Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
För mig som inte bor i Sverige är det helt obegripligt att man ens orkar göra långa debattartiklar om sms-varningen som skickades ut häromdagen, sådana meddelanden kommer väldigt regelbundet hos oss. Och uppenbarligen finns det tillräckligt många losers därute som vägrar erkänna/inse att corona är ett megaproblem och vägrar att rätta in sig i leden. Så ju mer information man kan banka in i folks huvud desto bättre.

Där jag bor betalar vi nu alla priset för dessa människors arroganta inställning till sig själva och övriga samhället och fick igår mindre än 12 timmars förvarning om en fem veckor lång lockdown som bland annat kommer sätta några av mina bästa vänner och deras jämlikar på ruinens brant när de nu återigen måste stänga sina restauranter, affärer och skönhetssalonger.

Jag håller med om att media gjort en märkligt stor grej av den här sms-varningen. Men en anledning till att det blivit så uppmärksammat är väl just att det inte gjorts i Sverige tidigare.

Men jag håller inte med om att det är bra att regelbundet "banka" in sån här information väldigt regelbundet. Ska det få någon effekt och visa på allvaret kan man ju inte skicka ut sms till hela befolkningen i tid och otid

En tanke är att folk nu inte längre orkar sitta vid köksbordet på en pinnstol osv? Alltså att det återvänds till kontoren av arbetsmiljöskäl?

Jag arbetar där det inte går att ha 100% hemarbete, men vi har mer hemarbete nu än I våras. Dock ser jag ju när jag går till jobbet att det är betydligt mer människor som rör sig ute nu jmf med I vår.

Jag kan faktiskt inte tänka mig värre arbetsmiljö än risken att smittas av ett potentiellt dödligt virus, så jag sitter fortfarande (sedan i mars) hemma vid mitt köksbord på min pinnstol :D Har full förståelse för att alla inte KAN jobba på distans hela tiden, men faktiskt noll förståelse för de av mina kollegor som väljer att åka kollektivt till kontoret och sitta där och jobba istället för att utföra samma arbete hemifrån. De verkar tycka det är "tråkigt" att sitta hemma, jag tycker å andra sidan att om vi kan stoppa en pandemi genom att ha tråkigt, så är det ändå ett ganska enkelt sätt.

Jag undrar varför de som kunde arbeta hemifrån i våras inte gör det nu?
När jag (som måste) åker till och från jobbet så är det lika mycket trafik som om vi inte hade en pandemi, jmf med i våras då det inte var någon trafik alls i stort sett.
Är det något ni tänkt på? Är det fler som åker till sina kontor mm?
Här märks det tydligt att fler jobbar hemma igen. Inga köer till jobbet vare sig dit eller hem trots "rusningstid". Den förändringen skedde i princip över en natt från när FHM i höstas återigen gick ut med att de som kan ska jobba hemifrån. Det var runt höstlovet tror jag.

Rent allmänt så i våras hörde man om enstaka sjuka. Nu vet i princip alla flera stycken i bekantskapskretsen som är positiva. Det ger också känslan av ökad smittspridning.

Så är ju absolut känslan, men är ju svårt att få en uppfattning om det speglar den faktiska skillnaden nu och i våras. I våras var det ju massa folk som var hemma med "minsta tecken på förkylning", närstående osv som inte upplevde sig ha Covid men som hade testat positivt nu på hösten.

Jag kan faktiskt inte tänka mig värre arbetsmiljö än risken att smittas av ett potentiellt dödligt virus, så jag sitter fortfarande (sedan i mars) hemma vid mitt köksbord på min pinnstol :D Har full förståelse för att alla inte KAN jobba på distans hela tiden, men faktiskt noll förståelse för de av mina kollegor som väljer att åka kollektivt till kontoret och sitta där och jobba istället för att utföra samma arbete hemifrån. De verkar tycka det är "tråkigt" att sitta hemma, jag tycker å andra sidan att om vi kan stoppa en pandemi genom att ha tråkigt, så är det ändå ett ganska enkelt sätt.

Jag är nog lite mer förlåtande. Jag har kollegor som sitter i en trea med maken och tre barn hemma. Och ska försöka stänga in sig i en garderob för att kunna arbeta ostört. Jag förstår fullt ut och dömer inte att denne istället sitter på sitt kontor.

Är det bara "tråkigt" däremot så har jag mindre förståelse. Men tänker också att alla kanske inte vågar erkänna att de inte klarar det utan skyller på tråkigt...

När jag (som måste) åker till och från jobbet så är det lika mycket trafik som om vi inte hade en pandemi, jmf med i våras då det inte var någon trafik alls i stort sett.
På presskonferensen vår PM gav igår uppgavs orsaken till att folk ignorerar uppmaningarna om att "jobba hemma" till stor del beror på att man vill ha socialt umgänge. Tror han har rätt och så länge folk får vara utomhus finns det ju så många andra sätt man kan vara social på utan att bryta vare sig regler eller riskera corona. Själv stod jag i en park igår för ett viktigt möte med en kollega för att utbyta information.

Så är ju absolut känslan, men är ju svårt att få en uppfattning om det speglar den faktiska skillnaden nu och i våras. I våras var det ju massa folk som var hemma med "minsta tecken på förkylning", närstående osv som inte upplevde sig ha Covid men som hade testat positivt nu på hösten.

Nja jag räknade med dem med. Det är många många fler sjuka hemma nu än i våras. Alltså även i icke Covid. Dock är det svårt veta vad det beror på med, hösten är ju generellt en årstid där fler är förkylda

Men här är det tveklöst fler hemma, fler sjuka och fler som testat positivt än i våras. Så här är ingen platå än tyvärr.

En tanke är att folk nu inte längre orkar sitta vid köksbordet på en pinnstol osv? Alltså att det återvänds till kontoren av arbetsmiljöskäl?

Jag arbetar där det inte går att ha 100% hemarbete, men vi har mer hemarbete nu än I våras. Dock ser jag ju när jag går till jobbet att det är betydligt mer människor som rör sig ute nu jmf med I vår.

Jag har kollegor som hämtat hem sin kontorsstol. Det kan ju också vara en lösning.

Jag har kollegor som hämtat hem sin kontorsstol. Det kan ju också vara en lösning.

Ja och nej. Är problemet man sitter dåligt absolut. Är problemet man inte kan koncentrera sig med tre barn och maken hemma och får sitta i garderoben och prata i telefon så kanske det inte gör det.

Personligen saknar jag stora skärmar och att ha två skärmar. (och vi får inte ta hem skärmarna dessvärre). Men jag sitter bra och kan arbeta ostört så jag gnäller inte.

Ja och nej. Är problemet man sitter dåligt absolut. Är problemet man inte kan koncentrera sig med tre barn och maken hemma och får sitta i garderoben och prata i telefon så kanske det inte gör det.

Personligen saknar jag stora skärmar och att ha två skärmar. (och vi får inte ta hem skärmarna dessvärre). Men jag sitter bra och kan arbeta ostört så jag gnäller inte.

Jag har kollegor som tagit hem skärmar också. Jag tror inte att någon egentligen frågat sin chef utan bara tagit för givet att det är ok. Jag kan inte förstå varför det inte skulle vara det. Ingen chef på mitt jobb hade protesterat om någon hade frågat. Vi tar ju redan hem vår datorer osv. Skärmarna är knappast mer värda än datorerna.

Jag håller med om att media gjort en märkligt stor grej av den här sms-varningen. Men en anledning till att det blivit så uppmärksammat är väl just att det inte gjorts i Sverige tidigare.

Men jag håller inte med om att det är bra att regelbundet "banka" in sån här information väldigt regelbundet. Ska det få någon effekt och visa på allvaret kan man ju inte skicka ut sms till hela befolkningen i tid och otid
Att använda det gamla flyglarmssystemet som man gjort här för att tala om för folk som inte har hjärna nog att tänka själva att de inte ska skapa folksamlingar i parker, shoppingcentra eller stranden lika lite som de bör gå ut när det brinner i någon allmänfarlig cistern i hamnarna faller enligt min definition inte in under epitetet "i tid och otid".

Vi har antagit en striktare work-from-home sedan de lokala rekommendationerna kom, så vi har en något större andel som jobbar hemifrån.

Och här är det i alla fall avsevärt tommare på parkeringsplatser och bussar nu än innan pandemin.

Jag har kollegor som tagit hem skärmar också. Jag tror inte att någon egentligen frågat sin chef utan bara tagit för givet att det är ok. Jag kan inte förstå varför det inte skulle vara det. Ingen chef på mitt jobb hade protesterat om någon hade frågat. Vi tar ju redan hem vår datorer osv. Skärmarna är knappast mer värda än datorerna.

Och här är uttalar att man inte får. Innan nån ens frågade.
Jag tror dock inte så mycket det är nån chef som har åsikter som att det finns någon policy hos myndigheten. Som kan vara helt onödig - eller faktiskt ha en poäng i att det ska finnas x arbetsplatser on site för de som är just on site?
Oavsett vilket så är det ju sas svårt att göra något åt. Man kan däremot köpa sig en egen skärm. Eller koppla upp sig mot tvn t ex

Och här är uttalar att man inte får. Innan nån ens frågade.
Jag tror dock inte så mycket det är nån chef som har åsikter som att det finns någon policy hos myndigheten. Som kan vara helt onödig - eller faktiskt ha en poäng i att det ska finnas x arbetsplatser on site för de som är just on site?
Oavsett vilket så är det ju sas svårt att göra något åt. Man kan däremot köpa sig en egen skärm. Eller koppla upp sig mot tvn t ex

Vi har ju egna kontor och sitter inte i nån form av kontorslandskap. Det är kanske där skillnaden ligger?

Ja vi vet att allt är fiasko i Sverige enligt dig. Det börjar bli tjatigt.
Lika tjatigt som FHM presskonferenser. Men nu har ju iaf statsministern erkänt att dom sk experterna har missbedömt andra vågen då man pratat om enstaka kluster. Så är det statsministern eller Tegnell som ska klä skott

Vi har jobbat hemifrån sen Norge uppmanade till det och dagen innan så uppmanades flertalet att jobba hemifrån. Nu kan nästan alla utföra jobbet på distans och första åtgärden var att öka upp.

Jag tror att det både är psykologiskt och att det i vissa yrken visat sig att inte fungerar så bra och då drar man sig för att införa det igen.

Att använda det gamla flyglarmssystemet som man gjort här för att tala om för folk som inte har hjärna nog att tänka själva att de inte ska skapa folksamlingar i parker, shoppingcentra eller stranden lika lite som de bör gå ut när det brinner i någon allmänfarlig cistern i hamnarna faller enligt min definition inte in under epitetet "i tid och otid".

Flyglarm? Jag trodde du skrev att det väldigt regelbundet skickades ut sms-varningar till befolkningen?

Tyvärr är nog skillnaden i följsamhet enorm när det gäller för att vara för brand i allmänfarlig cistern och att varna för ett virus nio månader in i en pandemi, oavsett vilket medie man använder.

Vi har ju egna kontor och sitter inte i nån form av kontorslandskap. Det är kanske där skillnaden ligger?

Nej jag och mina kollegor har också egna kontor. Inga öppna landskap. Så på mitt kontor står mina skärmar och vilar upp sig. Naturligtvis kan den som vill låna mitt kontor om jag inte är där och docka in sin egen dator där men det händer sällan.

Dock finns det vissa grenar som inte har eget kontor. Men de kan inte jobba hemma ändå.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka