Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Funderar på vid vilken ålder ungdomar ska ha mask (nu är jag en av de som tvivlar på att det har någon reell funktion men lydig som man är har jag på mig den) däremot var bussen proppad med ungdomar i nedre tonåren där ingen hade mask, men ffa där de trängdes även när det fanns plats att hålla avstånd.

Edit: om USA ska exportera vaccin som inte är godkänt borde de dela det med Central och Sydamerika kanske ffa Mexiko med tanke på gränstrafiken där, legal och illegal. Det blev ett himla hallå i Sverige när FHM ansåg att papperslösa är en priogrupp och de fick dra tillbaka det. Men rent logiskt är det prio inte bara för sig själva utan även för den övriga befolkningen eftersom gruppen är trångbodda, kommer i kontakt med många människor, ofta jobbar svart där få/inga åtgärder vidtas och inte går till vården när de blir sjuka.
16 år är väl åldern? att de inte har är väl för att de inte har lust helt enkelt. Ser det dagligen och tycker det är skittrist. Nu har de dessutom mer undervisning på plats och trängs därmed mer på bussar och tåg igen. För jävligt att de inte kan följa rekommendationerna. Vare sig om avstånd eller munskydd. Tycker att de kan plugga på distans till allt är över. Varför ska vi offra oss för deras skull och riskeras smittas när de inte ens bidrar till att hålla nere smittspridningen?

16 år är väl åldern? att de inte har är väl för att de inte har lust helt enkelt. Ser det dagligen och tycker det är skittrist. Nu har de dessutom mer undervisning på plats och trängs därmed mer på bussar och tåg igen. För jävligt att de inte kan följa rekommendationerna. Vare sig om avstånd eller munskydd. Tycker att de kan plugga på distans till allt är över. Varför ska vi offra oss för deras skull och riskeras smittas när de inte ens bidrar till att hålla nere smittspridningen?

Och har i Oregon maste alla barn over 5 ha mask ... och barn over 2 kan ha det sa lange de kan ta av masken sjalva. Barnbarnet Camilla har haft mask sedan det har borjade och hon var 3 ar gammal. Hon har inget emot masken, har den pa sig och ror den inte.

Hos oss i Österrike maste barn över 6 ar ha mask, över 14 ar fpp2 mask.
Min 3aring vill ocksa ha mask, som dom stora. Till henne har jag sytt en väldigt enkel mask av ett lager jerseytyg. Hon tar ofta av den efter en liten stund.

Och har i Oregon maste alla barn over 5 ha mask ... och barn over 2 kan ha det sa lange de kan ta av masken sjalva. Barnbarnet Camilla har haft mask sedan det har borjade och hon var 3 ar gammal. Hon har inget emot masken, har den pa sig och ror den inte.
Bra av henne att kunna hantera den!

Min 17 åriga son är också duktig. Men bara när jag är med kom jag på. Vi åker ju buss och tåg samtidigt ibland och han tar oavsett om jag åker samtidigt eller ej på sig ett munskydd på morgonen, men på hemvägen har han inget på kom jag på en dag.

Vi har haft samtal om vikten av att använda munskydd och jag har frågat varför (det är jobbigt och tråkigt och jämnåriga har ju iinte så det känns dumt), vi har haft diskussioner om smittspridning, vad rekommendationer från myndigheter innebär och vad som eventuellt kan hända om folk inte börjar följa rekommendationerna, och han förstår och håller med, det har varit bra diskussioner. Och så har vi haft ett litet gräl, när jag tröttnade en dag när jag ytterligare såg honom utan.

Jag kan förstå att det är jobbigt att vara den enda tonåringen på bussen som har munskydd och vara en av endast enstaka på tåget, där till och med vuxna struntar i det, han vill inte skilja ut sig. Förståeligt. Men .....samtidigt har jag svårt för att acceptera det. Men vad kan jag göra, jag är inte där och jag kan inte tvinga honom oavsett, han måste vilja själv. Frågan är också om han är den enda tonåringen som känner så? Att det är jobbigt att använda eftesom ingen annan i hans ålder använder?

Israel har väl en deal med Pfizer? De är typ guinea pigs. Jag har en student från Tel Aviv som berättade att hela hennes medicinska historia är nu i Pfizers händer; det var någon slags form av utbyte som Israel arrangerat på tidigt stadium. (Jag har inte sett källor på detta.)

Det är egentligen intressant (men så klart fruktansvärt) hur olikt det är, beroende på hur de olika regeringarna reagerade och samordnade/inte samordnade. Kanada ligger ju extremt långt efter USA t.ex. Men vi har ju enorma skillnader delstat till delstat, county till county också.

Måste också säga att det är otroligt att Moderna fick fram ett vaccin så snabbt. De har ALDRIG massproducerat någonting tidigare! Att de lyckades men Merck misslyckades är väldigt coolt. (Merck har förresten lånat ut sina sites i NJ till Janssen/J&J till produktion av vaccin. Undrar vad de tar i dagshyra?)
Jo, Israel har ett avtal med Pfizer, vad jag vet ska Pfizer följa utvecklingen efter vaccineringen, de får alltså patientdata från Israel.

Läste en artikel om Robinson på Aftonbladet och det här uttalandet från Anders Öfvergård.

"Ingen i ”Robinson”-teamet, som består av 170 personer, har fått corona under inspelningarna, säger Anders Öfvergård som också klarat sig från viruset.

– Mycket handlar nog om att jag är hälsosam. Jag äter nyttigt, dricker mina ingefärsshots och promenerar, säger han"

Är inte det en myt att man kan skydda sig mot att smittas av coronaviruset genom att vara hälsosam? Det är ju ett nytt virus som kroppen aldrig stött på tidigare. Eller hur funkar det?
Det finns andra coronavirus som om man haft något av dem kan ge visst skydd mot detta som går nu.

Det finns för- och nackdelar med att skolornas huvudmän numera kan fatta beslut om distansundervisning. Största nackdelen är väl att det riskerar att bli hattigt, fördelen är att beslut kan fattas utan att det ska dras i långbänk via FoHM.
Nu verkar det spridas smitta bland niorna i sonens skola, så efter 2½ vecka i skolan (de läste hemma en vecka efter påsklovet, som vi hade v.8) blir det åter distansundervisning fram till påsklovet...

Senaste novus undersökningen visar att 9 av 10 nu vill vaccinera sig i VG regionen och resten har inte bestämt sig eller vill inte.

Som jag misstänkte i höstas, fler kommer vilja när det börjar närma sig.

Källa p4 göteborg.

Som jag misstänkte i höstas, fler kommer vilja när det börjar närma sig.
Det var väl många som var osäkra först, men nu är det ju många miljoner över hela världen som är vaccinerade och åtminstine de akuta (oväntade) biverkningarna har uteblivit. Och då är det många fler som låter vaccinera sig.

Jag har för övrigt fått veta att jag "tillräckligt mycket tillhör riskgrupp" för att få vaccinera mig på sjukhuset inom närmaste veckorna. Känns bra.

Det var väl många som var osäkra först, men nu är det ju många miljoner över hela världen som är vaccinerade och åtminstine de akuta (oväntade) biverkningarna har uteblivit. Och då är det många fler som låter vaccinera sig.

Jag har för övrigt fått veta att jag "tillräckligt mycket tillhör riskgrupp" för att få vaccinera mig på sjukhuset inom närmaste veckorna. Känns bra.
Jag tror även att många bestämt sig efter att det börjat pratas om att det kommer krävas intyg för att få resa igen

Det finns för- och nackdelar med att skolornas huvudmän numera kan fatta beslut om distansundervisning. Största nackdelen är väl att det riskerar att bli hattigt, fördelen är att beslut kan fattas utan att det ska dras i långbänk via FoHM.
Nu verkar det spridas smitta bland niorna i sonens skola, så efter 2½ vecka i skolan (de läste hemma en vecka efter påsklovet, som vi hade v.8) blir det åter distansundervisning fram till påsklovet...
Jag kan också känna en viss hattighet. Samtidigt så känner jag nu en viss oro faktiskt. L'ste att grannkommunen planerar att låta alla högstadieeleverna vara på plats i skolorna den 17 april helt och hållet. Vad jag förstått så minskar smittan sakta men säkert i Skåne. Samtidigt kommer rapporter från andra ställen om att allt yngre smittas pga de nya mutationerna. Det känns... ja vilket ord bör jag använda här... fucking jävla bakvänt.... att föra tillbaka ungarna, i den åldern, till skolorna igen så fort det är miiiiiiiiiinsta lilla nedgång. Jag är normalt för platsundervisning men skitungarna i den åldern och gymnasiet tar ingen hänsyn utan beter sig som vanligt, kan man få dem att umgås mindre med varandra med hjälp av distansundervisning så är det ju något att fortsätta på.

Jag antar att kommunen här har samma plan för högstadieungarna. Så snart lär väl alla mina tre tonåringar gå i skolan fulltid ihop med andra tonåringar och leva livet som om ingen pandemi fanns. Och så kommer siffrorna öka igen och det blir ett jädrans gnäll från myndigheterna " vi måste bli bättre på att följa rekommendationerna och hålla i och hålla ut".

Jag har migrän, just nu står jag inte ut med människor, kanske borde läsa info när jag inte har migrän.....

Har i Oregon har vi, den har veckan, 162 smittade och vi har gatt nerat sedan borjan/mitten av january ... och hallit en mycket "lag profil" de senaste manaderna. Det aterstar att se hur det gar efter "spring break" som ar den har veckan.

Har sager lagen att vi maste ha mask och att pa restaurang tar man av masken vid bordet men satter pa den igen nar serverare kommer fram. De som har bardisk gor sa att man far bestalla vid baren nar man kommer och sedan kommer de med grejorna. Alla okar sakta oppettider har i sta'n och det ar (an sa lange) valdigt disciplinerat och folk skoter sig mycket bra. Hoppas att det haller i sig.

Jag tycker fortfarande inte att det är rätt väg att gå, men det är ingen mening med att försöka protestera.
Det är ju inget tvång att vaccinera sig, inte heller tvång att skaffa intyg - så vad vore en rättare väg att gå?

Idag finns det länder du inte får komma in i, om du inte kan visa att du nyligen är vaccinerad mot t.ex gula febern. Vad är skillnaden mot att i samma läge visa intyg på att du är vaccinerad mot Covid?

Har i Oregon har vi, den har veckan, 162 smittade och vi har gatt nerat sedan borjan/mitten av january ... och hallit en mycket "lag profil" de senaste manaderna. Det aterstar att se hur det gar efter "spring break" som ar den har veckan.

Har sager lagen att vi maste ha mask och att pa restaurang tar man av masken vid bordet men satter pa den igen nar serverare kommer fram. De som har bardisk gor sa att man far bestalla vid baren nar man kommer och sedan kommer de med grejorna. Alla okar sakta oppettider har i sta'n och det ar (an sa lange) valdigt disciplinerat och folk skoter sig mycket bra. Hoppas att det haller i sig.
Viss skillnad mot Floridas Spring Break, låter det som.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut... 4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 342
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tovig katt
  • Bråkande hundar