Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Med bekräftade antikroppar kan man enligt FHM umgås närmare/mer även med riskgrupp. Det kan vara en anledning så god som någon.

Här har regionen stoppat antikroppstesterna pga resursbrist, resurserna behövs i PCRtestningen. Klokt tycker jag.

Inte enligt vad jag hört. När jag blev uppringd av sköterska för smittspårning efter mitt positiva test sa hon uttryckligen att när jag är frisk och smittfri ska jag fortsätta leva som om jag inte har antikroppar. Jag har inte hört någonstans att man, om man har antikroppar, kan leva mer som vanligt.

antigentester är väl snabbtesterna
det informerades om det igår, att det ska börja användas mer.
Precis, antigentester är snabbtester, det har inget med antikroppar att göra.
Testet tas (oftast) i nästan med en tops, topsen rörst runt i en vätska och vätskan droppas sen pa en liten dosa. Efter ett par minuter har man svar. Dock är det inte lika säkert som pcr test och visar ibalnd falskt positivt därför maste man här göra ett pcr test efter ett positivt antigentest ocksa.

Antigentesten genomförs här mest som rutintest och de flesta husläkare kan göra det om man har milda symtom och behöver att snabbt svar. Men med symtom ska man egentligen helst göra ett pcr test direkt.

Inte enligt vad jag hört. När jag blev uppringd av sköterska för smittspårning efter mitt positiva test sa hon uttryckligen att när jag är frisk och smittfri ska jag fortsätta leva som om jag inte har antikroppar. Jag har inte hört någonstans att man, om man har antikroppar, kan leva mer som vanligt.

Leva som vanligt skrev jag ingenstans, var läste du in det?

Jag skrev att enligt FHM kan antikroppar innebära att man kan ha närmare kontakt med person i riskgrupp.

Fhm:
"Vi bedömer i dagsläget att ett positivt antikroppstest ökar möjligheten till umgänge med framför allt närstående, vilket kan vara betydelsefullt särskilt för personer över 70 år och personer som tillhör en riskgrupp. De kan också i större utsträckning träffa närstående som har antikroppar även om de själva inte har det."

NATURLIGTVIS ska man även med antikroppar följa alla rekommendationer och regler i övrigt.

Antikroppstester kan även visa omfattningen av immunitet i samhället. Så det kan absolut vara av vikt att testa sig för antikroppar.
Ja, jag har som blodgivare blivit tillfrågad om jag kunde tänka mig göra ett antikroppstest också när jag gav blod senast. Det var en drive från FHM under några veckor för att samla statistik över hur det ser ut med antikroppar hos en grupp friska vuxna i samhället. Jag får inte reda på om jag har antikroppar förrän i januari nångång, inte för att jag tror jag har det öht.

En del inlägg på slutet som blandar ihop det lite.

Antigentester är snabbtester som visar på pågående infektion (med mer osäkert resultat än PCR)
Antikroppstester visar på genomgången infektion.

Det @turbofling undrade över var i hur stor grad snabbtester används i Sverige samt funderade över för- och nackdelar med att testa sig för pågående infektion i förebyggande syfte.

Och som svar på första frågan så har inte snabbtester används i större utsträckning i Sverige (även om de finns) men det verkar vara på gång att börja.

Det är sant, jag tänkte mest pa grundtanken inte arbetsbelasningen.
Men jag vet inte vilken tanke jag haller med om, förstar bade tanken med att "testa sig fri" ger en falsk trygghet samtidigt som manga säkert kommer träffas i jul ända oavsett test eller inte.

Jag vet inte heller, och är inte heller så insatt i snabbtester. Hur stor säkerhet har de? Jag känner mest till dem från rapporterna om att Elon Musk tog fyra samma dag där två var positiva och två negativa (han var sjuk). Även om absolut inte tror det är specifikt det som påverkat Sveriges användande av dem :p

För vår 70 plus som drabbades av Covid i somras testade positivt för anti kroppar efteråt, för henom som blev ensam efter att hens livskamrat gick bort av Covid i våras har de gjort att hen kan umgås med både min mamma och hennes man iaf då de båda haft covid och testat positivt för antikroppar så sent som 5-6 månader efter de fick Corona. Så för hen har de varit extra viktigt att kunna ha iaf någon som man kan fika med eller bara äta lite mat på avstånd med. De blev väldigt ensamt för hen när dennes livskamrat gick bort efter över 40 år som gifta.

Precis, antigentester är snabbtester, det har inget med antikroppar att göra.
Testet tas (oftast) i nästan med en tops, topsen rörst runt i en vätska och vätskan droppas sen pa en liten dosa. Efter ett par minuter har man svar. Dock är det inte lika säkert som pcr test och visar ibalnd falskt positivt därför maste man här göra ett pcr test efter ett positivt antigentest ocksa.

Antigentesten genomförs här mest som rutintest och de flesta husläkare kan göra det om man har milda symtom och behöver att snabbt svar. Men med symtom ska man egentligen helst göra ett pcr test direkt.
Används på samma sätt här i Dk. Tidigare mest i privat regi mot betalning men då antalet smittade stiger snabbt och där är kö till pcr test är det nu subventionerat till i början av januari för att fler ska kunna testa sig. De satsar på att kunna testa 200 000 per dag. De positiva räknas dock inte med i den officiella statistiken över antal dagliga smittade eftersom de ska bekräftas med pcr test. Tror snabbtest har en sensitivitet på 50-60% mot pcr som har över 90..
Så här är det mycket lättare än i Sverige att kunna testas om man vill, man bokar själv via nätet.

Vi Står dock inför ny lockdown preliminärt fram till 3 januari :(

Används på samma sätt här i Dk. Tidigare mest i privat regi mot betalning men då antalet smittade stiger snabbt och där är kö till pcr test är det nu subventionerat till i början av januari för att fler ska kunna testa sig. De satsar på att kunna testa 200 000 per dag. De positiva räknas dock inte med i den officiella statistiken över antal dagliga smittade eftersom de ska bekräftas med pcr test. Tror snabbtest har en sensitivitet på 50-60% mot pcr som har över 90..
Så här är det mycket lättare än i Sverige att kunna testas om man vill, man bokar själv via nätet.

Vi Står dock inför ny lockdown preliminärt fram till 3 januari :(
Hur ser lockdown ut eller hur kommer den se ut i Dk? Är det att samtliga butiker förutom esentiella stängs ner? Påverkas privat personers rätt att röra sig i samhället, alltså tex har ju vissa länder haft att man endast får gå en promenad per dag och så.

Med betoning på lite, om jag får gissa. Tycker det har varit så varje gång hittills. Sen vet jag inte vad som är rätt eller fel väg att gå :)
Grejen är ju att vår grundlag inte tillåter lockdown. Det finns inget lagligt stöd för att hindra folk från att röra sig i samhället eller att stänga företag (restauranger, butiker osv).
Men - lyssnar nu - nu tar de ändå i med storsläggan...

Hur ser lockdown ut eller hur kommer den se ut i Dk? Är det att samtliga butiker förutom esentiella stängs ner? Påverkas privat personers rätt att röra sig i samhället, alltså tex har ju vissa länder haft att man endast får gå en promenad per dag och så.
Alla kköpcentrum stängdes from igår, affärer med öppning mot gatan får dock ha öppet till den 25 då alla affärer bortsett från de essentiella ska stängas. Frisörer, massör och liknande ska stänga from den 21 och alla skolelever ska ha hemundervisning. Dagis är fortfarande öppna. Gym, simhallar och all annan inomhus idrottsaktivitet är stängt sedan förra veckan.
Församlingsförbud på max 10 personer.
Obligatoriskt med munskydd inomhus i alla lokaler öppna för offentligheten (har det varit ett tag nu).
Restauranger får ha öppet för take away.
Jobba hemifrån så mycket som möjligt.

Men som tur är ingen begränsning på privatas rätt att röra sig utomhus.

Alla kköpcentrum stängdes from igår, affärer med öppning mot gatan får dock ha öppet till den 25 då alla affärer bortsett från de essentiella ska stängas. Frisörer, massör och liknande ska stänga from den 21 och alla skolelever ska ha hemundervisning. Dagis är fortfarande öppna. Gym, simhallar och all annan inomhus idrottsaktivitet är stängt sedan förra veckan.
Församlingsförbud på max 10 personer.
Obligatoriskt med munskydd inomhus i alla lokaler öppna för offentligheten (har det varit ett tag nu).
Restauranger får ha öppet för take away.
Jobba hemifrån så mycket som möjligt.

Men som tur är ingen begränsning på privatas rätt att röra sig utomhus.
Citerar mig själv, jag gissar dock på att där kommer komma något form av förbud omkring nyår för att begränsa folksamlingar ännu mer. Dock positivt att det blir svårare att köpa raketer när inte alla affärer är öppna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka