Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Där kommer nog alltid finnas folk där inte fatta det med avstånd, munskydd eller ej..
Här har det ju varit ett krav ett tag, också i affärer och jag har inte märkt någon skillnad i att folk har blivit sämre på att hålla avstånd efter det infördes.
Gällande detta är det också, tror jag, en jättefördel att vi i DK har lagrum som definierar t.ex. maxantal. I butikerna får det max vara 1 person per 4 kvadratmeter. Punkt slut. Nu har det också kommit extra krav, med enkelriktning, högerregel, "vagter" mm. Plus regler för tillgång på handsprit och så. Det gör att mundskyddskravet heller inte "kan" göra att folk tränger ihop sig mer. Ännu en gång är jag glad för det utrymme dansk lagstiftning ger oss i coronasammanhang.

Och hur många kommer lyssna på det här
"- Munskydd ska aldrig ses som ett alternativ till att hålla avstånd, säger Carlson angående rekommendationen om munskydd i kollektivtrafiken."

Och tolka det som: "Åh, har vi munskydd får vi skita i allt annat".

Fungerar här iaf, folk håller bättre avstånd när det är maskkravän när vi inte har haft det

tw.png

Nu tillbaka till att åtgärder gör skillnad i och med dagens nya annonseringar. Det gäller att hänga med!

Fungerar här iaf, folk håller bättre avstånd när det är maskkravän när vi inte har haft det
Det är också min uppfattning här i DK. Jag jobbar i en stor livsmedelskoncern och är därför ofta ute i olika butiker. Vi fick mundskyddskrav i DK i slutet av oktober och jag tycker folk blev (ännu) mer respektfulla efter det.

Och hur många kommer lyssna på det här
"- Munskydd ska aldrig ses som ett alternativ till att hålla avstånd, säger Carlson angående rekommendationen om munskydd i kollektivtrafiken."

Och tolka det som: "Åh, har vi munskydd får vi skita i allt annat".

Tillräckligt få för att de världsledande expertorganisationerna på frågan fortfarande rekommenderar munskydd. Det är svaret på din fråga.

Tycker nästan synd om de svenska makthavarna, som ska försöka övertyga folk om att göra rätt, när de ska försöka laga och lappa ihop rekommendationer med diverse lagstiftning och inte ha lagstöd för att genomföra det som de vill.

Och kl*
Det är det här väldigt många verkar glömma. Det är fritt fram för ALLA att använda munskydd i princip när som helst och var som helst - så ta på ett och sluta gnäll på alla som inte har ett liksom.
Ja, även i den här tråden har det varit uppe, någon skylde på att FHM inte rekommenderade munskydd och då var det på något vis deras fel att arbetsgivaren förbjöd det och att folk drev med de som använde dem.

Det är ju omöjligt att ha ett absolut tal som riktlinje eftersom dessa lokaler kan vara väldigt olika stora. Max 10 pers blir ju kanske löjligt på Ikea och alldeles för många i den lokala tebutiken.

Även maxantal/kvm är ju svårt eftersom det ju också kan variera hur mycket tillgänglig golvyta för kunderna det finns.

Kanske att man skulle kunna utgå från en viss procent av vad som normalt är maxantalet i en lokal (alltså pga brand tex). Men jag är inte insatt i hur sånt skulle funka i praktiken.
Jag tänkte såklart mer på person/kvadratmeter eller liknande än ett givet antal. Sjävklart skulle inte ett bestämt antal funka 😅

Gällande detta är det också, tror jag, en jättefördel att vi i DK har lagrum som definierar t.ex. maxantal. I butikerna får det max vara 1 person per 4 kvadratmeter. Punkt slut. Nu har det också kommit extra krav, med enkelriktning, högerregel, "vagter" mm. Plus regler för tillgång på handsprit och så. Det gör att mundskyddskravet heller inte "kan" göra att folk tränger ihop sig mer. Ännu en gång är jag glad för det utrymme dansk lagstiftning ger oss i coronasammanhang.
Men 1/4m2 är ju skittätt om man kör det över hela ytan. Det är ju massor av yta som inte bör gå att bruka om man ska hålla vettigt avstånd iom att många gångar i en butik är för smala för att mötas i. Känns som att den regeln blir lika verkningslös som mer flytande regler

Men 1/4m2 är ju skittätt om man kör det över hela ytan. Det är ju massor av yta som inte bör gå att bruka om man ska hålla vettigt avstånd iom att många gångar i en butik är för smala för att mötas i. Känns som att den regeln blir lika verkningslös som mer flytande regler
Nu är det ju som sagt inte den enda regeln. Vi har i alla fall väldigt lite problem med trängsel, så jag antar att reglerna i sin helhet har en bra effekt. Butikerna kommer sällan eller aldrig i närheten av maxantalet eftersom summan av reglerna ger god efterlevnad.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka