Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror vi behöver fundera över hur vi ska hantera att det aldrig går tillbaka till tillvaron pre 2020. Klippt ur sds.se

"Den nya variant av coronaviruset som upptäckts i Storbritannien tycks spridas snabbare. Frågan är om det också är dödligare. London och sydöstra England väntas få så stränga regler att regeringen behöver utöka sin trestegsskala."
Tydligen så har den förändringar i sitt spikeprotein. Vilket är just det vi vaccinerar oss emot. Där jag läste så trodde de att den var ännu mer smittsam iaf. Är den det så behöver den inte vara dödligare än "den gamla vanliga" för att ändå döda fler människor på det stora hela.
Känslomässigt inför detta vet jag inte ens vad jag ska säga. Jag vill nog helst inte tänka på det.

Tydligen så har den förändringar i sitt spikeprotein. Vilket är just det vi vaccinerar oss emot. Där jag läste så trodde de att den var ännu mer smittsam iaf. Är den det så behöver den inte vara dödligare än "den gamla vanliga" för att ändå döda fler människor på det stora hela.
Känslomässigt inför detta vet jag inte ens vad jag ska säga. Jag vill nog helst inte tänka på det.
Om vi för en stund tar bort allt det känslomässigt och hemska virus orsakar, för en stund, och tänker på viruset i sig själv så tycker jag att det på något vis är rätt intressant och nästan häftigt i sitt sätt. Snacka om överlevnad! Eller att snabbt förändra sig efter behov! Behovet att smitta ner så många som möjligt... "bwah, människorna har kommit på ett vaccin, jag ändrar lite på mig så att jag smittar dubbelt så lätt och dubbelt så fort innan de hinner komma till skott". Steget före hela tiden. Hemskt, men intressant!

Om vi för en stund tar bort allt det känslomässigt och hemska virus orsakar, för en stund, och tänker på viruset i sig själv så tycker jag att det på något vis är rätt intressant och nästan häftigt i sitt sätt. Snacka om överlevnad! Eller att snabbt förändra sig efter behov! Behovet att smitta ner så många som möjligt... "bwah, människorna har kommit på ett vaccin, jag ändrar lite på mig så att jag smittar dubbelt så lätt och dubbelt så fort innan de hinner komma till skott". Steget före hela tiden. Hemskt, men intressant!
Ja, visst är det otroligt intressant. Att något som inte ens räknas som vid liv kan göra dessa saker är fascinerande.

Men ska vi ha isolering ett år till så får jag nog se till att skaffa mig häst igen för att inte bli tokig :D (Åh nej, hemska tanke :angel::angel::angel: )

Ja, visst är det otroligt intressant. Att något som inte ens räknas som vid liv kan göra dessa saker är fascinerande.

Men ska vi ha isolering ett år till så får jag nog se till att skaffa mig häst igen för att inte bli tokig :D (Åh nej, hemska tanke :angel::angel::angel: )

Ja, häst (och i viss mån litet barn) har verkligen gjort att jag typ inte märkt någon skillnad detta år från andra :o

Och där jag läste ansåg de att det fanns inget som tydde på att vaccinet inte skulle hjälpa även mot det.

Med andra ord som vanligt många olika bud initialt.

Man vädjar till de som äger fritidshus i området att verkligen överväga om en jul- och nyårsresa hit är nödvändig, eller om man kan avstå i år. HOPPAS att folk läser och tänker till!
Hit (Åre) kommer det nog massor av folk över jul och nyår :crazy:. Jag brukar tycka att det är jobbigt mycket folk i vanliga fall och det här året känns det som en mardröm.

Aftonbladet skriver:

"Sydafrika drabbas av en andra våg av smittspridningen och det är en ny variant av coronaviruset som sprids, enligt landets hälsominister Zweli Mkhize.

Sydafrikanska forskare har identifierat den nya varianten, som benämns som 501.V2. När man sammanställt rönen tycks man se att det är denna variant som ligger bakom den ökade smittspridningen, enligt Mkhize."

Precis, fast det verkar ha mer hjärna än vissa jag känner måste jag erkänna!

Jag hade häst fram till 2014, saknar det, men jag tror jag föredrar att bli tokig framför att ha häst nu i den här märkliga situationen! :D

Här i UK, och framförallt i England, var det mångas julplaner som gick i kras idag. Det har upptäckts ett nytt "strain" av viruset nere i England som man inte riktigt vet hur det påverkar folk men som sprider sig extremt snabbt, vilket innebär att restriktionerna stramats åt rejält för säkerhets skull. De förhållningsregler och den plan de gick ut med för bara några dagar sedan gäller alltså inte längre.

I flera delar av södra England (inklusive London) går man nu ner i full lockdown och allt stänger från och med imorgon. Ingen får träffa någon utanför sitt hushåll över jul. Här i Skottland har "fönstret" för när man får träffa folk utanför hushållet dragits ner från 5 dagar till 1 dag, man får alltså bara träffa folk den 25 december (men helst inte då heller). Man får inte resa till ställen som man måste övernatta på, utan bara åka så långt att man kan ta sig dit och tillbaka på samma dag. Den 26 december går vi in i lockdown igen.

Det är roligt det här! :(

Här i UK, och framförallt i England, var det mångas julplaner som gick i kras idag. Det har upptäckts ett nytt "strain" av viruset nere i England som man inte riktigt vet hur det påverkar folk men som sprider sig extremt snabbt, vilket innebär att restriktionerna stramats åt rejält för säkerhets skull. De förhållningsregler och den plan de gick ut med för bara några dagar sedan gäller alltså inte längre.

I flera delar av södra England (inklusive London) går man nu ner i full lockdown och allt stänger från och med imorgon. Ingen får träffa någon utanför sitt hushåll över jul. Här i Skottland har "fönstret" för när man får träffa folk utanför hushållet dragits ner från 5 dagar till 1 dag, man får alltså bara träffa folk den 25 december (men helst inte då heller). Man får inte resa till ställen som man måste övernatta på, utan bara åka så långt att man kan ta sig dit och tillbaka på samma dag. Den 26 december går vi in i lockdown igen.

Det är roligt det här! :(
Trött, man blir så trött. Såg det först nu ikväll, antar att jag får ringa jobbet imorgon för att bekräfta att julpassen inte blir av.

Vi bor i ett land utan krig, vi har demokrati och en förnuftig regering därav, vi har överflöd av mat, varma boenden, bra sjukvård med maxbelopp, de flesta av oss har råd och tid med någon form av hobby och intresse, vi bor i ett rikt välfärdsland. Ett av värdens bästa.

Jag förstår att det är oerhört tungt för viss sjukvårdspersonal. Stora ekonomiska kostnader för staten.

Men Det är synd att så få reflekterar över varför det har blivit såhär och att det därför inte kan bli någon påverkan politiskt på grundlösningar. Det verkar som nära alla tycker det är tröttsamt för att man inte får resa-typ. Eller att shoppingen är begränsad.

När man istället tillsammans skulle kräva förändringar både vad gäller djurhållning( kraftig minskning av djur och kött/mjölkprodukter) (globalt såklart) och den överflödiga lyxkonsumtion vi alla nyttjar, minska resandet kraftigt kraftigt så kommer uppvärmningen i värden kanske minskas och både klimatet om möjligt räddas och smittor hållas stången.

Vi bor i ett land utan krig, vi har demokrati och en förnuftig regering därav, vi har överflöd av mat, varma boenden, bra sjukvård med maxbelopp, de flesta av oss har råd och tid med någon form av hobby och intresse, vi bor i ett rikt välfärdsland. Ett av värdens bästa.

Jag förstår att det är oerhört tungt för viss sjukvårdspersonal. Stora ekonomiska kostnader för staten.

Men Det är synd att så få reflekterar över varför det har blivit såhär och att det därför inte kan bli någon påverkan politiskt på grundlösningar. Det verkar som nära alla tycker det är tröttsamt för att man inte får resa-typ. Eller att shoppingen är begränsad.

När man istället tillsammans skulle kräva förändringar både vad gäller djurhållning( kraftig minskning av djur och kött/mjölkprodukter) (globalt såklart) och den överflödiga lyxkonsumtion vi alla nyttjar, minska resandet kraftigt kraftigt så kommer uppvärmningen i värden kanske minskas och både klimatet om möjligt räddas och smittor hållas stången.
Jag tycker din analys haltar rejält. De saker du nämner har sina poänger men det var inte så att det inte gick smittor runt i världen innan vi åt för mycket kött och köpte för mycket skräp. Pandemier är ett återkommande problem.
I sak har du dock rätt men jag tycker det hör hemma i en annan diskussion och även där missar du grundpunkten nämligen att det du föreslår endast skjuter upp kollapsen ena aning eftersom det största problemet är och i många årtionden har varit den alldeles för stora mänskliga populationen. Det spelar ingen roll om vi alla äter spenat när vi måste döda ekosystemet för att röja mark att odla denna spenat på.

Typexempel på hur media missar att tydligt framföra vad FoHM faktiskt säger, hämtat från SVT

Rubrik: Inga fall av den nya virusstammen i Sverige

... (lite utfyllnad)...

Avslutning:
Än så länge har bara ett fåtal prov från november och december analyserats.

Därför går det inte att dra några säkra slutsatser om variantens förekomst i Sverige, enligt Tegmark Wisell.

Mycket börjar hända nu:nailbiting:, kommer den nya sprida sig långt eller kommer ny variant på fler ställen snart, kommer den nya pandemilagen gå igenom till mitten av januari eller inte och vad beror den kraftiga allergireaktionen som börjar visa sig mot vaccinet i USA.

Mycket börjar hända nu:nailbiting:, kommer den nya sprida sig långt eller kommer ny variant på fler ställen snart, kommer den nya pandemilagen gå igenom till mitten av januari eller inte och vad beror den kraftiga allergireaktionen som börjar visa sig mot vaccinet i USA.
Allergireaktion? Jäkla skit att både tillhöra riskgrupp och inte få vaccinera sig alltså (om inte allergiker ska göra det). Hoppas att den biten löser sig.

Ganska hoppingivande att oron bytts mot enstaka allvarliga allergiska reaktioner av ett av flera vaccin.

Jag tror att pandemin och klimatförstöringen tillsammans är apocalypsen. Dock inte jordens undergång men människans. Som det ser ut nu går det inte att rädda klimatupphettningen och i o m det så kommer pandemier att växa sig större.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka