Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bara nyfiken, du skrev att den andra vågen blev värre än den första? Tog men till hårdare lockdowns då?

Jag tror ju tyvärr våg 2 och våg 3 kommer drabba de flesta länder, tills ett vaccin kommer.

Sa under den forsta vagen i Australien fick man samhallsmittan under kontroll relativt snabbt da de flesta fallen kom fran atervandande resenarer och att man snabbt stangde ner for inkommande flyg. Nar vi fick komma ur lockdown i slutet av maj sa hade vi relativt fa fall per dag men i Victoria eskalarede det sedan under slutet av Juni med stor spridining i Melbourne. Man kunde efter gentestning se att viruset kom fran en familj som suttit i karantan och smittat personal pa det hotellet. Sen spred sig viruset snabbt i samhallet sarskillt i storre familjer och storre arbetsplatser. Regeringen tog beslut att satta Victoria i Lockdown for att fa smittan under kontroll som vid det har laget harjade pa aldreboenden. Ovriga delstater stangde granserna till Victoria sa vi var fast. Lockdown blev mycket hardare med 5km regel, utegangsforbud, munskyddstvang och bara rora sig ute 1hr om dagen. Med takt att siffrorna gick ner och man fick smittan under kontroll sa har restriktionerna forsvunnit och nu mer ar vi valkomna att resa till ovriga delstater. Victoria har sedan 7:e december borjat ta emot atervandande medborgare igen ca 7 flighter om dagen. Dessa slussas direkt till karantanhotell och maste stanna i 14 dagar och testas 2ggr under tiden.
Under hela andra vagen sa testades ca 18000 om dagen och man uppmandes att testa sa fort man hade minsta symptom. Jag och dotter testades oss i borjan av November da vi bada kande oss krassliga. Vi akte till en drive-in site pa morgonen och fick svaren tillbaka via sms pa kvallen.

Kollar man statestiken och jamfor 1:a och 2:a vagen sa fram till 1:a juli hade Australien ca 7500 fall och under 50 dodsfall. Efter detta datum stod Victoria for mer an 90% av all fall (20000) och dodsfall (800). Merparten av dodsfallen skedde i aldre boenden ABC Corona siffror Total siffran for Australien just nu ar 27870 och 908 doda.

Nu har även Sveriges Konung erkänt att Sverige misslyckas med hanteringen av Corona pandemin. Han ser verkligen inte glad ut
Ja vi är i samma båt som Spanien, UK, USA, Tjeckien, Frankrike, Italien, Schweiz, Ungern, Mexico, Luxemburg m.fl länder.

De länder som har lyckats är mer lätträknade. Och i många fall har vi klarat oss bättre, USA, UK och Spanien har/har haft det mycket tuffare än oss exempelvis.

Explosionsartad ökning av virus i Göteborgs avlopp
Publicerad 16 december, 21:13

Förekomsten av coronavirus i avloppsvattnet i Göteborg har ökat över hundra gånger under den senaste veckan och är nu 60 gånger högre än den var vid den högsta noteringen under våren, skriver GP.

Professorn Helene Norder som sköter mätningarna liknar det hela vid en explosion, och säger att ökningen är så stor att det nästan är ”svårt att ta in”.
– Det är galet mycket virus i avloppsvattnet nu, säger hon.
Det är känt att det finns en tydlig koppling mellan mängden virus i avloppsvattnet och belastningen på sjukvården.
– Jag får ont i magen när jag tänker på det. Det kan sluta i rena katastrofen, säger Norder.

https://omni.se/explosionsartad-okning-av-virus-i-goteborgs-avlopp/a/41Ekv6

GP's låsta artikel:
https://www.gp.se/nyheter/göteborg/rekordmycket-corona-i-göteborgs-avloppsvatten-1.38698224

Eller att vi är en "ö" och med hårda regler över både internationella gränsen samt gränser över staterna (haft, de är lättade nu, mellan staterna).
Men alla som flyger in från utlandet är tvingade till hotellkarantän på egen bekostnad (motsvarande från ca 13 000sek och uppåt) i 2 veckor förutom från NZ nu till QLD beroende på om flyget räknas rött eller grönt beroende på passagerare, de reglerna ändrades förra veckan...

Själv tror jag inte viruset vet om det är sommar eller vinter då vår vinter är som svensk sommar osv.... (där jag bor)

Här är ett litet klipp (vet inte om det går att se från utlandet men det finns en liten artikel också) där de pratar om just effekten av årstiden.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/professorn-1

218 döda med Covid är inrapporterade sen igar, nytt trakigt rekord :(
Tyvärr sjunker inte talen alls sa som regeringen vill, det pratas om en ny lockdown i januari. Hoppas nu att folk kan ta sitt ansvar över jul och nyar.
Ny masstestsomgang i början av januari och skolstarten efter jullovet skjuts upp ngr dagar för att sa manga som möjligt ska hinna testas. I första testomgangen testades bara 22% av befolkningen, inga siffror som regeringen var nöjd med. Det pratas mkt om hur man ska kunna locka fler folk, genom mutor (tex presentkort) eller "straff" för dom som inte testar sig. Fast det ska vara frivilligt

218 var tydligen inte en riktigt sann siffra utan berode pa en omställning i systemet. Men det ligger iaf konstant pa runt 100 avlidna/dag.

EU kommer börja vaccinera sina medborgare den 27 december, rapporterar The Guardian. Tidningen citerar Tysklands hälsominister Jens Spahn: "I Tyskland kommer vi börja den 27 december om godkännandet kommer som planerat. De andra EU-länderna vill också börja 27 december".

Så står det i tidningen nu. Det låter ju ändå lovande :) Hoppas bara det kan produceras vaccin i tillräcklig mängd.

Nu har även Sveriges Konung erkänt att Sverige misslyckas med hanteringen av Corona pandemin. Han ser verkligen inte glad ut

Sverige misslyckats? Jag tycker nog både Tegnell och regering varit tydliga ifrån början, att pandemin fått den spridning som nu är beror givetvis i stor del på att så många nonchalerar de råd som getts.

Jag hör väl till de som fortfarande tycker som jag tidigare tyckt, skillnaden är den att jag alltid lever som råden typ.

Sverige misslyckats? Jag tycker nog både Tegnell och regering varit tydliga ifrån början, att pandemin fått den spridning som nu är beror givetvis i stor del på att så många nonchalerar de råd som getts.

Jag hör väl till de som fortfarande tycker som jag tidigare tyckt, skillnaden är den att jag alltid lever som råden typ.

Håller med. Det enda jag kan tycka är just ett misslyckande det är de äldre I första vågen, de på äldreboende.

Men i övrigt så ett ev "misslyckande" beror på att folk är idioter. Inte dåliga råd.

Håller med. Det enda jag kan tycka är just ett misslyckande det är de äldre I första vågen, de på äldreboende.
Ja det finns flera anledningar till det såklart, ett är säkert att det är för lite personal ( och i det för stor omsättning), min vän jobbar o på helg har de 10 svårt sjuka äldre på 2 personal, de har haft flera med corona och när de sköts ska full skyddsutrustning på vilket innebär att de inte kan ta larm från de andra på avdelningen under den tiden.

Sjuksköterskan sitter på kontor på ett annat våningsplan, och kan därför inte(vill inte) hjälpa till med passningen på avdelningen :crazy:.

Österrike kommer få 10.000 doser i första omgången, eftersom det krävs två sprutor räcker det till 5000 personer, det känns lite men alltid en början.

Jag har inte läst ngr undersökningar om hur folk ställer sig till vaccin i Sverige. Hur ser det ut? Här är det ungefär 20 % som vill vaccinera och ytterligare en del som är osäkra men lutar åt vaccin. Men oroväckande många säger nej.

Österrike kommer få 10.000 doser i första omgången, eftersom det krävs två sprutor räcker det till 5000 personer, det känns lite men alltid en början.

Jag har inte läst ngr undersökningar om hur folk ställer sig till vaccin i Sverige. Hur ser det ut? Här är det ungefär 20 % som vill vaccinera och ytterligare en del som är osäkra men lutar åt vaccin. Men oroväckande många säger nej.

Här var det en tredjedel som var tveksamma eller ovilliga.

20% :eek:
Men vad tänker sig de andra att de ska göra? Fortsätta med lock-down och reserestriktioner :confused:

Explosionsartad ökning av virus i Göteborgs avlopp
Publicerad 16 december, 21:13

Förekomsten av coronavirus i avloppsvattnet i Göteborg har ökat över hundra gånger under den senaste veckan och är nu 60 gånger högre än den var vid den högsta noteringen under våren, skriver GP.

Professorn Helene Norder som sköter mätningarna liknar det hela vid en explosion, och säger att ökningen är så stor att det nästan är ”svårt att ta in”.
– Det är galet mycket virus i avloppsvattnet nu, säger hon.
Det är känt att det finns en tydlig koppling mellan mängden virus i avloppsvattnet och belastningen på sjukvården.
– Jag får ont i magen när jag tänker på det. Det kan sluta i rena katastrofen, säger Norder.

https://omni.se/explosionsartad-okning-av-virus-i-goteborgs-avlopp/a/41Ekv6

GP's låsta artikel:
https://www.gp.se/nyheter/göteborg/rekordmycket-corona-i-göteborgs-avloppsvatten-1.38698224
Kan man se att antalet som fått diagnosen covid-19 har ökat också i takt med förekomsten av covid i avloppsvattnet? Jag menar, innebär det inte annars att det finns folk som är smittade men inte vet om det?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka