Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är det ju som sagt inte den enda regeln. Vi har i alla fall väldigt lite problem med trängsel, så jag antar att reglerna i sin helhet har en bra effekt. Butikerna kommer sällan eller aldrig i närheten av maxantalet eftersom summan av reglerna ger god efterlevnad.

Fast... Jag vet ingenting om hur det funkat i Danmark. Men OM det nu är så att Danmarks regler om trängsel i butiker fungerar, de innebär god efterlevnad och det inte uppstår trängsel. Varför har man då beslutat att stänga alla butiker helt från juldagen?

På ett annat forum har vi en läkare (barnläkare, öron, näsa, hals) som fått den första Pfizer dosen. Vi följer honom alla med stor spänning och kräver dagliga uppdateringar. So far, so good. Öm i armen som efter en stelkrampsspruta dagen efter och kände sig lite dålig, vilket gick över efter att han tagit en ipren.

Har vi någon på buke som blivit vaccinerad?

På ett annat forum har vi en läkare (barnläkare, öron, näsa, hals) som fått den första Pfizer dosen. Vi följer honom alla med stor spänning och kräver dagliga uppdateringar. So far, so good. Öm i armen som efter en stelkrampsspruta dagen efter och kände sig lite dålig, vilket gick över efter att han tagit en ipren.

Nej. Delar inte heller spänningen att följa enstaka vaccinerad för ett vaccin som testats på tiotusentals redan....

Fast... Jag vet ingenting om hur det funkat i Danmark. Men OM det nu är så att Danmarks regler om trängsel i butiker fungerar, de innebär god efterlevnad och det inte uppstår trängsel. Varför har man då beslutat att stänga alla butiker helt från juldagen?
Tjah, inte vet jag. Men en killgissning kunde ju vara att, om en pandemi kunde stoppas uteslutande genom att begränsa trängsel i detaljhandeln, så hade vi nog inte haft en pandemi fortfarande. Dessutom har vi inte haft varken julrusch eller mellandagsrea sen mars :idea:.

Tjah, inte vet jag. Men en killgissning kunde ju vara att, om en pandemi kunde stoppas uteslutande genom att begränsa trängsel i detaljhandeln, så hade vi nog inte haft en pandemi fortfarande. Dessutom har vi inte haft varken julrusch eller mellandagsrea sen mars :idea:.

Jag förstår helt ärligt inte vad du menar.

Självklart pågår smittspridning i andra delar av samhället som bidrar till pandemin. Det är ju precis det som är min poäng. OM handeln i Danmark fungerar utan trängsel så är det ju i andra delar av samhället som smittan sprider sig. Vilket gör det ologiskt att helt stänga handeln.

Jag förstår helt ärligt inte vad du menar.

Självklart pågår smittspridning i andra delar av samhället som bidrar till pandemin. Det är ju precis det som är min poäng. OM handeln i Danmark fungerar utan trängsel så är det ju i andra delar av samhället som smittan sprider sig. Vilket gör det ologiskt att helt stänga handeln.
För det första kan jag inte tala för hela handeln i DK. Jag har insikt i ca 500 livsmedelsbutiker i DK och situationen där. Hur det ser ut i t.ex. H&M vet jag inte, då jag varken jobbar där eller handlar annat än mat och medicin som situationen är. Livsmedelshandeln är såklart inte påverkad av nedstängningen från juldagen til den 3:e januari. Min personliga teori om den kommande stängningen, på cirka en vecka, av butikker som inte säljer medicin eller mat, är att man är rädd för den trängsel som kan uppstå när julklappar ska bytas och varor reas ut i mellandagarna.

vad tror ni om man ska handla mat, sju på morgonen eller halv tio på kvällen?
Om man ska handla dessa tider, så krävs det till att börja med öppna butiker vid de tiderna.
Det saknas inom en radie av 5-6 mil från där jag bor.
Ska jag alltså resa till en större stad i en dryg timme, för att handla?

Om man ska handla dessa tider, så krävs det till att börja öppna butiker vid de tiderna.
Jag har 10 minuters resa till en större butik. Jag går inte in om det är knökfullt på parkeringen.

Dock är de övervägande majoriteten på den affären hänsynsfulla och accepterar att jag kliver åt sidan och noterar att jag köar till diskar och hyllor. Så det känns ganska säkert trots allt.

Besökte ju en grannstad härom veckan och där var det absolut ingen hänsyn alls!

“All verksamhet som bedrivs av staten, kommuner och regioner och inte är nödvändiga ska stängas ned till 24 januari. Det gäller bland annat badhus, idrottshallar och museer.”
även Systembolaget? De skulle aldrig våga stänga systemet. hade det nog blivit upplopp.

Vi pratar butiker i, eller i anslutning till köpcenter i Stockholm. Och nej, jag har inte bil.

Det är jättesvårt att säga just nu. Här gör r ex Ica prognoser över trycket utifrån senaste veckan. Det slår oftare och oftare fel. Antagligen för att många försöker tänka annorlunda och handla på annan tid och så blir det kö då.

Mathandla så allt mellan 7.00 och 21.00 har kunnat vara lika illa. Mellan 21 och 22 har varit lugnt. Sen har det plötsligt kunnat vara jätrelugnt klockan 18.

Så man får välja en tid, kolla och ev åka hem.

Om man ska handla dessa tider, så krävs det till att börja med öppna butiker vid de tiderna.
Det är väl klart att det inte finns butiker med såna öppettider i närheten av precis alla.
Men alla som har butiker med såna öppettider i sin närhet kan ju passa på att utnyttja det.

I min egen närhet, dvs i de orter där jag brukar handla, har jag tillgång till tre butiker som öppnar 6 varav en stänger 22 och två stänger 23. En av dem har utökat sina öppettider med en timme åt vardera hållet nu, bara för att möjliggöra att kunderna sprids över ett större antal timmar.

Svårt att säga. Vi upplever att folk är rätt duktiga att sprida ut sig under dagen, men upplever det som lugnt typ 30 min efter öppning till typ 9-9.30 på morgonen och sen börjar det blir lugnt igen efter 19.30-20. Personligen föredrar jag att handla kvällstid, men märker att det blir mer och mer folk även dessa tider allt eftersom pandemin fortgått. I början av hösten var jag i princip själv 21 en lördagskväll. Nu är det en hel del folk även om jag fortfarande tror det är en av de bättre tiderna särskilt om butiken ligger i ett köpcentrum.

Alla kköpcentrum stängdes from igår, affärer med öppning mot gatan får dock ha öppet till den 25 då alla affärer bortsett från de essentiella ska stängas. Frisörer, massör och liknande ska stänga from den 21 och alla skolelever ska ha hemundervisning. Dagis är fortfarande öppna. Gym, simhallar och all annan inomhus idrottsaktivitet är stängt sedan förra veckan.
Församlingsförbud på max 10 personer.
Obligatoriskt med munskydd inomhus i alla lokaler öppna för offentligheten (har det varit ett tag nu).
Restauranger får ha öppet för take away.
Jobba hemifrån så mycket som möjligt.

Men som tur är ingen begränsning på privatas rätt att röra sig utomhus.
Ok, tack!

Min svärmor blev vaccinerad i onsdags. Hon har inte känt av någonting alls utan är precis som vanligt. Nu var detta bara första dosen, andra blir i början av januari.

Med så långa öppettider (gissar att de har öppet betydligt längre än övriga butiker i köpcentret) så är nog tidig morgon eller sen kväll ungefär lika. Nu var det ett par veckor sen jag var i en butik. Du brukade jag hänga på låset vid öppning om möjligt. Min erfarenhet då var att det visserligen är ett gäng som är där precis vid öppning. Men de som tagit sig till en matbutik 7 på morgonen för att kunna handla så säkert som möjligt de är också väldigt måna om att hålla avstånd och inga som flåsar dig i nacken.

Idag var parkeringen vid min ICA Kvantum näst intill full vid 12:30. Jag åkte bara förbi.

19:00 var jag där igen. Mest folk var det vid paketutlämningen, där jag fick ett nummer som var två huvuden fram. Butiken var inte öde, men man fick verkligen jobba om man skulle nå någon med grisfösen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka