Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja. Det gjorde ont i hjärtat att höra att alla planerade operationer på Astrid Lindgrens barnsjukhus stoppats. Att även barn i behov av operation nu får vänta till minst våren. Gamla som får vänta på nya leder. Osv. Men ändå är julhandeln i full gång..
Jajamen glöm inte att det blir mellandagsrea i år igen

Jag undrar varför de som kunde arbeta hemifrån i våras inte gör det nu?
När jag (som måste) åker till och från jobbet så är det lika mycket trafik som om vi inte hade en pandemi, jmf med i våras då det inte var någon trafik alls i stort sett.
Är det något ni tänkt på? Är det fler som åker till sina kontor mm?
Oj vad konstigt och dåligt. På bolaget/koncernen jag jobbar på så har vi jobbat hemmifrån sedan i mars.

Antar att folk inte "orkar" jobba hemifrån mer, eller så kan det ju vara arbetsgivaren som inre längre accepterar det. Svårt att veta orsaken men fel i båda fallen.

Alltså man får ju tro på vården, regionen osv. De säger att smittspridningen skenar, kurvan pekar rakt uppåt, det vårdas fler på IVA för Covid än någonsin förr osv osv.

Som tillägg till det så märker man det själv som vanlig dödlig med. På viset jag beskrev.

Dvs I min region finns ingen platå. I min region är läget värre än någonsin. Osv.

Det är inte fler IVA-vårdade i Sverige nu än i våras utan färre - ca 550 när det var som flest då, och 263 nu. Däremot är det lika många eller något fler vårdade på sjukhus totalt. Om det är ett resultat av att det faktiskt är fler smittade nu eller att folk är mer benägna att söka vård tidigare är ju svårt att säga. Samma med de IVA-vårdade - det kan ju vara färre nu pga att vården blivit bättre på att vårda dem innan det går så långt att de måste till IVA. Samt att "genomloppstiden" för en IVA-patient är betydligt kortare nu än i våras. Så på det hela taget väldigt svårt att jämföra, tycker jag.

Själv bor jag i en ganska lugn region, tror jag. Antal IVA-vårdade ligger på 3 just nu, mot 9 när det var som värst i våras. Tycker inte att jag ser ambulanser lika ofta som i våras heller, men det kan ju bero på att de flesta kommer till sjukhus tidigare nu (och därmed kanske kan ta sig dit utan ambulans).

Det är inte fler IVA-vårdade i Sverige nu än i våras utan färre - ca 550 när det var som flest då, och 263 nu. Däremot är det lika många eller något fler vårdade på sjukhus totalt. Om det är ett resultat av att det faktiskt är fler smittade nu eller att folk är mer benägna att söka vård tidigare är ju svårt att säga. Samma med de IVA-vårdade - det kan ju vara färre nu pga att vården blivit bättre på att vårda dem innan det går så långt att de måste till IVA. Samt att "genomloppstiden" för en IVA-patient är betydligt kortare nu än i våras. Så på det hela taget väldigt svårt att jämföra, tycker jag.

Själv bor jag i en ganska lugn region, tror jag. Antal IVA-vårdade ligger på 3 just nu, mot 9 när det var som värst i våras. Tycker inte att jag ser ambulanser lika ofta som i våras heller, men det kan ju bero på att de flesta kommer till sjukhus tidigare nu (och därmed kanske kan ta sig dit utan ambulans).

Diskussionen rörde ju att läget i regioner skiljer sig väldigt åt.

Och folk vallfärdar till skidorterna. Blir intressant och se efter jul och nyår hur de ser ut i Sverige. Jag är ju den åsikten att saker som inte är nödvändiga kan man avstå, och där går definitivt skidresor in. Jag har avstått de mesta i år, till och med hälsa på min mamma för att hon bor 2 timmar bort i en annan del av Sverige. Vi har träffats två eller tre gånger i år bara och detta var innan Corona smittan tog fart i Sverige på allvar.Därför blir jag väldigt ledsen och arg på folk som tycker jag ska/jag har rätt till osv ... Visst de är ju kanske mitt eget val att hålla mig hemma så mycket som jag gör men de har också gjort att jag hittills sluppit bli drabbad av Corona vilket jag samtidigt är tacksam för. Bara väldigt less på nonchalanta människor och känner att jag/vi (min sambo) offrat mycket under detta år medans andra i mångt och mycket skiter i vad som sägs och de är många människor i vår närhet som är nonchalanta och tycker vi har rätt till/vi ska bland annat åka skidor på annan ort för de är sååååå viktigt att komma iväg 🤦🏻‍♀️

Japp, jag har inte argumenterat mot det, det är ju uppenbart att det är så. Bara att titta på din region jämfört med min.

Mm. Jag är lite rädd för hur det kommer se ut efter jul och nyår. Jag tror ju läget kommer försämras I många regioner när folk håller på och reser runt och drar med sig smitta

Och sjukvården kommer antagligen belastas av trafikolyckor i jultrafiken med

Och folk vallfärdar till skidorterna. Blir intressant och se efter jul och nyår hur de ser ut i Sverige. Jag är ju den åsikten att saker som inte är nödvändiga kan man avstå, och där går definitivt skidresor in. Jag har avstått de mesta i år, till och med hälsa på min mamma för att hon bor 2 timmar bort i en annan del av Sverige. Vi har träffats två eller tre gånger i år bara och detta var innan Corona smittan tog fart i Sverige på allvar.Därför blir jag väldigt ledsen och arg på folk som tycker jag ska/jag har rätt till osv ... Visst de är ju kanske mitt eget val att hålla mig hemma så mycket som jag gör men de har också gjort att jag hittills sluppit bli drabbad av Corona vilket jag samtidigt är tacksam för. Bara väldigt less på nonchalanta människor och känner att jag/vi (min sambo) offrat mycket under detta år medans andra i mångt och mycket skiter i vad som sägs och de är många människor i vår närhet som är nonchalanta och tycker vi har rätt till/vi ska bland annat åka skidor på annan ort för de är sååååå viktigt att komma iväg 🤦🏻‍♀️
Jag tänker faktiskt att de uppoffringar jag gör, de gör jag för min egen och mina närståendes skull. Jag tycker det är ganska lätt att avstå saker för att slippa bli svårt sjuk och kanske dö. Och kan verkligen, verkligen inte begripa att folk tar lätt på den risken!

Jag har min dotter ungefär 2 timmar bort, och har valt att ha henne i min lilla "bubbla" av folk jag träffar (bor ensam, jobbar hemma, så bubblan är väääldigt liten), men i övrigt har jag skalat bort allt som innebär fysisk kontakt med folk. Det är såklart tråkigt i vissa avseenden, men ändå helt uthärdligt.

Jag tänker faktiskt att de uppoffringar jag gör, de gör jag för min egen och mina närståendes skull. Jag tycker det är ganska lätt att avstå saker för att slippa bli svårt sjuk och kanske dö. Och kan verkligen, verkligen inte begripa att folk tar lätt på den risken!

Jag har min dotter ungefär 2 timmar bort, och har valt att ha henne i min lilla "bubbla" av folk jag träffar (bor ensam, jobbar hemma, så bubblan är väääldigt liten), men i övrigt har jag skalat bort allt som innebär fysisk kontakt med folk. Det är såklart tråkigt i vissa avseenden, men ändå helt uthärdligt.
Jag har inget problem så att offra saker för de är inte nödvändiga just nu de jag är trött på att folk uppenbarligen i vår närhet anser att få Covid de är ju inte så farligt, de är tråkigare att stanna hemma typ. Ännu mera tjafs har de varit om julen i år och värst har ändå den människan som jobbar inom vården varit, hen anser att de är helt okej att fira jul med hela tjocka släkten.

Och folk vallfärdar till skidorterna. Blir intressant och se efter jul och nyår hur de ser ut i Sverige. Jag är ju den åsikten att saker som inte är nödvändiga kan man avstå, och där går definitivt skidresor in.

Ja, det ska bli intressant att se hur det kommer se ut här i Alperna iar. Pa julafton öppnar skidlifterna men hotell öppnar först 7 januari, även gränserna är stängda till 7 januari.

Jag tror att det både är psykologiskt och att det i vissa yrken visat sig att inte fungerar så bra och då drar man sig för att införa det igen.
Så kan det vara. Det kändes som det blev en större panik i våras och folk trodde verkligen att det skulle göra skillnad att vara hemma.

Nu känns det nästan som två läger, de som fortfarande tar det seriöst och de som har släppt det helt.
I mitt närområde tycker jag att andelen pensionärer som är ute har ökat markant sen 70+arna fick samma regler som resten av folket.
Jag har absolut ingen statistik att luta mig mot utan mina inlägg bygger bara på det jag ser omkring mig. Men eftersom fler blir smittade så är jag nog inte ute och cyklar...

Så kan det vara. Det kändes som det blev en större panik i våras och folk trodde verkligen att det skulle göra skillnad att vara hemma.

Nu känns det nästan som två läger, de som fortfarande tar det seriöst och de som har släppt det helt.
I mitt närområde tycker jag att andelen pensionärer som är ute har ökat markant sen 70+arna fick samma regler som resten av folket.
Jag har absolut ingen statistik att luta mig mot utan mina inlägg bygger bara på det jag ser omkring mig. Men eftersom fler blir smittade så är jag nog inte ute och cyklar...

Jag tycker också man ser betydligt fler äldre ute i butiker osv nu jmf med I våras

Okej så du bara svarade emot det jag skrev om min region men menade inte den?

Poängen är att läget i vissa delar av landet är just värre än I våras osv och långt från platå. Dvs man kan inte säga generellt att det värsta är över med ledning av vissa regioner. För Sverige i stort ökar dessutom smittalen och det vekar som de flesta experter tror att kring nyår kommer det märkas på dödstalen :(

Jag tror du missförstod mitt inlägg eller att jag uttrycket mig slarvigt om du tolkade mig som att jag sa emot dig om vad som gällde i din region, eller att jag påstod att läget i landet skulle göra läget i din region irrelevant. Jag menade ingenting annat än det du skriver i ditt sista stycke, att det skiljer sig väldigt i olika delar av landet.

Ännu en skandal släppt av coronakommissionen. Att skydda de äldre har misslyckats. Å så säger man att andra länder har varit mer handlingskraftiga. Regeringen har misslyckats i att skydda sina medborgare samt att man lämnade personal ensamma i stor utsträckning att hantera krisen. Man svek. Man brydde sig inte. Dags att statsministern tar sitt ansvar och avgår

MSB rapporterar på dagens presskonferens att krisinformation.se hade 3,5 miljoner besökare igår som lyckades ta sig dit utan att klicka på en länk. Att jämföra med måndagen innan då antalet besökare var 54 000.

Sen är ju säkert risken att de som verkligen borde besöka den hemsidan inte fanns bland de 3,5 miljonerna. Men effekt hade det ju uppenbarligen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka