Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mycket börjar hända nu:nailbiting:, kommer den nya sprida sig långt eller kommer ny variant på fler ställen snart, kommer den nya pandemilagen gå igenom till mitten av januari eller inte och vad beror den kraftiga allergireaktionen som börjar visa sig mot vaccinet i USA.
Vilka kraftiga allergireaktioner?

Jag kan inte hitta några referenser från tillförlitliga källor om frekventa "kraftiga allergireaktioner"?

Däremot så är det enkelt att hitta referenser från organiserade "antivaxxare" som sprider flaska påståenden om Covid-19 vaccin som "dödsvaccin"...

statsministern meddelade ytterligare hårdare restriktioner häromdagen, där all icke nödvändig verksamhet bör undvikas (jag minns inte exakta ordalydelsen och den är möjligen inte ens relevant)
Kommunerna stänger alla idrottshallar, bibliotek och liknande.
Detta medför givetvis att träning som bedrivs i dessa hallar behöver pausas. I vissa fall även träningsaktiviteter som hålls utomhus. Och givetvis blir det då gnäll för att även barnens träning sätts på paus just nu.
Om det tänker jag:
  • i det läge vi är just nu är det nog rimligt att även barn undviker att träffas för att eventuellt "byta smittor med varandra". Träningsgrupper är nog oftast inte samma "coronafamilj" som klassen i skolan. Vi kan väl se ett jullov med minimala kontakter som en möjlighet att bryta smittspridningen, vilket borde vara möjligt om alla följer restriktionerna!
  • de flesta aktiviteter gör ändå paus över jullovet, så att det ställs in just nu kommer inte göra särskilt stor skillnad för merparten av barnen. Det blir möjligen en något framflyttad terminsstart i januari, det kan vi nog leva med om det innebär att vi får bukt med smittan
  • barn kan vara utomhus och röra på sig utan att göra det i grupp med tränare.

Vilka kraftiga allergireaktioner?

Jag kan inte hitta några referenser från tillförlitliga källor om frekventa "kraftiga allergireaktioner"?

Däremot så är det enkelt att hitta referenser från organiserade "antivaxxare" som sprider flaska påståenden om Covid-19 vaccin som "dödsvaccin"...
Tror inte antivaxxare håller nyheter på P4 Göteborg, kan ha varit P4 Halland då jag bor på gränsen så bilen tar in lite olika.

statsministern meddelade ytterligare hårdare restriktioner häromdagen, där all icke nödvändig verksamhet bör undvikas (jag minns inte exakta ordalydelsen och den är möjligen inte ens relevant)
Kommunerna stänger alla idrottshallar, bibliotek och liknande.
Detta medför givetvis att träning som bedrivs i dessa hallar behöver pausas. I vissa fall även träningsaktiviteter som hålls utomhus. Och givetvis blir det då gnäll för att även barnens träning sätts på paus just nu.
Om det tänker jag:
  • i det läge vi är just nu är det nog rimligt att även barn undviker att träffas för att eventuellt "byta smittor med varandra". Träningsgrupper är nog oftast inte samma "coronafamilj" som klassen i skolan. Vi kan väl se ett jullov med minimala kontakter som en möjlighet att bryta smittspridningen, vilket borde vara möjligt om alla följer restriktionerna!
  • de flesta aktiviteter gör ändå paus över jullovet, så att det ställs in just nu kommer inte göra särskilt stor skillnad för merparten av barnen. Det blir möjligen en något framflyttad terminsstart i januari, det kan vi nog leva med om det innebär att vi får bukt med smittan
  • barn kan vara utomhus och röra på sig utan att göra det i grupp med tränare.
Vad betyder stänga biblioteken? Att inte ha verksamhet alls, eller att fortsätta med all utlåning och service som man redan gör utan att ha folk in i lokalerna?

Vad betyder stänga biblioteken? Att inte ha verksamhet alls, eller att fortsätta med all utlåning och service som man redan gör utan att ha folk in i lokalerna?
Jag skulle tro att det kan göras på olika sätt i olika kommuner.
I både min egen kommun och grannkommunen håller biblioteken stängt för besökande, enligt info på deras respektive hemsidor, men det finns möjlighet att låna utan att besöka biblioteket och då (om jag fattar rätt) hämta böcker på vissa utlämningstider.

Jag skulle tro att det kan göras på olika sätt i olika kommuner.
I både min egen kommun och grannkommunen håller biblioteken stängt för besökande, enligt info på deras respektive hemsidor, men det finns möjlighet att låna utan att besöka biblioteket och då (om jag fattar rätt) hämta böcker på vissa utlämningstider.
Så står det här också på bibliotekets hemsida. Stängt för besökare, men det går att ringa, mejla eller reservera media via hemsidan. De har utlämning av reserverat material, men det står inte riktigt hur det går till. Lämnar tillbaka gör man via bokinkastet utanför.

Tror inte antivaxxare håller nyheter på P4 Göteborg, kan ha varit P4 Halland då jag bor på gränsen så bilen tar in lite olika.

