Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ännu en skandal släppt av coronakommissionen. Att skydda de äldre har misslyckats. Å så säger man att andra länder har varit mer handlingskraftiga. Regeringen har misslyckats i att skydda sina medborgare samt att man lämnade personal ensamma i stor utsträckning att hantera krisen. Man svek. Man brydde sig inte. Dags att statsministern tar sitt ansvar och avgår
Kan du komma på något land utöver Nya Zealand (och icke trovärdiga diktaturer) som verkar ha lyckats väl med sina corona-åtgärder?

Jag vet inte om det går så bra för dem heller? Mycket mindre dödsfall osv men

Screenshot_20201215_144517_com.android.chrome.webp

Det kan väl ändå inte vara så svårt att begripa att det är det gamla flyglarmssystemet som utvecklats. På 40-talet varnades det med högljudda sirener för tyskarnas flyganfall som jämnade delar av landet till marken. Nu varnas det med ilskna signaler med tillhörande text på mobilen för att få folk att undvika folksamlingar. Hamnar vi under attack kommer bägge systemen ljuda så ingen kan missa det.

"Att använda det gamla flygslarmssystemet" är ju verkligen inte samma sak som att använda nya delar av flyglarmssystemet. Men min avsikt var aldrig att argumentera om gamla flyglarm så det kan vi gärna släppa.

Skickas dessa väldigt regelbundna sms med ilskna signaler till hela befolkningen över hela landet varje gång? Och hur ofta är egentligen väldigt regelbundet?

"Att använda det gamla flygslarmssystemet" är ju verkligen inte samma sak som att använda nya delar av flyglarmssystemet. Men min avsikt var aldrig att argumentera om gamla flyglarm så det kan vi gärna släppa.

Skickas dessa väldigt regelbundna sms med ilskna signaler till hela befolkningen över hela landet varje gång? Och hur ofta är egentligen väldigt regelbundet?
De skickas både nationellt och lokalt beroende på situationen och har kommit när folk packat sig i naturområden, stränder och städer. Andra redskap är droner med högtalarfunktion.

Sydkorea har ju inte kontroll på läget!
Sydkorea har jobbat systematiskt med smittspårning och isolering/karantän, alltså smittskydd enligt gamla metoder som alltid har fungerat och fortfarande fungerar. De kommer att ha koll på läget innan vår andra covid-våg har peakat. Och deras andel döda av befolkningen kommer att ligga långt under Sveriges när sluträkningen görs.

Det är väl inte så konstigt? Vore jag gammal och sannoliktinte hade så många år kvar hade jag inte velat spendera ett år av dem sittandes innanför fyra väggar...

Ja jag tycker det är konstigt. De flesta äldre, inklusive de med en fot i graven, som jag känner har noll lust dö i Covid. Så de går inte i butiker eller på liknande vis utsätter sig för smittrisk. De betyder inte att de sitter innanför fyra väggar.

Fast ändå har även Sydkorea en brant stigande kurva av ökad smittspridning och en ökad smittspridning jmf med i våras.

Dvs oavsett approach så är det ett virus som är extremt svårt få hejd på spridningen av, oavsett metod man försöker med.
Skillnaden är att Sydkoreas siffror var nästan noll i våras. En brant derivata som startar på en låg siffra (Sydkorea-fallet) ger ett mindre antal än en brant derivata som startar på en mycket högre siffra (Sverige-fallet).

Skillnaden är att Sydkoreas siffror var nästan noll i våras. En brant derivata som startar på en låg siffra (Sydkorea-fallet) ger ett mindre antal än en brant derivata som startar på en mycket högre siffra (Sverige-fallet).

Fast nu byter du ämne. Det handlade om vilket land som hade det under kontroll. Det har inte Sydkorea, de har samma explosiva ökning jmf med i våras som de flesta länder. Dvs deras approach funkade inte heller för att hålla smittan under kontroll.

Fast nu byter du ämne. Det handlade om vilket land som hade det under kontroll. Det har inte Sydkorea, de har samma explosiva ökning jmf med i våras som de flesta länder. Dvs deras approach funkade inte heller för att hålla smittan under kontroll.
Nu förstår jag inte riktigt, hävdar du att Sydkoreas och Sveriges corona-strategier är jämförbara? Och därmed lika lyckade eller misslyckade? Om två år kan vi jämföra andel döda i respektive befolkning och hur ländernas BNP har förändrats från preCovid-tid. Jag skulle kunna sätta mycket pengar på att Sydkorea kommer att ligga bättre till på båda områdena.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka