Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror ni har sommarhalvår nu, och det är det som är främsta orsaken till att det går bra.
Eller att vi är en "ö" och med hårda regler över både internationella gränsen samt gränser över staterna (haft, de är lättade nu, mellan staterna).
Men alla som flyger in från utlandet är tvingade till hotellkarantän på egen bekostnad (motsvarande från ca 13 000sek och uppåt) i 2 veckor förutom från NZ nu till QLD beroende på om flyget räknas rött eller grönt beroende på passagerare, de reglerna ändrades förra veckan...

Själv tror jag inte viruset vet om det är sommar eller vinter då vår vinter är som svensk sommar osv.... (där jag bor)

Själv tror jag inte viruset vet om det är sommar eller vinter då vår vinter är som svensk sommar osv.... (där jag bor)
Det tror inte jag heller.
Jag tror däremot att människor beter sig olika ur smittspridningssynpunkt då det är sommar gentemot vinter.

Och det är därför länder som Brasilien inte har en ständig sommar-effekt på sin smittspridning.
Visst lever folk i Sydney och Melbourne annorlunda i januari jämfört med juli?

Men visst är Australiens geografiska förutsättningar en fördel i sig.

Jag tror däremot att människor beter sig olika ur smittspridningssynpunkt då det är sommar gentemot vinter.

Och det är därför länder som Brasilien inte har en ständig sommar-effekt på sin smittspridning.
Men visst lever folk i Sydney och Melbourne annorlunda i januari jämfört med juli?

Det som kan ha effekt för spridningen är ju luftfuktighet och sånt. Men den primära effekten är ju som du skriver att folk beter sig olika under sommar och vinter.

Men visst lever folk i Sydney och Melbourne annorlunda i januari jämfört med juli?

Ja det är kallt i Melbourne i juli, några plusgrader förmodligen. Om det gör att folk stannar hemma eller går ut på fik vet jag inte.
Men med tanke på Sverige så borde det vara mer folk ute i Januari än i juli då?

Melbourne var dessutom i stage 4 lock down i 6 veckor när andra vågen bröt ut.
Inner Sydney också men inte säker på vilken grad av lock down medan vi här i norr (svenskt sommarväder) aldrig behövde en andra lock down 🤷‍♀️

Det som kan ha effekt för spridningen är ju luftfuktighet och sånt. Men den primära effekten är ju som du skriver att folk beter sig olika under sommar och vinter.

Bifogade filer

• Screenshot_20201216-201910_Google.webp
    Screenshot_20201216-201910_Google.webp
    46,7 KB · Visningar: 12
Nja, snarare träffas folk inomhus på vintern, och utomhus på sommaren.
Ur smittskyddssynpunkt är utomhus bättre ventilerat.

Svensk kultur och ja, möjligtvis storstadskultur med men nu var dom i lock down och riskerade böter men självklart tror jag många smygpartajade hemma med med mer folk än tillåtet...

Se mitt inlägg ovan, average 7-14 grader i juli, det är som svensk vår/höst men med dippar upp och ned då och då såklart

Norge och Finland är två andra länder som gör bra irfån sig, vilket är lite synd om oss - eftersom vi tenderar att jämföra oss själva mot dem.

@Jeffery vill bara förtydliga att jag inte är ute efter nåt "vi är bättre" eller så. Ursprungsfrågan var nämn ett land förutom nz som gör bra ifrån sig. Och jag tycker nog Australien gör det.

Och jag håller helt enkelt inte med om att det är så enkelt som väderrelaterat. Jag tror det har med den hårdare approachen Aus har alltid haft till covid men också lättare att "hålla reda på" för att Aus inte angränsar till andra länder eller har speciella visumavtal (tänk eu) med andra länder. Aus kör sitt eget spel med egna spelregler, take or leave

@Jeffery vill bara förtydliga att jag inte är ute efter nåt "vi är bättre" eller så. Ursprungsfrågan var nämn ett land förutom nz som gör bra ifrån sig. Och jag tycker nog Australien gör det.

Och jag håller helt enkelt inte med om att det är så enkelt som väderrelaterat. Jag tror det har med den hårdare approachen Aus har alltid haft till covid men också lättare att "hålla reda på" för att Aus inte angränsar till andra länder eller har speciella visumavtal (tänk eu) med andra länder. Aus kör sitt eget spel med egna spelregler, take or leave

Bara nyfiken, du skrev att den andra vågen blev värre än den första? Tog men till hårdare lockdowns då?

Jag tror ju tyvärr våg 2 och våg 3 kommer drabba de flesta länder, tills ett vaccin kommer.

Du har ju väldigt snabb på bollen på frågan jag ställde till ett helt annat nick. Frågan var vilka länder förutom Nya Zealand som lyckats med sin strategi.

Du hävdar Sydkorea medan färska siffror och nyhetsoutlet världen över hävdar den exakta motsatsen..

Hur det ser ut om två år är helt irrelevant eftersom ingen vet hur framtiden ser ut.
Menar du att det är irrelevant vilken smittskyddsstrategi som lyckades bäst? För den frågan kommer det att finnas facit på om två år. Och jag satsar alla mina pengar på att Sydkoreas metoder kommer att visa både en betydligt lägre covid-dödlighet kopplat med en ekonomi som inte är sämre än Sveriges.

Om två år får vi också veta state of the art beträffande smittbekämpning, och kan lära oss av den, för covid-19 lär inte bli den sista pandemin.

Och det verkar som det är samma problem där som överallt annars. Att få alla medborgare att följa råd och rekommendationer

https://www.channelnewsasia.com/news/asia/south-korea-reports-880-new-covid-19-cases-dec-15-13774756
Har du någon koll på hur tätbefolkat Sydkorea är jämfört med Sverige, och hur många människor som bor där? Jämför siffrorna du nämner med de svenska covid-siffrorna och svensk folkmängd respektive befolkningstäthet.

Jag tror tur kommer vara en av de viktigare parametrarna.
Och jag tror att det som har visat sig funka ypperligt i samhälle a, kommer ha visat sig mindre lyckat i samhälle b.
I Sydkoreas fall är det inte frågan om tur utan om bittra erfarerheter från de två föregående Kina-smittorna.

Hårda krav för att få resa in i landet, koreanska medborgare som reste tillbaka från Kina isolerades omedelbart vid ankomsten, och det nationella smittskyddet var i full pandemiverksamhet redan i januari. Plus förstås att det fanns en fungerande organisation och ett fungerande regelverk för smittspårning och karantän.

Inte vad jag kallar tur, utan beredskap.

Bara nyfiken, du skrev att den andra vågen blev värre än den första? Tog men till hårdare lockdowns då?

Jag tror ju tyvärr våg 2 och våg 3 kommer drabba de flesta länder, tills ett vaccin kommer.
Många länder kanske men troligen inte de som är mitt i andra vågen nu och är i färd med att börja vaccinera eller redan börjat. Det blir svårt att få en ny våg innan den nuvarande mattats av. Och om inte för många vägrar vaccin lär vågen ebba ut med hjälp av vaccinera.

Länder som USA som haft stor smitta mest hela tiden har inte hunnit igenom sin första våg än dessutom.

I Sydkoreas fall är det inte frågan om tur utan om bittra erfarerheter från de två föregående Kina-smittorna.

Hårda krav för att få resa in i landet, koreanska medborgare som reste tillbaka från Kina isolerades omedelbart vid ankomsten, och det nationella smittskyddet var i full pandemiverksamhet redan i januari. Plus förstås att det fanns en fungerande organisation och ett fungerande regelverk för smittspårning och karantän.

Inte vad jag kallar tur, utan beredskap.

Och ändå trots denna beredskap fick de en våg 2 som var värre än den första.
Så jag tror nog också att mer slumpartade parametrar kommer ha spelat in i slutänden.

Viktigt är även att olika länder har olika möjligheter t ex att hindra näringsidkare att hålla öppet, begränsa människors rörelsefrihet etc. Och det tar olika lång tid att inskränka det.

Jag fick mitt svar med covid påvisat imorse. Men är på 9e dagen sedan insjuknande och 3e feberfria så får ju röra mig bland folk igen enligt rekommendationerna. Tänker ta ett par extra dagar bara för att dock.

Smaken är tillbaka en del och lukten finns där lite lite. Vissa saker luktar dock mindre än andra.

Jag fick mitt svar med covid påvisat imorse. Men är på 9e dagen sedan insjuknande och 3e feberfria så får ju röra mig bland folk igen enligt rekommendationerna. Tänker ta ett par extra dagar bara för att dock.

Smaken är tillbaka en del och lukten finns där lite lite. Vissa saker luktar dock mindre än andra.

Hoppfullt att höra din smak och lukt är påväg tillbaka. Jag är på dag 10 och då kanske det finns hopp om smak/lukt till jul då.

Särbon är på dag 7 och tappade luktsinnet igår. Så som det ser ut nu så blir det typ gröt på julafton om ingen av oss ändå känner smak.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss och diss del 5
  • Att hata mat
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat