Tror inte antivaxxare håller nyheter på P4 Göteborg, kan ha varit P4 Halland då jag bor på gränsen så bilen tar in lite olika.
Nu har jag lyssnat på P4 Göteborg och P4 Hallands nyhetssändningar från mitt på dagen idag.
Inget nämns om vaccinationer mot Covid-19 överhuvudtaget, än mindre något om "kraftiga allergiska reaktioner".
Jag tror att det är viktigt att försöka kolla källor och betydelse av snabba nyheter när det gäller vaccin mot Covid-19, så att majoriteten inte skräms bort från vaccinering. Det finns starka krafter i främst USA, som inte vill att vaccinering av allmänhetens ska genomföras.
Samtidigt, så är det viktigt att de som har allvarlig allergi, håller sig uppdaterade.
Det här är det jag kunnat hitta från idag:
Citat från DN kl 05.34:
"USA inför vaccinråd för allergiker
USA:s smittskyddsmyndighet CDC inför riktlinjer för allergiker, efter rapporter om att några personer fått allvarliga allergiska reaktioner efter att ha tagit Pfizers och Biontechs covid-19-vaccin. Personer som tidigare har fått svåra allergiska reaktioner av annat vaccin bör rådfråga läkare innan de tar vaccinet, enligt CDC. Och de som någon gång har fått en svår allergisk reaktion av någon av de aktuella ingredienserna bör inte vaccinera sig.
TT"
Den här nyheten berör det som rapporterades i förra veckan, att personer som har mycket allvarlig allergi, och alltså har hamnat i, eller riskerar att hamna i allergisk chock, ska rådfråga läkare före vaccination.
Inte att var och en som har t.ex. en måttlig björkpollenallergi bör avstå vaccin, utan att ens haft läkarkontakt.