CSS och tabeller

D

Dasjenka

Än en gång har jag kört fast när jag ska bestämma hur tabellerna ska se ut på min hemsida! Den här gången har jag problem med att få tabellerna centrerade. Det fungerar uppenbarligen inte att skriva
<!--table{align:center}-->
.. så, vad ska man skriva då?
 
Har sökt en del på webforum.nu om att centrera tabeller med css.. det är ganska krångligt..

Men denna kod bör fungera:

<body style="text-align:center">
<table style="width:400px; margin:auto">
<tr>
<td style="text-align:left">
Innehåll
</td></tr>
</table>
</body>


margin:auto fungerar inte i IE, text-align:center fungerar inte i Mozilla men om du använder båda två bör det fungera i de flesta webläsarna!

Mvh / Karin
 
Tack så mycket. Nu fungerar det! :) :bow:
Fråga: vad innebär margin och är text-align verkligen nödvändigt? Jag får en centrerad tabell av att använda endast text-align:center. Jag vill inte helst inte ha en massa överflödig kod. :crazy:

Lite off-topic; men gud vad klumpigt det är med tabeller när man använder css. :eek: Det där skulle jag aldrig ha listat ut själv..
 
du KAN använda bara text-align:center, men då fungerar bara hemsidan i internet explorer.. så om du inte har krav på att den ska fungera i webläsaren mozilla så går det nog alldeles utmärkt!!

Har du den upplagd ngnstans så jag får se?? :)

Ja jag gillar inte alls tabeller.. usch.. gillade det förut men inte nu när jag använder css.. helst använder jag frames men jag försöker att vänja mig av vid det eftersom det tydligen inte är så bra.. :smirk:

tips: http://www.webforum.nu (hoppas inte detta räknas som reklam nu..:smirk:) är ett JÄTTEBRA forum där man kan fråga om ALLT inom webdesign osv.. finns ett speciellt forum för bara css och html t.ex.. Det var där jag hittade lösningen på detta.. hade aldrig kommit på det själv.. :crazy:
 
Tack för tipset. :)

Jag har tyvärr inte sidan uppladdad än (den är inte riktigt klar..)
Helst vill jag ju att den ska fungera i så många webbläsare som möjligt. :)
Det är bara det att jag inte riktigt förstår vad margin:auto ger för någonting. auto? borde det inte stå.. center? Och text-align:left? Reglerar den texten i cellerna? I sådant fall borde den inte vara så viktig? Eller?
 
Ingen aning om vilken kod som är nödvändig eller inte men tydligen är det här ända sättet...om man inte vill lägga tabellen i en div (lager) då..
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 394
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 141
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 965
Senast: Blyger
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
797
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp