Crown Jessica

S

__Stilett__

Jag vill se bilder på era sadlar av märket: Crown jessica. (dressyrsadeln)
Helst då till häst. Så man kan se vilken typ av häst den passar till.

Det va några års sen jag testade den sadeln och jag trivdes jättebra med den då...men jag kommer inte riktigt ihåg exakt för typ av häst den sadeln passar till. Vet att den är ganska rymlig i sina bomstorlekar (?) vilken bomstorlek har du och vad motsvarar den ungefär? (vid, extra vid etc..)

Sedan undrar jag om ni vet ngt annat sadelmärke som kanske påminner om Crown Jessican?

Sv: Crown Jessica

Jag hade en sådan förut, luftstoppad..
Har nog ingen bild på bara sadel + häst utan skickar in en där jag är med också :p

(ligger inte toppen här, fick byta för att han ändrade sig så mycket)

Men den ska passa till raka ryggar. Minns faktiskt inte vilken bomstorlek jag hade, men jag tror att de funkar på ganska breda ryggar.

Skön som en soffa, älskade verkligen den sadeln :love:

Jag bytte till Morris o Nolan. Bör vara tämligen lika.

Hade en luftstoppad Crown Jessica till denna häst förut:
P1010558.jpg

(ber om ursäkt för ganska ful bild...)

P1010099.jpg

No offense Jacko men...den ser inte ut att ha passat till din häst?:confused: Ser ut som om den släpper väldigt tidigt i bak o kan väl knappast komma ner på ryggen när han arbetar? Jag förstår ju att du har en annan sadel nu för att jämföra skulle jag gärna vilja se hur den ligger?

Ursäkta Stilett för lite trådkap...:D

Jag upplevde att den passade fullgott, men min tränare tyckte inte det. Har en Albion SLK nu. Och hästen jobbar något bättre över ryggen. (tror jag)

Sen ändras det ju en del när hästen rids också?

Har ingen bild på honom utan klumpen på ryggen, försökte hitta någon bild där min nätta ändalykt inte fyller upp hela bilden, men det visade sig svårt. :o
DSC_0302.jpg

29598684.jpg

IMG_1451.jpg

P4040066.jpg

27333909.jpg

Rak rygg, lite sluttande framåt. Inte jättestor manke. Hon har en Crown Jessica med bomvidd 31.

Crown passar bra på min runda häst, en av få sadlar som har funkat på honom. Han har låg manke i sadelläget och blir ganska rak vid arbete.

Såhär ser Crown Jessica ut på min häst, bomvidd 31;
DSC00007.jpg

bomvidd 32, och större sits;
DSC00053.jpg

Hästen ser utsåhär utan sadel, dock blir han i ngt rakare vid arbete;
2.jpg

Fast din pålle ser inte ut att bli så rak i ryggen som övriga hästar här när de jobbar så din tränare hade nog rätt!:D

Stilett...av dom hästar som visats här är ju Jackos den som är mest lik din o på hennes häst såg den inte ut att passa helt 100...

Nej tyvärr, den passade inte min häst, har testat idag! tog bilder på det...den reser sig upp i luften. SYND! men jag är fortfarande nyfiken på sadeln och vilken tyo av ryggar den passar till,,,jag har ju faktiskt flera hästar :D

Ideal (som märket heter i sitt hemland) skriver själva så här för att beskriva Jessican:

---
In the mid-price range, the Ideal Jessica Dressage Saddle is a true winner. It is a comfortable, affordable and functional Dressage saddle and is a firm favourite with both riders and the equestrian trade alike, this makes it one of the most respected dressage saddles on the market.

It has a semi deep seat on an open head tree with a wide centre channel and the large panels give an even bearing surface. It is ideally suited to the broader, curvier back such as Welsh, ID etc., and is not really suitable for narrow or high withered horses.
---

Jag tycker det stämmer rätt bra, men inte det där med kurviga ryggar - i alla fall inte om man tolkar det som svängda ryggprofiler. Raka ryggar, välvda revbensbågar, liten/mycket liten manke.

Jag älskar Jessican, men har en häst som är motsatsen till rak i ryggen, så det går bara inte. Innan förra kusen växte i sin Jessica hade hon Pfiff Amaretto, till rak rygg men där det finns gott om plats för manke (innan de musklat på sig).

Deras vidder är minst sagt skiftande. En 31 kan vara som en 33:a, medan en annan 31:a kan vara som en 30. Vi provade två eller tre i samma bomvidd, men de var helt olika i gradtalen. Verkligen förvirrande. Man måste alltså prova det exemplaret man är intresserad av. Generellt ska väl 30 vara normal, 31 normal mot vid och sedan vidare och vidare.

*kl*

Livar upp en gammal tråd :D

Skulle det vara möjligt att en Crown Jessica kan passa på min ponny?
Kan tyvärr inte lägga upp några bilder då jag har de på FB och dit får man tydligen inte länka...

Men det är en ponny av kraftigare Welsh modell. Bred, kort rygg, kan inte ha längre än 16,5. Bred ganska låg manke som gör att många sadlar inte ligger kvar. Ganska välvd rygg vid uppställningen men rakare vid arbete.

Hur stora knästöd är det på sadeln? Jag vill ha stöd men inte gigantiska då det känns som man sitter "fast". Verkar som den har relativt mjuk sits?

Ponnyn går nu med France Premier, men vet om den ska passa egentligen då vi köpte den begagnad och den var tydligen specialgjord. Älskar att den är super bekväm i sätet, dock för små stöd. Om man jämför stöden på France Premier och Jessican, hur mycket skiljer det?

Jag är för mkt amatör på sadlar för att uttala mig om vad som kan passa vilken häst - men jag upplevde inte att Jessican hade speciellt stora knästöd.

Jag saknar den. :o

Har du haft en Jessica? Var där stöd på den? För på France Premier är där i princip inga alls :mad: så man får ingen hjälp alls.

Ingen som har en synpunkt på om sadeln kan passa på en något svängd ponnyrygg?

jag har haft luftstoppad Crown Jessica. Där var stöd, men inte så överdrivet mycket, som jag minns det. (Det är några år sen nu)

Jag kan tyvärr för lite om sadlar för att säga om en sådan sadel skulle kunna passa. :o

Där är stöd undertill på sadeln, men de är inte så stora. Men fullt tillräckligt i mitt tycke! Jag hatar stora utanpåliggande stöd som man "sitter fast" i.

Det är för svårt att uttala sig om sadeln skulle kunna passa utan att du lägger in en bild på din hästs rygg. Rent generellt kan sägas att Jessica C har en rak bom och passar därför hästar med raka ryggar. Dock är bommen inte så spik-spik-rak som vissa andra varför det kan passa om hästen bara är lite, lite svängd i ryggen.

Men i och med att definitionen på lite svängd kan skilja sig en del ;) går det därför inte att svara utan att se bilder.

Men det är ungefär så jag vill ha mina stöd. Det ska finnas stöd för skänklarna men inte hålla fast en...

Jag vet att en bild hade hjälpt, men har som sagt inte bilder uppe nån annanstans är på FB och det går inte att länka dit :mad: Tror tyvärr att hon är för svängd :cry: Finns det många av dessa sadlar ute till salu? Kanske kan hitta en i en affär och prova...

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 427
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 318
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 042
Senast: Barbabelle
·
Utrustning Hej, Jag har haft problem med att hitta sadel till min häst trots fyra sadelprovare som varit ute och rekommenderat olika sadlar. Han...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 851
Senast: domesticus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar