Criollos som westernhäst

Ainon

Trådstartare
Har hört talas om en ras som heter criollos (stavning :confused: ) som tydligen ganska ofta används till western.

Finns det några svenska westernekipage där de fyrbenta är en criollo?
eller kanske skandinaviska :idea:

Sv: Criollos som westernhäst

Criollon är en Argentinsk hästras som används som boskapshäst av gauchos på Pampas. Den blir också en utmärkt polohäst korsad med eng. fullblod. Skulle inte tro att det finns några exemplar i Sverige, kanske nere på kontinenten?? Har sett EN importerad criollokorsning här i landet. Det är svårt (kanske omöjligt??) att importera från Sydamerika till Sverige m h till sjukdomar och karantänsbestämmelser, liksom från Asien o Afrika.

I mitt tränares stall finns det en hel hjord med Criollos, i södra Tyskland. Det går säker utmärkt att köpa Criollos från Tyskland.
http://www.criollo-crzvd.de/

En känd person här på Buke med initialerna CL har en Criollo som kmmer från Österrike.

Dyker djupt ner i undervattensläget igen

Vet ej om det stämmer men har hört att Criollos är en "ganska" tuff häst.

Men det ärväldigt kompakt och ridbar

ÅH! :love:
Jag älskar den rasen!
Det har jag gjort sedan jag såg en som barn första gången.

Lite småfula ruggugglor men fan vilka arbetsvilliga, smidiga och tappra hästar!

:bow:

Ainon skrev:
Har hört talas om en ras som heter criollos (stavning :confused: ) som tydligen ganska ofta används till western.

Finns det några svenska westernekipage där de fyrbenta är en criollo?
eller kanske skandinaviska :idea:

träffade på en på senaste tävlingen! det var en unghäst så den var bara där för att miljötränas! Finns även en i närheten som har en till westernridning. verkar vara bra hästar! kanske inte dom vackraste men...:)

Finns ej tjej som bla har annonser ute på hastannonser.se där hon förmedlar corillos till sverige. Hon har ett antal hemma + i danmark.

Jag red en criollo i april på argentinska pampas. Hur härligt som helst.
De har nästan töltliknande steg. Snabb skritt och snabb kort galopp. Mycket bekväma. Travade gjorde vi inte. Det var full fart som gällde:)

Här är lite bilder:

IMG_0500.jpg

IMG_0513.jpg

IMG_0516.jpg

IMG_0523.jpg

IMG_0535.jpg

IMG_0539.jpg

DSCF1537.JPG

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 942
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 687
Senast: YlvaG
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 949
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar