Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och här i Sverige väntar mamma 76 år ännu på att få boka en tid till vaccinering.... :meh: I början sas det väl februari på den åldersgruppen, om jag inte minns fel. Sedan blev det mars. Hon skulle fått ett brev den 8-9 mars, men det sköts upp en vecka. Sedan när hon väl fick brevet och gick in och försökte boka, så fanns det inga tider att boka hur hon än valde och bar sig åt. Nej, för nu har de såklart pausat vaccineringen.... Ja ja, jag (50+) tror inte att jag kommer att få en chans förrän långt in på hösten, eller kanske inte ens förrän i början på nästa år. Vem vet...
Går inte att vaccinera med doser vi inte har. I min region(Västernorrland) har vi kapacitet att vaccinera 5 gånger så många som i dagsläget bara vi får doser.

Nu var det ju programledaren som ansåg att hans hälsosamma leverne var anledningen till att han inte blivit smittad och inte de tävlande. Korkat uttalande. Ja, det är bättre att vara hälsosam än att inte vara det. Men jag tror inte att effekten av det är pytteliten jämfört med att man är försiktig och noggrann när det gäller att undvika folksamlingar etc.

Jag tror istället att den är nästan obefintlig för smittspridningen. Till och med gynnsamt att känna sig sjuk och ohälsosam och stanna hemma mer.

Inte obetydlig för hur man drabbas om man väl blir smittad dock.

Så korkat sagt! Självklart kan man klara av viruset bättre om man är hälsosam men den största faktorn att ingen av de 170 pers fick corona var nog att de var försiktiga och noggranna under inspelningen. Inte att de var så otroligt hälsosamma.
Den största faktorn att ingen av de 170 pers fick corona, var självklart att ingen annan av de 170 hade Corona då de kom dit.

Om nån hade haft det, så hade allt från den enda till alla 170 haft sjukdomen under inspelningen. Oavset hur hälsosamma eller ohälsosama de varit före, under och efter inspelningen.

Hälsosamhet eller ohälsosamhet har mer att göra hur individen tacklar pågående infektion.

Jag tror istället att den är nästan obefintlig för smittspridningen. Till och med gynnsamt att känna sig sjuk och ohälsosam och stanna hemma mer.

Inte obetydlig för hur man drabbas om man väl blir smittad dock.

Ja, det var det jag menade. Det smög sig in ett inte där det inte skulle skulle vara nåt.

Den största faktorn att ingen av de 170 pers fick corona, var självklart att ingen annan av de 170 hade Corona då de kom dit.

Om nån hade haft det, så hade allt från den enda till alla 170 haft sjukdomen under inspelningen. Oavset hur hälsosamma eller ohälsosama de varit före, under och efter inspelningen.

Hälsosamhet eller ohälsosamhet har mer att göra hur individen tacklar pågående infektion.
Ja, viruset dyker ju inte bara upp från ingenstans hos en grupp som är isolerade ute på en ö..

Alltså dubbelmask. Är det en grej nu?

Har den senaste veckan dykt upp på min fb av vänner från USA. Där de snusförnuftigt förklarar att de numer dubbelmaskar. Och att detta är bra? på nåt sätt? Tydligen har de en pappersmask (a la tandläkare) under en tygmask?

Jag fattar inte. Tror jag?

Har den senaste veckan dykt upp på min fb av vänner från USA. Där de snusförnuftigt förklarar att de numer dubbelmaskar. Och att detta är bra? på nåt sätt? Tydligen har de en pappersmask (a la tandläkare) under en tygmask?

Sett flera ha det här, och sett folk gjort reklam för det på FB....

Man tror väl att det ska skydda bättre? De visade sig väl att man inte kunde vara nära människor trots munskydd, som det ju påståtts hela tiden men ingen förstått.

Läste en artikel om Robinson på Aftonbladet och det här uttalandet från Anders Öfvergård.

"Ingen i ”Robinson”-teamet, som består av 170 personer, har fått corona under inspelningarna, säger Anders Öfvergård som också klarat sig från viruset.

– Mycket handlar nog om att jag är hälsosam. Jag äter nyttigt, dricker mina ingefärsshots och promenerar, säger han"

Är inte det en myt att man kan skydda sig mot att smittas av coronaviruset genom att vara hälsosam? Det är ju ett nytt virus som kroppen aldrig stött på tidigare. Eller hur funkar det?

Framförallt handlar det om okunskap om hur virus sprider sig och att skuldbelägga andra, är min åsikt. Ungefär som man gjorde förr när alla grava sjukdomar var på grund av att man inte trodde på gud tillräckligt mycket eller syndade.

Jag har trott att dubbla masker var för att man kände att en "tandläkarmask" skyddar bättre än en tygmask men att "tandläkarmasken" inte var tillräkligt fin, därför en tygmask över mest för syns skull. Fast lite mer skyddar det säkert ocksa.

Hos oss är det iaf bara Fpp2 masker som är godkända för alla som är över 14 ar men har sett i interljuver av idrottare att dom haft tygmask med sponsornamn över.

Och här i Sverige väntar mamma 76 år ännu på att få boka en tid till vaccinering.... :meh: I början sas det väl februari på den åldersgruppen, om jag inte minns fel. Sedan blev det mars. Hon skulle fått ett brev den 8-9 mars, men det sköts upp en vecka. Sedan när hon väl fick brevet och gick in och försökte boka, så fanns det inga tider att boka hur hon än valde och bar sig åt. Nej, för nu har de såklart pausat vaccineringen.... Ja ja, jag (50+) tror inte att jag kommer att få en chans förrän långt in på hösten, eller kanske inte ens förrän i början på nästa år. Vem vet...

Min mamma som är närmare 80 år fick ett brev med instruktioner om att hon skulle boka vaccinering på nätet. När hon försökte göra det hade systemet kraschat (...) och man skulle istället ringa ett nummer där det alltid var "många som ringer nu, försök igen senare).

I helgen kom hon fram och fick prata med en person, men tyvärr fanns det inga tider kvar då, utan hon skulle försöka ringa idag igen.

Läste en artikel om Robinson på Aftonbladet och det här uttalandet från Anders Öfvergård.

"Ingen i ”Robinson”-teamet, som består av 170 personer, har fått corona under inspelningarna, säger Anders Öfvergård som också klarat sig från viruset.

– Mycket handlar nog om att jag är hälsosam. Jag äter nyttigt, dricker mina ingefärsshots och promenerar, säger han"

Är inte det en myt att man kan skydda sig mot att smittas av coronaviruset genom att vara hälsosam? Det är ju ett nytt virus som kroppen aldrig stött på tidigare. Eller hur funkar det?

Jag har en kompis som är sådär superhälsosam så man nästan blir arg på hen. ;) Tränar flera dagar/vecka på gym, äter nyttigt, är noga med vila etc. Hen har klarat sig nästan ett år (jobbar inom vården) utan att bli smittad, men nu fick hen det efter nyår och var rätt slut i tre veckor. Hen fick inga större symptom mer än att hen inte orkade någonting. Efter att ha hört hen berätta om sin upplevelse hoppas jag verkligen att jag slipper covid-19. :crazy:

Min mamma som är närmare 80 år fick ett brev med instruktioner om att hon skulle boka vaccinering på nätet. När hon försökte göra det hade systemet kraschat (...) och man skulle istället ringa ett nummer där det alltid var "många som ringer nu, försök igen senare).

I helgen kom hon fram och fick prata med en person, men tyvärr fanns det inga tider kvar då, utan hon skulle försöka ringa idag igen.
Jag har hört att det finns problem med att folk ringer de där numren även fast de inte fått brev om vaccination och då gör det svårt för andra att komma fram. Typ "när får jag vaccinera mig?" osv.

Jag har en kompis som är sådär superhälsosam så man nästan blir arg på hen. ;) Tränar flera dagar/vecka på gym, äter nyttigt, är noga med vila etc. Hen har klarat sig nästan ett år (jobbar inom vården) utan att bli smittad, men nu fick hen det efter nyår och var rätt slut i tre veckor. Hen fick inga större symptom mer än att hen inte orkade någonting. Efter att ha hört hen berätta om sin upplevelse hoppas jag verkligen att jag slipper covid-19. :crazy:

Jag tror att för individen spelar det roll om man är hälsosam eller inte. Om din superhälsosamma kompis inte varit så hälsosam utan snarare tvärtom hade hen kanske blivit mycket mer sjuk? Sen kan man alltid hitta superhälsosamma personer som blir ordentligt sjuka och väldigt ohälsosamma som får en mild variant. Så är det ju i allt.

Jag tror att för individen spelar det roll om man är hälsosam eller inte. Om din superhälsosamma kompis inte varit så hälsosam utan snarare tvärtom hade hen kanske blivit mycket mer sjuk? Sen kan man alltid hitta superhälsosamma personer som blir ordentligt sjuka och väldigt ohälsosamma som får en mild variant. Så är det ju i allt.

Ja givetvis! Hen var glad att hen var vältränad i grunden, för hur dålig hade hen blivit om tex konditionen var kass. :crazy:

Har också en bekant som tränar och hade riktigt bra kondition, vältränad och hälsosam.
Fick covid och är fortfarande inte helt hundra återställd utan blir fort trött och är inte i närheten av sin tidigare kapacitet trots att han kommit igång med träningen lite nu. Han måste sätta sej ner och hämta andan emellanåt.

Hör många såna fall, man är nu friska men lungkapaciteten lämnar mycket att önska, man har mycket mindre ork och blir fort andfådd.

Så olustigt att det slår så olika, jag bävar för den dagen en får det. För jag antar att man nån gång blir drabbad 😔

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut... 4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 342
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rehabtid dragna tänder
  • FÅRtråden
  • Akvarietråden V