Nu har jag lyssnat på P4 Göteborg och P4 Hallands nyhetssändningar från mitt på dagen idag.

Inget nämns om vaccinationer mot Covid-19 överhuvudtaget, än mindre något om "kraftiga allergiska reaktioner".

Jag tror att det är viktigt att försöka kolla källor och betydelse av snabba nyheter när det gäller vaccin mot Covid-19, så att majoriteten inte skräms bort från vaccinering. Det finns starka krafter i främst USA, som inte vill att vaccinering av allmänhetens ska genomföras.

Samtidigt, så är det viktigt att de som har allvarlig allergi, håller sig uppdaterade.

Det här är det jag kunnat hitta från idag:

Citat från DN kl 05.34:

"USA inför vaccinråd för allergiker

USA:s smittskyddsmyndighet CDC inför riktlinjer för allergiker, efter rapporter om att några personer fått allvarliga allergiska reaktioner efter att ha tagit Pfizers och Biontechs covid-19-vaccin. Personer som tidigare har fått svåra allergiska reaktioner av annat vaccin bör rådfråga läkare innan de tar vaccinet, enligt CDC. Och de som någon gång har fått en svår allergisk reaktion av någon av de aktuella ingredienserna bör inte vaccinera sig.

TT"

Den här nyheten berör det som rapporterades i förra veckan, att personer som har mycket allvarlig allergi, och alltså har hamnat i, eller riskerar att hamna i allergisk chock, ska rådfråga läkare före vaccination.
Inte att var och en som har t.ex. en måttlig björkpollenallergi bör avstå vaccin, utan att ens haft läkarkontakt.

Nu har jag lyssnat på P4 Göteborg och P4 Hallands nyhetssändningar från mitt på dagen idag.

Inget nämns om vaccinationer mot Covid-19 överhuvudtaget, än mindre något om "kraftiga allergiska reaktioner".

Jag tror att det är viktigt att försöka kolla källor och betydelse av snabba nyheter när det gäller vaccin mot Covid-19, så att majoriteten inte skräms bort från vaccinering. Det finns starka krafter i främst USA, som inte vill att vaccinering av allmänhetens ska genomföras.

Samtidigt, så är det viktigt att de som har allvarlig allergi, håller sig uppdaterade.

Det här är det jag kunnat hitta från idag:

Citat från DN kl 05.34:

"USA inför vaccinråd för allergiker

USA:s smittskyddsmyndighet CDC inför riktlinjer för allergiker, efter rapporter om att några personer fått allvarliga allergiska reaktioner efter att ha tagit Pfizers och Biontechs covid-19-vaccin. Personer som tidigare har fått svåra allergiska reaktioner av annat vaccin bör rådfråga läkare innan de tar vaccinet, enligt CDC. Och de som någon gång har fått en svår allergisk reaktion av någon av de aktuella ingredienserna bör inte vaccinera sig.

TT"

Den här nyheten berör det som rapporterades i förra veckan, att personer som har mycket allvarlig allergi, och alltså har hamnat i, eller riskerar att hamna i allergisk chock, ska rådfråga läkare före vaccination.
Inte att var och en som har t.ex. en måttlig björkpollenallergi bör avstå vaccin, utan att ens haft läkarkontakt.
Ca 1,50 in i sändning nämna allvarliga allergiska reaktioner.
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1620667?programid=4540

Kom ihåg fel då det var allvarliga och inte kraftiga.

I USA inför smittskyddsmyndigheten riktlinjer för allergiker, efter rapporter om att några personer fått allvarliga allergiska reaktioner sedan de fått Pfizer-Biontech's Covid-19-vaccin, rapporterar Reuters.
Bland annat avråds personer som reagerat kraftigt på den första vaccin-sprutan, från att ta den andra sprutan, uppger myndigheten.
Däremot uppges det vara fritt fram för människor som har svåra allergier mot t.ex olika födoämnen och husdjur att vaccinera sig.

Det är inget nytt, utan samma reaktioner som en handfull personer fått i UK.

Det där tolkar jag som om det handlar om vissa människor som drabbas av allergiska reaktioner vid vaccinationer, de är ju inte många i jämförelse, och det är ju känt att även andra vaccin kan orsaka allergier.

Läkemedel kan orsaka allergiska reaktioner hos vissa människor, helt normalt, men det känns som om allt med dessa vaccin blåses upp till enorma proportioner.

Tycker det är intressant vad några har tolkat in i
"vad beror den kraftiga allergireaktionen som börjar visa sig mot vaccinet i USA."
Du skrev "börjar". Det betyder start på något. Att några har reagerat betyder inte att detta är en start på något, men det är så ditt ord "börjar" lätt tolkas.

Alla vaccin och andra läkemedel kan folk reagera mot, och gör så också, men det blir inte så stora rubriker som detta.

Jag tycker din analys haltar rejält.

Tycker du? Jag vet inte ens om jag beskrivit det som en analys och ditt resonemang stämmer liksom inte "om alla äter spenat", det finns gott om livsmedel som kan odlas och som inte kräver så mkt som ex den enorma köttproduktionen som är, samt att det finns "grönt" som också sliter alldeles för mkt. Och om vi delar med andra så räcker maten i nuläget.

Det är klart att smittor sprids om, som du säger: vi är för många men jag tror att detta överintensiva resandet gör smittor mer explsionsbenägna.

Och det är klart att, som @Folri skriver, allt hänger givetvis ihop, stor negativ klimatpåverkan rubbar ekosystem och banar väg för bl a pandemier , denna covid är ju -ännu- ganska harmlös, värre lär komma och jag gissar, med kortare intervall.

Du skrev "börjar". Det betyder start på något. Att några har reagerat betyder inte att detta är en start på något, men det är så ditt ord "börjar" lätt tolkas.

Alla vaccin och andra läkemedel kan folk reagera mot, och gör så också, men det blir inte så stora rubriker som detta.
Vaccinet har ju precis börjat användas i större skala så varit svårt att visat sig så mycket tidigare.

Att det inte blir så stora rubriker på huvudvärkstabletter är nog för att många redan vet om nackdelarna, är lixom ingen nyhet.

Vaccinet har ju precis börjat användas i större skala så varit svårt att visat sig så mycket tidigare.

Att det inte blir så stora rubriker på huvudvärkstabletter är nog för att många redan vet om nackdelarna, är lixom ingen nyhet.
Att vaccin orsakar allergiska reaktioner borde inte orsaka stora rubriker heller, det gör alla vaccin väl? Det borde rent av inte alls vara särskilt förvånande ATT det ens gör det. Om det orsakar mer allvarliga saker eller allergiska reaktioner för snudd på varenda kotte så är det något man borde ha stora rubriker om.

Precis. Det har i och för sig testats i stor skala innan, inte så stor men några 10.000. Jag är ganska säker på att allergiska reaktioner är med bland kända biverkningarn eller åtminstone att man räknat med dem

Flera EU länder stänger gränser mot Storbritannien pga av nya virusstammen. Som vanligt är Sverige handfallen och utmärker sin saktfärdighet. Det kommer att återigen bli masskritik och leda till ytterligare misslyckande. Tydligen vill an ha in den nya stammen i landet innan man reagerar. Det naturliga är väl att man stänger innan nya stammen tar sig in. Har vi inte tillräckligt med problem i sjukvården

Flera EU länder stänger gränser mot Storbritannien pga av nya virusstammen. Som vanligt är Sverige handfallen och utmärker sin saktfärdighet. Det kommer att återigen bli masskritik och leda till ytterligare misslyckande. Tydligen vill an ha in den nya stammen i landet innan man reagerar. Det naturliga är väl att man stänger innan nya stammen tar sig in. Har vi inte tillräckligt med problem i sjukvården
Man kan kanske också säga att Sveriges regering och myndigheter vill ha lagstöd för de åtgärder som vidtas. Och då är det kanske rimligt att det får ta någon dag extra att fatta eventuella beslut om åtstramningar och restriktioner.
Men det är ju toppen att du har en kristallkula där du kan se exakt vad som kommer ske framöver. ;) Du kanske kan vidarebefordra det du ser där till den svenska regeringen?

Man kan kanske också säga att Sveriges regering och myndigheter vill ha lagstöd för de åtgärder som vidtas. Och då är det kanske rimligt att det får ta någon dag extra att fatta eventuella beslut om åtstramningar och restriktioner.
Men det är ju toppen att du har en kristallkula där du kan se exakt vad som kommer ske framöver. ;) Du kanske kan vidarebefordra det du ser där till den svenska regeringen?
Man kan ju tycka att det är rimligt att regering och myndigheter vet vad de har lagstöd till att göra vid det här laget. Att de kanske har krisplaner uppsatta och vet hur de ska agera därifrån. Håller med @Folri här. Så fort det händer något så verkar regeringen handfallen och besluten kommer sent.

Här i UK, och framförallt i England, var det mångas julplaner som gick i kras idag. Det har upptäckts ett nytt "strain" av viruset nere i England som man inte riktigt vet hur det påverkar folk men som sprider sig extremt snabbt, vilket innebär att restriktionerna stramats åt rejält för säkerhets skull. De förhållningsregler och den plan de gick ut med för bara några dagar sedan gäller alltså inte längre.

I flera delar av södra England (inklusive London) går man nu ner i full lockdown och allt stänger från och med imorgon. Ingen får träffa någon utanför sitt hushåll över jul. Här i Skottland har "fönstret" för när man får träffa folk utanför hushållet dragits ner från 5 dagar till 1 dag, man får alltså bara träffa folk den 25 december (men helst inte då heller). Man får inte resa till ställen som man måste övernatta på, utan bara åka så långt att man kan ta sig dit och tillbaka på samma dag. Den 26 december går vi in i lockdown igen.

Det är roligt det här! :(

Ska du till Sverige över jul? Senaste som kom nu är inreseförbud för de som kommer från UK :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka