crosstrainer

Sv: crosstrainer

Det är väl olika i så fall för jag har både hållit vikt och en bra kondition med 5 pass på crosstrainern i veckan under vintern.

Du hade kanske uppnått samma sak + lite till på blott ett löpbandspass & ett styrketräningspass i veckan menar jag. Enbart cardio är inte så effektivt som många tror.
 
Sv: crosstrainer

Då har vi delad mening om det.
Jag har tränat tillräckligt för att märka vad jag håller respektive ökar konditionen med och vad jag håller och minskar i vikt på.
 
Senast ändrad:
Sv: crosstrainer

men om man inte VILL varken styrketräna eller ge sig ut och springa, så är det ju ett alternativ bättre än inget alls! Man måste inte alltid leta nackdelar...

För mig är fördelen med crosstrainern att den tvingar mig att ta ut rörelse genom hela kroppen på ett sätt som jag behöver för att inte stelna till.

(sen får du gärna översätta "cardio" åt en som aldrig varit nån träningsnörd!)
 
Sv: crosstrainer

CTn är jättebra tycker jag. Rörelse genom hela kroppen och man kan själv välja med hjälp av tempo och motstånd vad man vill uppnå med användningen. Dessutom som du säger så är den motionen som blir av den bästa. Lycka till i ditt val.
 
Sv: crosstrainer

Fast det kan ju vara det där samvetet som gör att man faktiskt ställer sig på den.
Nej, jag överskattar den inte, förväntar mig inte att få superkondis av den utan kanske att en halvtimme på den är jämförbar med en halvtimmes rask promenad.

Jag tror absolut att det är jämförbart, kanske tom lite mer i och med att det går att få högre puls. Däremot känner jag mig mer tränad efter en halvtimmas löpning eller en halvtimme på skidorna. Det som är skönt med crossen är att kroppen inte känns sliten på samma sätt som efter löpning, när jag var gravid och varken kunde gå eller springa var crossen guld värd, då var min motivation att jag endast fick se ett avsnitt av ponnyaktuen på svtplay om jag stod på crossen.

I kväll har det varit soligt och härligt väder, men när sonen somnat var jag trött och allt jag ville var att lägga mig i soffan och se ett avsnitt top model. Det blev kompromissdags så det blev crossen och ett avsnitt.

Den bästa träningen är ju den som blir av har jag hört...
 
Sv: crosstrainer

Jag tror absolut att det är jämförbart, kanske tom lite mer i och med att det går att få högre puls. Däremot känner jag mig mer tränad efter en halvtimmas löpning eller en halvtimme på skidorna.
och jag klarar ju varken av löpning eller skidåkning, så.... :p
 
Sv: crosstrainer

haha, men du är ju en tuffing av vad jag kom ihåg ;)

Kämpade en hel kväll/natt med mig o mina polare fast du inte mådde så bra från första början :love:
:laugh: hehe, rätt gravid var jag ju också... och kul var det!
Men kroppen mådde mycket bättre då än den gör nu :(
 
Sv: crosstrainer

:laugh: hehe, rätt gravid var jag ju också... och kul var det!
Men kroppen mådde mycket bättre då än den gör nu :(

ja, var det nr 2 ?
ja kul var det ...kom igång på CT , alltid något och visst funkar det att gå ner i vikt och får bättre kondis
 
Sv: crosstrainer

hmm, hur länge sen var det? Det var nog trean tror jag. För det är väl mer än 4 år sen?? (fyran fyllde 4 år igår...)
 
Sv: crosstrainer

Ja guud, det måste vara 9-10 år sen

Virre vann ju 2003 , så det kanske var 04 eller nåt då
 
Sv: crosstrainer

Det beror ju på vad man är ute efter.
Är det konditionen man vill träna upp och förbättra är MarieJ:s upplägg att föredra alla gånger:). (Förutsatt att man verkligen tar i och tar ut sig, så att man får upp ordentligt med flås och puls)
 
Sv: crosstrainer

Jag håller på med indoor walking och de maskinerna är mycket roligare än en CT tycker jag. Mycket balans och styrka. Nu kör vi i grupp så det blir en annan sak. Vårt gym bytte ut maskinerna och sålde de andra beggat.
 
Sv: crosstrainer

googlade lite, det ser ju ut som vanliga crosstrainermaskiner - vad är skillnaden?

Sen var det väl inte varken balans eller styrka just jag var på jakt efter, utan bara att röra mig så att jag inte stelnar till mer än nödvändigt...
 
Sv: crosstrainer

Det är väl olika i så fall för jag har både hållit vikt och en bra kondition med 5 pass på crosstrainern i veckan under vintern.

CT är ju riktigt bra konditionsträning om man bara ser till att köra tillräckligt hårt så man får lite puls ;). Många löpare som är skadade kör ju en del CT för att behålla kondition.

Och är det just kondition man vill ha så är det ju träning som får upp pulsen under en längre tid som gäller. Allt som får upp pulsen ger kondition. Träning med vikter däremot gör dig "bara" stark. Det ger inte så mycket mer kondis.
 
Sv: crosstrainer

Jag har haft en crosstrainer och ett gåband. Men det som fungerar bäst är faktiskt att gå ut och gå. Ta en häst i koppel, en unge på ryggen och sen promenera.

Jag önskar att jag hade lagt in promenader med hästen då jag hade en. Nu är det så booring att gå själv. Men jag försöker att gå eller cykla till jobbet så mycket som möjligt. Har 30 minuters promenad till jobbet.

Kram Petra
 
Sv: crosstrainer

Jag har haft en crosstrainer och ett gåband. Men det som fungerar bäst är faktiskt att gå ut och gå. Ta en häst i koppel, en unge på ryggen och sen promenera.

Jag önskar att jag hade lagt in promenader med hästen då jag hade en. Nu är det så booring att gå själv. Men jag försöker att gå eller cykla till jobbet så mycket som möjligt. Har 30 minuters promenad till jobbet.

Kram Petra

har du ingen granne som kanske vill har promenadhjälp till hunden typ ?
 
Sv: crosstrainer

Martha om du visste vilka grannar vi har.... Vi bor i Ghettot och de som har hundar här har dem inte för skoj skull.
Jag saaaknaar livet på landet med djur som folk tar hand om. Här är det bara hundbajs att kryssa mellan. Kul att släppa ut barnen.
Men promenera gör jag:)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
774
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
321
Senast: Fetaost
·
Kropp & Själ Upptäckte igår att det blir väldigt tidigt mörkt, redan vid ca kl 19 börjar det skymma. Så ska inventera reflexförrådet, vet att jag...
Svar
9
· Visningar
524
Senast: SiZo
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 891
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp att välja ras
  • FÅRtråden
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp