20%
Men vad tänker sig de andra att de ska göra? Fortsätta med lock-down och reserestriktioner
Lita på att alla andra vaccinerar sig så de inte behöver göra det.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
20%
Men vad tänker sig de andra att de ska göra? Fortsätta med lock-down och reserestriktioner
Kan man se att antalet som fått diagnosen covid-19 har ökat också i takt med förekomsten av covid i avloppsvattnet? Jag menar, innebär det inte annars att det finns folk som är smittade men inte vet om det?
Det är väl så, precis som vida dra vaccinationer så blir inte personerna sjuka eftersom majoriteten vaccinerar sig. Fast i det här fallet är 20% långt från majoritetLita på att alla andra vaccinerar sig så de inte behöver göra det.
En expert som jag lyssnade på så att det fortfarande är osäkert hur vaccinet skyddar, om man som vaccinerad inte heller kan smitta vidare eller om man bara inte själv blir sjuk men kan bära på viruset och smitta ovaccinerade.
En reflektion hur olika det är i olika länder. Läste på aftonbladet att viljan att testa är hög just nu, många som vill "fritesta" inför jul vilket kan ge falsk trygghet.
Här erbjuds gratis Antigentests för att titta om man är smittad inför julen. Med resonemanget att folk iaf kommer träffas och att det då är bättre att testa innan.
Fast det är väl lite skillnad på antigentest och pcr-test? Om alla pcr-testar i förebyggande syfte utan symptom blir det ju en jätteapparat för labben och risk att de som verkligen har symptom inte får möjlighet att testa sig eller sena svar. Däremot att testa sig med snabbtest i förebyggande syfte är ju en helt annan sak
Som sagt, här i Östergötland är det redan så att ingen under 50 år kan boka provtid, oavsett symptombild. (Men söker man vård kan givetvis vården se till att test görs.)
Jag hoppas verkligen inte att några PCR-test alls som görs här är i förebyggande syfte.
Inte ens de med samhällsviktiga yrken? Låter helt galet!
Fast de kommer tillåta från 18 år på måndagSom sagt, här i Östergötland är det redan så att ingen under 50 år kan boka provtid, oavsett symptombild. (Men söker man vård kan givetvis vården se till att test görs.)
Jag hoppas verkligen inte att några PCR-test alls som görs här är i förebyggande syfte.
Som sagt, här i Östergötland är det redan så att ingen under 50 år kan boka provtid, oavsett symptombild. (Men söker man vård kan givetvis vården se till att test görs.)
Helt klart...Oj det måste ju påverka antalet rapporterade fall något enormt. Här (region Stockholm) beskrivs bokningsmöjligheterna för pcr som goda och att kapaciteten är högre än efterfrågan.
Det är sant, jag tänkte mest pa grundtanken inte arbetsbelasningen.Fast det är väl lite skillnad på antigentest och pcr-test? Om alla pcr-testar i förebyggande syfte utan symptom blir det ju en jätteapparat för labben och risk att de som verkligen har symptom inte får möjlighet att testa sig eller sena svar. Däremot att testa sig med snabbtest i förebyggande syfte är ju en helt annan sak
Används antigentest i ngn större utsträckning i Sverige?
Här testas all sjuklhus/äldreboendepersonal varje vecka, personer som jobbar med jobb med nära kundkontakt (frisöer, massörer osv) varannan vecka med antigentests.
antigentester är väl snabbtesternaAnvänds antigentest i ngn större utsträckning i Sverige?
Här testas all sjuklhus/äldreboendepersonal varje vecka, personer som jobbar med jobb med nära kundkontakt (frisöer, massörer osv) varannan vecka med antigentests.
En anledning att testa för antikroppar är för att försöka klargöra om personer som inte kunde PCR-testas under våren och som har kvarstående besvär har det pga genomgången covid. Svaret kan guida gällande rehabiliterande insatser och om det inte finns antikroppar, behöver vården gå vidare att utreda för att utesluta andra ev allvarliga orsaker. Det kan med andra ord i vissa fall fungera otroligt resursbasparande på en hårt belastad vård och öka vårdkvaliteten för individen.Vad menar du med antigentest?
Här testas folk för om de har covid-19 med PCR-test. Och sen kan man testa sig för antikroppar om man vill men för de allra flesta kostar det, vilket covid-19-testet inte gör.
Jag förstår inte varför det testas så mycket för antikroppar. Det splear ju egentligen ingen roll i praktiken. Säg att man har antikroppar, man rekommenderas (iaf här i Sverige) att leva som om man inte har något skydd mot covid-19. Känns som slöseri med både pengar och tid.
En anledning att testa för antikroppar är för att försöka klargöra om personer som inte kunde PCR-testas under våren och som har kvarstående besvär har det pga genomgången covid. Svaret kan guida gällande rehabiliterande insatser och om det inte finns antikroppar, behöver vården gå vidare att utreda för att utesluta andra ev allvarliga orsaker. Det kan med andra ord i vissa fall fungera otroligt resursbasparande på en hårt belastad vård och öka vårdkvaliteten för individen.
Antigen-tester används främst på vårdpersonal och särskilda boenden.Används antigentest i ngn större utsträckning i Sverige?