Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Problemet här är att folk är bra på att sprida ut sig samtidigt som den andra stora livsmedelsbutiken har slagit igen och besökarantalet nära nog fördubblats sen i våras. De flesta visar dock stor hänsyn och personalen har munskydd om än ofta runt halsen.Det är väl klart att det inte finns butiker med såna öppettider i närheten av precis alla.
Men alla som har butiker med såna öppettider i sin närhet kan ju passa på att utnyttja det.
I min egen närhet, dvs i de orter där jag brukar handla, har jag tillgång till tre butiker som öppnar 6 varav en stänger 22 och två stänger 23. En av dem har utökat sina öppettider med en timme åt vardera hållet nu, bara för att möjliggöra att kunderna sprids över ett större antal timmar.
För det första kan jag inte tala för hela handeln i DK. Jag har insikt i ca 500 livsmedelsbutiker i DK och situationen där. Hur det ser ut i t.ex. H&M vet jag inte, då jag varken jobbar där eller handlar annat än mat och medicin som situationen är. Livsmedelshandeln är såklart inte påverkad av nedstängningen från juldagen til den 3:e januari. Min personliga teori om den kommande stängningen, på cirka en vecka, av butikker som inte säljer medicin eller mat, är att man är rädd för den trängsel som kan uppstå när julklappar ska bytas och varor reas ut i mellandagarna.
Jag förstår inte varför de ska ha en nedstängning och varför de har så hög smittspridning, när danskarna nu är så duktiga på att följa reglerna. Det borde ju inte behövas och smittan borde ligga rätt lågt nu.Det är ju såklart omöjligt för mig att veta vilka butiker du menar när du skriver om handeln i Danmark i allmänna ordalag.
Ja alltså jag vet inte hur danskar agerar men för mig låter det konstigt att det skulle fungerat utan trängsel genom black friday och julhandel men mellandagsrea kräver i princip hel nedstängning av samhället. Köpcenter verkar ju också redan vara stängda sen igår? Jag menar bara att jag har svårt att föreställa mig att man skulle göra sånt om det var så att allting fungerade utan trängsel. Snarare att man tar till de åtgärder man anser vara nödvändiga eftersom nuvarande inte fungerar tillräckligt.
Danskarna är nog inte bättre på att följa reglerna än svenskarna är, det har väl heller ingen påstått?Det är ju såklart omöjligt för mig att veta vilka butiker du menar när du skriver om handeln i Danmark i allmänna ordalag.
Ja alltså jag vet inte hur danskar agerar men för mig låter det konstigt att det skulle fungerat utan trängsel genom black friday och julhandel men mellandagsrea kräver i princip hel nedstängning av samhället. Köpcenter verkar ju också redan vara stängda sen igår? Jag menar bara att jag har svårt att föreställa mig att man skulle göra sånt om det var så att allting fungerade utan trängsel. Snarare att man tar till de åtgärder man anser vara nödvändiga eftersom nuvarande inte fungerar tillräckligt.
Jag förstår inte varför de ska ha en nedstängning och varför de har så hög smittspridning, när danskarna nu är så duktiga på att följa reglerna. Det borde ju inte behövas och smittan borde ligga rätt lågt nu.
Jag förstår inte varför det testas så mycket för antikroppar. Det splear ju egentligen ingen roll i praktiken. Säg att man har antikroppar, man rekommenderas (iaf här i Sverige) att leva som om man inte har något skydd mot covid-19. Känns som slöseri med både pengar och tid.
Jag skulle ha testats för antikroppar idag. Jag var sjuk i våras, blev aldrig testad, har en del kvarstående besvär idag. Så jag vill testa för att se om det finns antikroppar, för att då kunna veta om jag behöver söka hjälp, för att kunna bidra till statistiken och för att kunna fortsätta jobba (nu när smittspridningen ökar kraftigt och jag är i riskgrupp).En anledning att testa för antikroppar är för att försöka klargöra om personer som inte kunde PCR-testas under våren och som har kvarstående besvär har det pga genomgången covid. Svaret kan guida gällande rehabiliterande insatser och om det inte finns antikroppar, behöver vården gå vidare att utreda för att utesluta andra ev allvarliga orsaker. Det kan med andra ord i vissa fall fungera otroligt resursbasparande på en hårt belastad vård och öka vårdkvaliteten för individen.
Vem vädjar och vilket område?Man vädjar till de som äger fritidshus i området att verkligen överväga om en jul- och nyårsresa hit är nödvändig, eller om man kan avstå i år. HOPPAS att folk läser och tänker till!
Där vi bor är det lugnare på kvällen, en halvtimme innan stängning.vad tror ni om man ska handla mat, sju på morgonen eller halv tio på kvällen?
Danskarna är nog inte bättre på att följa reglerna än svenskarna är, det har väl heller ingen påstått?
"Mellandagsrean" finns typ inte i Dk utan de har rea i januari. Under Black friday var smittrycket inte lika högt som nu och jag upplevde att många affärer var bra på att sprida ut erbjudanden över hela veckan för att minska trängseln just på fredagen.
Restriktionerna har blivit kraftigare löpande sedan slutet av oktober.
Julhandeln är ju inte över, efter presskonferensen ved 18 tiden i onsdags vallfärdade folk till köpcentrum för att handla julklappar och flera centrum höll öppet extra länge.
Tror inte det är pga trängsel i affärer de stängs, de stängs för att mindre folk ska röra sig ute och vara samlade på samma plats.
Jag bor i en annan del av Dk än hagel och här är fortfarande trängsel ibland, det var det dock också innan kravet om munskydd kom.
Liknande stängning i våras hade bra effekt, sjukvården börjar bli pressad och smittspridningen ska bromsas nu så förhoppningsvis har det en bra effekt nu med.
Det är tråkigt men så länge vår privat rörelsefrihet inte inskränks så är det ok så länge man ser en effekt av det.
"Vänliga hälsningar från landshövdingen i Kronobergs län samt kommunstyrelsens ordföranden i Alvesta, Lessebo, Ljungby, Markaryd, Tingsryd, Uppvidinge, Växjö och Älmhult kommun."Vem vädjar och vilket område?
"Vänliga hälsningar från landshövdingen i Kronobergs län samt kommunstyrelsens ordföranden i Alvesta, Lessebo, Ljungby, Markaryd, Tingsryd, Uppvidinge, Växjö och Älmhult kommun."
Nä, tyvärr. Men jag lever på hoppet. Får väl se vad som händer om ytterligare några dagar.Jag googlade texten och hamnade på respektive kommuners och länsstyrelsens hemsida. Jag tror nog inte att det får så stor påverkan. Inte för att folk inte bryr sig utan för att jag tror att väldigt få går in och läser på kommunens hemsida där man har sitt fritidshus inför besök. Framför allt inte nu när vi gått från lokala allmänna råd till nationella. Och region Kronoberg verkar ju inte ha något om detta på deras hemsida?
Jag tror att alla sätt för att minska folks möten med många andra är bra. Restaurangerna är ju inte stängda för att det har varit stora utbrott i restaurangmiljön, utan för att det är ännu ett sätt att minska folks möte med andra. Precis som att den offentliga sektorn inte skickar hem folk för att de är värre smittspridare än dem som arbetar i privat sektor, utan för att minska "trafiken" och aktiviteten i samhället. Att man har gjort tilltag i butiksmiljön för att undgå smitta, som fungerar, motsäger ju inte att det behövs fler tilltag för att stoppa smittan? Det borde vara rätt tydligt för de flesta vid det här laget, att ett eller två tilltag inte kan stoppa smittan för sig själv. Det behövs många insatser på bred front. När branscher får påbud om stängning utlöser det dessutom möjlighet för ersättning och kompensation från staten, vilket underlättar för branscher som går på knäna för att de t.ex. tvingas begränsa antalet gäster på sin restaurang. I julen är folk lediga och det gör ju ofta att de rör sig mycket i offentliga miljöer. Dessutom har många precis rest till andra delar av landet, studerande besöker sina familjer och träffar gamla kompisar i hemstaden i mellandagarna och går på krogen på juldagen (om den möjligheten nu hade funnits i år) etc. Jag tycker det verkar rätt klokt att försöka minska dessa aktiviteter i mellandagarna om vi ska klara oss igenom januari och februari smittmässigt.Nej det har nog ingen påstått. Påståendet var ju att det var väldigt lite trängsel i danska butiker, att reglerna fungerade och efterlevnaden var god. Det var det jag inte fick ihop med att reglerna för specifikt butiker blir strängare och strängare. Att jag tog upp mellandagsrean var bara för att hagel skrev att hon själv trodde att nedstängningen var för att hindra trängsel vid byten och rea i mellandagarna.
Jag misstänker att dessa personer med munskydd som inte bryr sig om avstånd pga dessa skulle bete sig likadant om alla bar munskydd. Och de som inte bär munskydd idag och bryr sig om avstånd skulle nog också bete sig likadant om alla bar munskydd.Fungerar här iaf, folk håller bättre avstånd när det är maskkravän när vi inte har haft det