha korta tår och högre trakter än normalt = fångverkning.
Enligt min vet och hovis är det inte ovanligt med denna typ av fång vid cushing. Dock kan 1a anfallet vara så stort att hästen tas bort direkt, speciellt då man anser att hästen är gammal med allt vad det innebär... Utan att den fått sin cushingdiagnos... Alla får inte heller tjock och lockig päls, våran hade kort och silkestunn och len päls.
Hon fick någonsorts engelsk pellets som var bra för cushinghästar somjag glömt vad det hette och hösilage. Fri tillgång i hagen till vatten från bäcken som flöt igenom och vatten i flera hinkar i boxen.
Vet ej hur länge hon gick hos förra ägaren utan rätt hovvård och mat, men jag köpte henne 8 april 2005 och då var hon 22 år, och hon togs bort 6 december 2010, nästan 28 år gammal. Då ville hon inte längre utan tyckte livet var för jobbigt och stod helt apatiskt i boxen när vi veckan innan kom hem från Globentävlingarna. Så med stöd av vet och hovis valde vi att ta ut svensk lantbrukstjänst som sa att hon såg väldigt ledsen ut men inte nedgången, vi hade ju ridit henne innan vi åkte till stockholm och då var hon nästan väl pigg och glad att rida i skogen, så han tyckte vi gjorde rätt som tog henne innan hon blev superdålig...
3 dagar senare fick vi svar på cushingprovet och vi fick bara veta att det var rejält positivt.
Fast vi fick aldrig veta att det skulle ha funnits någon speciell medicin man kunnat ge dom... Inte för att vi hade gett det då hon varit så dålig, men kanske från början när vi köpt henne om vi vetat om att det funnits så hade hon kanske mått ännu bättre än hon gjorde...

Vet inte om du blivit hjälpt men så gjorde vi i alla fall med våran häst med hjälp av vet och hovis...

Lyck till med din häst :)

Motion är viktigt så därför ser man till att motionera hästen så mycket det går. Minst 30 minuter/dag men helst mer (så länge hästen inte har känningar av fång såklart). Endel hästar blir ömma i sulan och kan behöva skos med sula och då gärna med silicon under så att det blir riktigt mjukt. Det är också viktigt att tån hålls kort så man kan behöva korta ner skoningsintervallerna och ibland även använda andra typer av skor för att ytterligare underlätta överrullningen. Det är viktigt att man håller ben och hovar varma upp till knät vintertid så är det kallt så kan man sätta på hästen någon slags ben och hovvärmare. Jag använde korta smidiga transportskydd till våran cushinghäst och det fungerade bra. Det finns en teori om att man på så vis kan minska risken för fånganfall av kylan. Är det riktigt kallt kanske man inte kan ha hästen ute hela dagen utan man behöver ta in hästen efter några timmar och ev. släppa ut den igen när den har fått värma sig.

Ge inget foder som innehåller stärkelse och/eller socker. Gå inte på de speciella fångfoder som finns, de innehåller stärkelse och ofta även socker som man ju inte ska ge en cushinghäst. Ibland innehåller det till och med vitlök som kan ge anemi hos hästar.
Betfiber utan melass kan man ge men man bör skölja det för att få bort det lilla sockret som är i men också för att sänka järnet. Sök gärna på iron overlood här på forumet. SpaderÄss har skrivit endel intressanta inlägg om det.
Behöver man höja proteinet så är potatisprotein ett bra koncentrat att ge.
Det är viktigt att även grovfodret har så låg sockerhalt som möjligt och absolut under 10 %. Är den över det så får man blötlägga grovfodret för att på så sätt laka ur sockret. Man bör också ta i beaktande om man kanske kan hitta ett annat parti med lägre sockerhalt så att man verkligen vet hur mycket socker hästen får i sig för det vet man ju inte när man blötlägger, man vet ju bara att den minskar men inte om det är tillräckligt.
Hästen måste få tillräckligt med mineraler så därför är det viktigt att man tar analys även på mineralerna så att man verkligen kan räkna ut behovet.

Det finns en medicin som heter prascend eller pergolid (beroende på tillverkare) som man ger vid cushing men det vågar jag inte svara på om man ger även när värdet är under gränsen. Ibland kan man behandla på symptomen men det är ju något du får diskutera med behandlande veterinär. Medicinen är dyr men man får ofta bra resultat av den. Om du ska börja ge medicinen så hör gärna av dig via pm så ska du få adressen till ett företag i England där man kan köpa prascend mycket billigare än i Sverige. Det är mycket enkelt och smidigt att beställa därifrån.

Att hästen går obehindrat när den får metacam är bra men fortsätt behandla den som en fånghäst med tjock kutterspånbädd osv.

Senast ändrad:

Jag skulle absolut börja med Prascend. Det minskar risken att få fång.
Hur transporterades blodprovet? Efter att man tagit provet ska det frysas direkt. Ju längre tid det tar innan frysning desto mer sjunker värdet...

Precis som Palle berättar om kan de bli nergångna och apatiska. Min har haft en sådan sväng men repat sig (är "bara" 22).

Min hästs historia:
Fbl sto f-1991. Tävlad på banan, FT, Hopp och haft 7 för. Pensionär sedan ett par år. Motionsrids, ofta med en unghäst som handhäst.

Började dricka mycket runt jul. Tog blodprov och konstaterada Cushings 15/1.
Började ge ½ tablett. Biverkningar iform av svettningar under några veckor. Helrakade hästen.

Efter blodprov så ökade vi dosen till 1 tablett.
Konstig hält på ena fram i mars, butta sattes in. Muskulatur över ryggen rasade ner och hon blev bukig. Håglös och åt sämre än normalt. Inte glad. Bestämde att ge henne någon mån till om hon inte blev sämre.

Nytt prov och ökning av dosen till 1½ tablett.
Hovslagaren såg en liten breddning av lamellranden (maj) alltså var hältan något åt fånghållet.

Senast månaden har hon repat sig. Börjar runda till sig över ryggen och är sitt vanliga jag igen. Börjat skritta igång en mkt pigg häst som har sin sommarpäls.
Skiter i fler blodprov just nu då allmäntillståndet känns viktigare än värdet och vi bör ändå inte öka dosen mer. Tar ett nytt prov i höst tänkte jag för att se om vi kan minska dosen.

Klart de går obehindrat om de får smärtställande, det betyder inte att ha är frisk nu.

Jag hade definitivt börjat med Prascend eftersom hästen redan har fått fång. Provet kan ge falskt negativa svar så man måste alltid tolka det i samförstånd med de kliniska symptomen.

Hästar har fått upp till 12 mg pergolid utan biverkningar, så det är inga som helst problem att öka dosen (förutom priset). 1,5 mg är inte alls mkt för en stor häst. Eftersom PPID är en progressiv sjukdom så får man räkna med att behöva öka dosen med tiden.

Min får 6 mg Prascend och har inga biverkningar.

provet fraktades med post, fick svaret redan nästa dag! Hästen en stor shettis, kanske klarar sig med 1/2 tablett om dan? Den har sulor och tåkappan är borttagen. 18 år. Går ute några timmar på förmiddagen och några på eftermiddagen.Dessutom inne på nätterna pga.sommareksem. Vet ju inte hur mycket han får vara ute, Hagen är visseligen nedbetad men efter allt regn växer det en del. Motion får han om han bara är frisk, har liten verksamhet. Men han blev ju sjuk mitt i terminen..!

Doseringen är väldigt individuell.
22 årig valack diagnosticerad med Cushing och anledningen till att provet togs var massor med lockig päls, bukig och svankrygg.

Han började med en tablett Prascend och redan efter 1,5v såg man skillnad på hållningen.
Han fick dock biverkningar såsom extrem trötthet och gungade på frambenen. Nu får han en halv tablett om dagen och fungerar bra på det.
Inga fångtendenser öht vare sig innan eller efter medecinen. Rids som vanligt, äter som vanligt.

Tillägg: Gick på bete innan diagnosen förra året, går på ogödslat bete alternerat med skogsbete nu.

Väldigt kort och enkelt kan man säga att den korrekta dosen är den som kontrollerar ACTH och symptomen.

Jättebra att veta att det finns fungerande medicin om vi skulle få en till med cushing :D

Men vi hade nog ändå inte medicinerat våran även om vi hunnit få provsvaret tidigare... hon var ju nästan 28 år och hadd gett oss massor med glädje under dom åren vi hade haft henne. Tyvärr hade ho farit mycket illa hos oförstående ägare som från 5 års ålder inte fått gå ute på somrarna för då blev hon aggresiv, men ingen av dom minst 3 olika ägarna hon hade tills vi köpte henne hade ens brytt sej om att ta reda på VARFÖR. :cry:

Nu menar jag dom ägarna hon hade från det hon var 5 år tills hon var 22år.
Sara och hennes man som red in och utbildade henne och hennes bror är underbara människor som blev lika förtvivlade som vi blev när vi fick reda på Lippans hemska tidigare levnad...

Eller avgöra utifrån symptomen. Verkar hästen frisk och mår bra så är dosen tillräcklig.

Hästar har fått upp till 12 mg pergolid utan biverkningar, så det är inga som helst problem att öka dosen (förutom priset). 1,5 mg är inte alls mkt för en stor häst. Eftersom PPID är en progressiv sjukdom så får man räkna med att behöva öka dosen med tiden.

Är inte den medicinen dyr? Vad kostar din häst i månaden att medicinera?

Som jag skrev har jag problem med biverkningar. Öka dosen är därför inte aktuellt. Studierna visar att det är inte "bara" att ge prascend och allt är frid och fröjd. Den senaste svenska studien hade inte så lysande resultat som veterinärerna vill påskina. Inte heller läkemedlets egna studie var någon rolig läsning.

Skönt för dig att din häst svarar på medicinen utan biverkningar!

Som jag skrev har jag problem med biverkningar. Öka dosen är därför inte aktuellt. Studierna visar att det är inte "bara" att ge prascend och allt är frid och fröjd. Den senaste svenska studien hade inte så lysande resultat som veterinärerna vill påskina. Inte heller läkemedlets egna studie var någon rolig läsning.

Skönt för dig att din häst svarar på medicinen utan biverkningar!

Har du link til studiene (prettty please!)? Har en pos cushings hvor jeg ser ut til å streve med dosene/ virkningen.

Varför ser de ut som frågetecken för att han är smärtfri så länge han går på smärtstillande? Det är ingenting konstigt alls med det och det betyder INTE att han blivit frisk. Det kan väl ändå inte en veterinär tycka är konstigt???

Varför ser de ut som frågetecken för att han är smärtfri så länge han går på smärtstillande? Det är ingenting konstigt alls med det och det betyder INTE att han blivit frisk. Det kan väl ändå inte en veterinär tycka är konstigt???

Det var en vecka sen vi slutade med smärtstillande. Men han är ändå rask och pigg,men har förhöjd puls. Får nu en halv tablett prescend . Hur vet jag att den dosen räcker?? Han är precis som innan, det är bara den förhöjda pulsen som spökar. Han väger ca 250 kg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med krullig, eller rättare sagt vågig, svans. Hon har väldigt tjock svans och mycket man (islandshäst). Fick idag en...
Svar
12
· Visningar
1 664
Senast: Sirap
·
Hästvård Måste få bolla lite tankar med er.. Först en kort bakgrund: Islandshäst på 25 år. Haft fång 3 gånger, senaste fånganfallet var 2011...
Svar
17
· Visningar
6 949
Senast: Sirap
·
Hästvård Bakrundsinformation Swb valack född 2000, ingen skade eller sjukdomshistoria bortsett från känsliga hovar och några hovbölder...
2 3
Svar
55
· Visningar
8 438
Senast: Bison
·
Hästvård Hoppas någon orkar läsa denna lite omständliga fråga/fundering: Har ett halvblod född -99 som i augusti 2014 diagnosticerades med EMS...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 297
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX