Farre_

Trådstartare
Hej, har ett rätt så stort problem, i höstas så började några åka cross här(har det alldrig gjort tidigare). Och så klart så åker dom inte där dom ska göra...:cool:

Jag är nu ute och rider och träffar på några som bara står vid crossarna, helt plötsligt så sätter ena på en av crossarna och börjar börna! Hästen min får panik och springer ut på en åker:mad:Som tur är så sprang han åt det hållret som var hemmåt.

Några dagar senare så rider jag in på en sommar stig med min lilla syster(på en shettis)När vi kommit en bit så hör vi att det kommer crossar!:((och man får bara rida och gå där, och så har det alltif varit)jag vet ej vad jag ska göra så jag hoppar av och säger åt min lilla syster att stå still, crossarna kommer, men som tur är så fastnar dom. Jag går fram och säger åt dom att stänga av och som tur är så gör dom det så att vi kan gå förbi!

Jag blir så sur när sånt här händer! Och det värsta är att jag börjar tappa lusten att rida.. jag är så rädd att nåt ska hända..

Kanske skulle vara bra att jag skriver att min polle har varit med om en olycka hos sin föra ägare när två crossar bara åkte runt han i cirklar tills han stegrade sig...Så det är inte att kärt mine han har..

Vet ej vad jag ska göra..:cry:

kanske nån har nåt tips hur jag ska göra?

(lite slarvit skrivet kanske men, men..)

Sv: Crossar:@

har haft liknande problem och jag gjorde helt enkelt så att jag blockerade vägen så att dom blev tvungna att stanna sen, så skällde jag ut dom och sa att jag skulle polisanmäla dom om jag fick se dom igen. (har aldrig sett till dom där igen:bow:
för det är ju faktiskt förbjudet enligt lag att åka cross på allmän väg och i privat skog, har för mig att det till och med är så att man bara får åka cross på inhängnade banor som är avsedda för det.

nu kanske jag ska tillägga att det i mitt fall hände på våran egna privata mark, så då är det ju lite enklare att argumentera för att dom inte får åka där

Det är inte tillåtet att köra crossmaskiner ute på stigar och känsliga grusvägar vad jag vet - såvida de inte kör på sina egna marker förstås.

Jag hade anmält eftersom de inte har vett att visa hänsyn heller.

Här hemma har vi slädhundsekipage som är den stora skräcken att möta men de försöker i a f att ta hänsyn och stanna, om de hinner se oss dvs... Men de har lov av markägaren så vi får försöka samsas o vara glada att vi får rida där, fast läskigt är det o några skenturer har det blivit.

Usch vad jobbigt. Har oxå massa crossar som kör runt på våra ridvägar, vågar knappt rida ut med min häst som tycker det är jobbigt nog ute i skogen. Men vi kan inte säga till dom att sluta eftersom det är deras föräldrar som äger markerna. Dock är dom väldigt snälla och förstående och stannar snällt om man ber dem:bow:

Nu har vi även fått bilar som kör på våra ridvägar :eek: Igår var det en bild som körde runt i 80 km/h på ridvägen utan lysen!

Det låter hemskt! Är det verkligen lagligt att köra cross där du rider? Jag har faktiskt ingen aning om vad det finns för regler, kanske du kan prata med nån på kommunen eller så?
Jag är medryttare på en häst vars ägare har en son som kör cross. I området där jag rider finns det dessutom travkuskar som kör på vägarna.
Den killen kör inte alls när det kan vara hästar på vägarna för att inte skrämma dem, men jag vet inte om det är pga. att reglerna är sådana eller av barmhärtighet :)

Försök prata med de här killarna och se om de inte kan köra någon annanstans eller gör upp ett schema med dem! Du får t.ex rida mellan 4 och 6 på vardagar och mellan 1 och 4 på helger och de får köra resten av dygnet :D
Det tycker jag lät som ett bra deal ;)

Om hästen är så pass lugn vid möten att han inte får panik så kanske du kan säga åt dem att stänga av sina cyklar när det kommer hästar i närheten?

Hoppas det fixar sig med de här busarna så du får rida lugt i fortsättningen.
Lycka till!

Tycker att de flesta som kör cross, mopeder inte är särskilt hänsynsfulla.

För drygt 2 år sedan när jag var på väg hem från en tävling (ledde hästen då det inte är långt och han inte går att lasta) När vi kommer till en tunnel som går under en stor väg där vi bor. Kommer en moped som var VÄL trimmad och körde på oss. som tur var hamnade han och mopeden mellan mig och min häst.
Men jag tappar ju grimskaftet och iväg springer min pålle. I ren panik springer han ut på E4:an (en väl trafikerad motorväg)
Som tur var hade dom stängt av ena filen för att dom höll på att göra om vägen. Men tänk om den hade varit igång?! Då hade jag troligtvis inte haft min häst kvar idag.

Mopeden blev ju skrot (vilket jag var skadeglad för)
Men det jag tyckte var värst var att dom inte ens kunde fråga hur de gick med mig och min häst, det enda dom (killens pappa) brydde sig om var hur de gick med den jävla mopeden.

Killen på mopeden klarade sig, mopeden trasig, Lyster fick ett sår på framknäet och jag hade feta brännsår efter att försöka hålla kvar grimskaftet.

Men det värsta efteråt var att jag fick höra av flera killar som tydligen var kompis med denna att det var mitt fel. Faktum med är att det är en tunnel där ingen trafik är tillåten. Hästar, cyklar och gående men inga andra fordon. Men allt var ju mitt fel och jag hade en trög häst som sprang iväg och jag skulle ju fatta att jag inte ska vara ute på några vägar utan bara hålla mig i hagen.

Jag brydde mig inte så mkt bara det att det har förstört en del för lyster. Han är livrädd för mopeder och reagerar bara han hör något som låter liknande. Men jag förstår han.

Vet inte varför jag berättade detta eftersom jag inte har något svar till ditt inlägg i denna lilla berättelse. antar att jag bara ville skriva av mig lite till några som förstår hur det kan vara.

det är förbjudet att köra cross i skogen och på åkrar! och har den inte skyltar, vilket dom flesta inte har, så har man inte lov att köra på vägen heller utan endast på bana!

polisanmäl! det gjorde jag med några som körde som idioter med fyrhjulingar här. dom har inte gjort om det... :devil:

hade på förra stallplatsen stora problem med nonchalanta crossåkare.
fanns ett stort sandtag man red till och klättrade i mm.där va det crossförbud men lik förbannat var där alltid minst 2-4 förare som körde som galningar brände förbi hästarna i hög hastighet:mad:
min häst blev ofta lite upphetsad av ljudet men var alltid fullt kontrollerbar,men det värsta va en gång då jag va på väg hem och rider högst uppe på den brantaste backen,staket mot industri området på ena sidan och backens sluttning på andra,hör en cross komma i full fart men ser inte (pga branten) vart denna kommer att komma i från,crossföraren dyker upp som gubben i lådan och kör nästan in i oss:eek:,jag blir självklart livrädd och min häst höll på att flyga rakt in i staketet bort från crossen:crazy:

föraren blev nog själv chockad men både han och hans polare visste om att jag och min häst befann oss i området där samtidigt som dom!
han stängde av motorn och jag skrek och gormade åt honom i säkert 10min där han fick veta att han levde:devil: han viskade förlåt och jag red hem.

Mvh Arabizar

Polisanmäl!

Dom får väl inte nes köra om det inte är inhängnar område väl?
Vi har likadant där jag har min medryttarehäst och han blir livrdd då man möter dom på stigarna. Nu har vi ganska bra kontakt med dom flesta så dom e gulliga och stänger av, men är dom hänsynslösa och inte bryr sig och skrämmer våra hästar så ringer vi polisen, som har vart upp ett antal gånger redan!

Har vart med om samma sak själv, på våran mark som dom dessutom körde sönder. Tyvärr inte så lätt att anmäla några som man inte vet vilka det är.

Min fästman är dessutom crossåkare som åker i skogen och på grusvägar. Dock så är det deras egen mark och markägarna runt omkring har också godkänt. han har fått sej ordentliga uppläxningar av mej om hur man uppför sej när det är hästar i närheten. I början himla han bara med ögonen och flina men nu har han lärt sej. Möter han hästar, stannar han, stänger av motorn, tar av sej hjälmen och pratar med hästen:love:

Om fler crossåkare uppförde sej så skulle det inte vara lika stort problem men tyvärr är det inte speciellt många killar som är insatta i hur hästar fungerar och hur farligt det är om dom bli skrämda.

Prata med crossåkarna, prata med markägaren och vänd dig sen till polisen.

Sonen i familjen där min häst bodde förut kör cross och pappan har en racebil så min häst är väldigt cool när det gäller motorfordon som låter massor, men kan va livrädd för en stubbe i skogen ;)

Sen är det faktiskt förbjudet att både rida och köra cross i sandtag/grusgropar utan ägarens tillåtelse.

1) gå till polisen

2) ring eller mejla lokaltidningen och tala om att nu har ni polisanmält detta och få dom att skriva om det och säg att dom får gärna komma och ta en bild. Då står du med lillsyrran på shettisen där ni ser deppiga ut alla 3 och pratar om hur detta är livsfarligt.

Förhoppningsvis ramlar det ner en pollet hos crossåkarna, både av att det är så stort att det hamnar i lokaltidningen samt att dom får läsa att ni har polisanmält.

Tack så hemskt mycket för alla tips och svar!

Ska genast prata med dom och se hur det blir.;)

Om ni har frågor så får ni skicka privatmejl.
Hejsvejs!

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 031
Senast: Gunnar
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 104
Senast: Red_Chili
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 229
Senast: Juli0a
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 976
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar