Crown Jessica

Sv: Crown Jessica

Det största problemet med Jessican är att samma bomvidd kan skilja sig otroligt många grader från exemplar till exemplar. Har haft en tidigare, och vi provade nog fem i samma storlek som alla skilde sig gigantiskt. Har för mig att det var 31 eller 32 vi skulle ha, och ingen var den andra lik. En 31 kunde vara för bred, medan nästa var för smal. Det gäller alltså att prova precis den sadeln man ska köpa, för att veta att den passar.

Den är relativt bred i sitsen (inget för den som får ont i höfterna av att sitta brett alltså), men väldigt skön. Igen djup sits och inga stor stöd, bara lite hjälp precis under vulstren.

Jo jag har hört detta om storlekarna... Lite konstigt tycker man. Men tänkte mer prova om den är för rak för min ponny. Sen är det klart att man får prova exakt den sadeln man ska hur det än veter och vilket märken man än ska ha.

Tror nog att mina höfter klarar av lite bredare sadel, sitter ganska brett redan nu :p

Vi har 15 st. dressyrsadlar på ridskolan som är utprovade av sadelmakare på alla hästar och sen har vi ett schema där det står vilka sadlar som passar på vilka hästar. Vi har en Crown Jessica som är vår mest oekonomiska sadel då den bara passar på en av våra 25 hästar ;) Det är en D-ponny, irländare och bred som attan, rumpan är som en ladugårdsdörr, en sån där "hjärt-rumpa", och bred över ryggen. Lite sänkt i ryggen är hon men typ ingen manke. Synd att den bara passar på henne för den är sjukt skön och man kan liksom inte sitta dåligt i den!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 427
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 317
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 042
Senast: Barbabelle
·
Utrustning Hej, Jag har haft problem med att hitta sadel till min häst trots fyra sadelprovare som varit ute och rekommenderat olika sadlar. Han...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 851
Senast: domesticus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar