Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Maxantal i butiker, gym och köpcentrum - och nedstängning om de inte klarar av att hålla maxantalet.
Max sällskap på 4 pers på restaurang, spritstopp vid 20:00
Munskydd i kollektivtrafik, trafikföretagen ska dela ut gratis.
Distansundervisning.

Funkar inte detta, blir det en ytterligare skärpning.

Blandad kompott - men det känns inte som 'lite', vid en första anblick.

Grejen är ju att vår grundlag inte tillåter lockdown. Det finns inget lagligt stöd för att hindra folk från att röra sig i samhället eller att stänga företag (restauranger, butiker osv).
Men - lyssnar nu - nu tar de ändå i med storsläggan...

Yes, jag är medveten om grundlagen, och tycker att det ändå är bra.
Och, märker att dom faktiskt tar i mer än tidigare nu :)

Och hur många kommer lyssna på det här
"- Munskydd ska aldrig ses som ett alternativ till att hålla avstånd, säger Carlson angående rekommendationen om munskydd i kollektivtrafiken."

Och tolka det som: "Åh, har vi munskydd får vi skita i allt annat".

Lägger till en omedelbar nedstängning av samhällets verksamheter som inte är nödvändiga;
badhus, idrottshallar, museer...
Här har vårt badhus tex varit stängt i snart över en månad och kommer vara de tills mitten på Januari till och börja med, sen fattar de nytt beslut. Medans de privata gymmet har öppet som vanligt och där har de haft stor konstaterad smittspridning men ändå gör ingen någonting 🤦🏻‍♀️ Antingen är folk korkade eller så ...

Citerar mig själv, jag gissar dock på att där kommer komma något form av förbud omkring nyår för att begränsa folksamlingar ännu mer. Dock positivt att det blir svårare att köpa raketer när inte alla affärer är öppna.
Vilket ypperligt tillfälle att helt enkelt förbjuda raketer!

//Hon som tack vare pandemin inte kan ta sina skotträdda hundar från centrum över nyår...

Försökte hitta något om maxantal för butiker och gym men står bara att det införs maxantal men inte HUR många. Hur vet butiksägaren eller gymägaren hur många som är för många? Finns det några riktlinjer kring det?
SATS där jag är medlem har sedan en dryg månad haft maxantal och dörrvakt när det är fullt, men då var det ju inget krav från regeringshåll.

Försökte hitta något om maxantal för butiker och gym men står bara att det införs maxantal men inte HUR många. Hur vet butiksägaren eller gymägaren hur många som är för många? Finns det några riktlinjer kring det?
SATS där jag är medlem har sedan en dryg månad haft maxantal och dörrvakt när det är fullt, men då var det ju inget krav från regeringshåll.
Jag fattade det som att butiker och gym ska själva bestämma hur många som Max får plats i deras egna lokal.

Det är just därför grisfös borde ha varit årets julklapp.
Sån vill jag koppla på min blindpinne!

Slog på en person i förra veckan med pinnen, på benet så inget allvarligt, men jag skulle ut ur tåget och stolpskottet stod framför mig. Va fan, det märktes då rakt inte att hans far var glasmästare tänkte jag och efter att ha tvekat på att gå och till slut mumlat ett "...eh!!!" så viftade jag lite med min pinne framför mig och den slog emot honom. Han stod dock kvar, så jag gick, rakt på honom, axel mot axel, en knuff.

När vi nu ska ha munskydd i kollektivtrafiken så får jag skaffa ett med nån rolig text på så folk flyttar på sig....

Vi har munskyddskrav på jobbet nu också, jag är inte så road, skönt dock att jag ännu inte har hört något om krav i våra hem om det! :angel: :D

Jag fattade det som att butiker och gym ska själva bestämma hur många som Max får plats i deras egna lokal.
Hade nog hellre velat att det skulle finnas riktlinjer. På mitt SATS är deras maxantal på tok för många om du frågar mig, var där en gång sedan de införde och sen har jag inte gått dit mer pga att det inte kändes säkert.

"- Munskydd ska aldrig ses som ett alternativ till att hålla avstånd, säger Carlson angående rekommendationen om munskydd i kollektivtrafiken."

Där kommer nog alltid finnas folk där inte fatta det med avstånd, munskydd eller ej..
Här har det ju varit ett krav ett tag, också i affärer och jag har inte märkt någon skillnad i att folk har blivit sämre på att hålla avstånd efter det infördes.

Så är det redan. De är värst. Förutom ungdomarna. Men munskyddsbärarna är värst, de rör sig fritt på ett helt annat sätt som inte andra gör. Medan jag ser hur folk utan liksom planerar med hjälp av andra hur man rör sig så bara går munskyddsbärarna där de vill gå, oavsett om det är plats eller ej.

Ungdomarna ska ju ha distansstudier så på den punkten lättar det, men nu ska ju alla ha munskydd, frågan är om alla kommer trängas etter värre nu....

Hade nog hellre velat att det skulle finnas riktlinjer. På mitt SATS är deras maxantal på tok för många om du frågar mig, var där en gång sedan de införde och sen har jag inte gått dit mer pga att det inte kändes säkert.

Det är ju omöjligt att ha ett absolut tal som riktlinje eftersom dessa lokaler kan vara väldigt olika stora. Max 10 pers blir ju kanske löjligt på Ikea och alldeles för många i den lokala tebutiken.

Även maxantal/kvm är ju svårt eftersom det ju också kan variera hur mycket tillgänglig golvyta för kunderna det finns.

Kanske att man skulle kunna utgå från en viss procent av vad som normalt är maxantalet i en lokal (alltså pga brand tex). Men jag är inte insatt i hur sånt skulle funka i praktiken.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka