crosstrainer

Sv: crosstrainer

Jag har haft en crosstrainer och ett gåband. Men det som fungerar bäst är faktiskt att gå ut och gå. Ta en häst i koppel, en unge på ryggen och sen promenera.
Promenader fungerar inte för mig, jag får ont i både fötter, knän och rygg efter ett tag och är jag då en bit hemifrån blir det jävligt jobbigt. En crosstrainer kan jag kliva av när smärtorna kommer....
 
Sv: crosstrainer

Missade att du hade ont i fötterna. Då tycker jag att du ska höra dig för vilken typ som är bäst. För mig funkar gymmets jättebra men den hemma har jag blivit öm i en fot av om jag har kört för hårt.
 
Senast ändrad:
Sv: crosstrainer

alltså, jag har väl inte varit jättetydlig med det innan i tråden, men jag har en reumatisk sjukdom som har bättre och sämre perioder. Man har väl i princip ont på alla ställen i kroppen och det är lättare att överbelasta sjuka leder och muskelfästen än att göra detsamma med friska.
Jag behöver röra på mig för att kroppen inte ska stelna till helt. Är varken ute efter styrka eller kondition utan bara att hålla igång min rörlighet. OM styrka och/eller kondis skulle råka följa med på köpet så är det bara en bonus.
 
Sv: crosstrainer

Låter som att det är viktigt att du får en sådan typ som vi har på gymmet som är"följsam".
 
Sv: crosstrainer

förmodligen är det så, ja.
Jag har stått 30 sekunder på en kompis ct för några år sen och minns att den gav onda knän typ direkt. Sen har jag använt den som fanns på sjukhusets gym. Min erfarenhet av olika modeller är alltså väldigt begränsad.
Jag kommer självklart inte köpa någon "oprovad", utan den måste kännas bra när jag står på den.
 
Sv: crosstrainer

Det känner du säkert skapligt snabbt. Hoppas att du finner vad du söker. Vattenrening är inte ngt som skulle funka ?
 
Sv: crosstrainer

Vattenrening? ;)

Jag har tränat i varmbassäng i flera år, men har av olika skäl (ffa tidsbrist pga studier mm) valt att hoppa över det den här terminen och kanske även framöver. Men i vilket fall som helst så är jag ute efter ett komplement, något jag kan göra hemma när andan faller på.
 
Sv: crosstrainer

Det här ligger utanför ämnet, men eftersom det var några negativa kommentarer om crosstrainer för träning så kanske det hör lite till ämnet ändå.

Läste en artikel häromåret om en kvinna med diagnostiserad fibromyalgi som höll sig smärtfri och rörlig med hjälp av sin crosstrainer. Så ett litet hejarop härifrån för att skaffa en för att hålla upp rörligheten på ett skonsamt sätt.
 
Sv: crosstrainer

puttar upp min gamla tråd lite - har ju inte köpt något än men kollar annonser då och då.
Jag kastar ur mig några namn på fabrikat som jag hittat annons på och hoppas på hjälp att välja bort de "billigaste" av dem och kanske de som är att anse som "mindre stabila" för en tungviktare...

Orbitrek
Tunturi
Maxfit
Master
Energetics
Proshape
Extreme fit
Protrek (? tror det står så på den på bilden)
Adrenalin
Proshape
Horizon
Skipsport
Casall

(jösses vad många sorter det finns!!)
 
Sv: crosstrainer

Jag har provat lite olika men de billiga varianterna klarar inte mina höfter eftersom du står med benen lite isär. Det pajar direkt.
De på ett gym är bättre :)
Jag får cykla istället, det funkar, bara ont i r**a men det kan man ju leva med :)
 
Sv: crosstrainer

Där kan jag bara instämma.
Jag har ständig värk i (länd) rygg, svanken och nacken. I varierandr grad.
Och när jag har som ondast (och fortfarande är någorlunda rörlig) så tar jag bussen upp till gymmet (går annars) och ställer mig på CT:n ett tag, sedan går jag hem.
Betydligt mer effektivt än alvedonen jag annars är "förpassad" till.

Vet inte vilket märke det är dock.
 
Sv: crosstrainer

Jag har en Extreme Fit och är nöjd. Har iofs inget att jämföra med. Om ingen skrivit det tidigare så försök få tag i en med svänghjulet i fram. De blir stadigare.
 
Sv: crosstrainer

Jag tror att den jag hade var en äldre modell av orbitrek, den funkande inte alls med mina knän vilket CT på gymmet gör. Så jag skulle verkligen försöka testa modellen före köp ordentligt. Upplevde den dessutom som ranglig, modellen var av de äldre inte alls som de mindre som märket har nu.
 
Sv: crosstrainer

Egentligen ganska OT, men simning, klarar din kropp det? Är ju ganska skön träning och blir lite mer omväxling för dig än bara crosstrainer :)
 
Sv: crosstrainer

Egentligen ganska OT, men simning, klarar din kropp det? Är ju ganska skön träning och blir lite mer omväxling för dig än bara crosstrainer :)
nja, jag behöver varmbassäng för att lederna inte ska frysa till is. jag har också lite dålig teknik så jag får ont i nacken, men eftersom jag ändå fryser till is i vanlig simhall så bryr jag mig inte om att ta tag i att lära mig bättre teknik.

Sen är det inte alternativa träningsmetoder jag söker, utan det jag vill ha är en möjlighet att röra på mig hemma när andan faller på. Jag bor en bra bit ut på landet så jag måste ju ta bilen om jag ska utöva andra träningsformer.
Och jag vet att rätt crosstrainer fungerar för mig, eftersom jag har provat det hos sjukgymnast.
 
Sv: crosstrainer

Det här ligger utanför ämnet, men eftersom det var några negativa kommentarer om crosstrainer för träning så kanske det hör lite till ämnet ändå.

Läste en artikel häromåret om en kvinna med diagnostiserad fibromyalgi som höll sig smärtfri och rörlig med hjälp av sin crosstrainer. Så ett litet hejarop härifrån för att skaffa en för att hålla upp rörligheten på ett skonsamt sätt.

Härifrån kommer det också hejarop avseende träning med crosstrainer!!!

Jag har fibromyalgi sedan 10 år tillbaka och känner verkligen igen TS problem att hitta träningsformer som inte belastar någon del av kroppen för mycket. Det som funkar bäst är ridning (tack och lov!!!) Vid en hälsokontroll nyligen visades att mitt hjärta har kondition som en tränad skidåkare - tack vare ridningen. Men resten av kroppen, som ju ska vara så stilla som möjligt när man rider, har inte kapacitet att "ta emot" det hjärtat pumpar ut. Det beskrevs lite förenklat som att hjärtat hade bra kondis men resten av kroppen dålig... Jag behövde alltså hitta något mer än ridningen (och träningen i varmvattenbassäng) som håller mig i rörelse. (Precis som TS behöver jag också mycket rörelse för att - så gott det går - bibehålla rörligheten. Och inte heller jag klarar att springa, långa promenader etc...)

Har nu i samråd med min sjukgymnast börjat med crosstrainer och gillar det verkligen jättemycket! Måste trappa upp låååångsamt, så jag är ännu efter drygt två månader bara uppe i 4+6 minuter per gång (på lägsta uppvärmningsbelastningen) men hela kroppen är ju i rörelse och det på ett mkt skonsamt sätt! De har två crosstrainers på kliniken och den jag använder är en som ska gå extra "mjukt" - för att kunna ge möjlighet till rörelse med minimal belastning. Skulle jag köpa en hem är det också detta jag skulle kolla extra noga! (Har tidigare provat en crosstrainer som gick för tungt för mig och det räckte med 7 minuters träning för att jag sedan skulle bli sängliggande av smärta...) Ska försöka komma ihåg att kolla vad den heter - ska till sjukgymnastiken igen i em!
 
Sv: crosstrainer

puttar upp min gamla tråd lite - har ju inte köpt något än men kollar annonser då och då.
Jag kastar ur mig några namn på fabrikat som jag hittat annons på och hoppas på hjälp att välja bort de "billigaste" av dem och kanske de som är att anse som "mindre stabila" för en tungviktare...

Orbitrek
Tunturi
Maxfit
Master
Energetics
Proshape
Extreme fit
Protrek (? tror det står så på den på bilden)
Adrenalin
Proshape
Horizon
Skipsport
Casall

(jösses vad många sorter det finns!!)

Som jag skrev tidigare så är jag nöjd med min master 305.

Jag var i sportaffärerna och tittade in både casall och energetics. Fick känslan av att casallen var lite stabilare, dock var det vansinnigt kort stegläng så jag fick inte riktigt elipskänslan som man får på en gymmaskin. Energeticesen kändes lite vingligare och hade inte heller någon bra stegläng.

Tunturi har jag hört gott om.

(jag är väldigt inne på att det är steglängden som gör elipskänslan)

Lägg hellre till några tusen, det är din kropp och din hälsa det handlar om!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
774
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
321
Senast: Fetaost
·
Kropp & Själ Upptäckte igår att det blir väldigt tidigt mörkt, redan vid ca kl 19 börjar det skymma. Så ska inventera reflexförrådet, vet att jag...
Svar
9
· Visningar
524
Senast: SiZo
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 891
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp