Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vill bara förtydliga att jag verkligen förstår allvaret i pandemin och smittspridningen i Sverige. Jag tycker det är skitläskigt Och börjar vi inte efterfölja reglerna på ett bättre sätt kan det bli riktigt illa.

Men, att smittspridningen är extremt, kanske 10-20 ggr större än i våras vet vi ju bara för att vi testar nu men inte då. Vi kan ju inte veta hur spridningen såg ut i våras, vi kommer aldrig få veta eftersom testningen då var ungefär 10-20 ggr mindre än nu Och retroaktivt är ju inte möjligt. Det är det enda vi vet om själva smittspridningen. Eller har jag fattat helt fel?
Vad jag kan se är just IVA och dödsfall på väg ner (Eventuell platå med andra ord). Med det sagt kan det ju fortfarande vända uppåt igen.

Vi är inte uppe i samma antal döda som i våras och inte samma mängd på IVA som i våras, än. Det kan bero på många saker.
Vi kan ha råkat bli av med de flesta av de som är känsligast.
Viruset kan ha ändrats till en mildare variant (detta kan jag för lite om)
Riskgrupperna kan ha varit bättre på att skydda sig när grupperna på ett bättre sätt kristalliserat sig.

Framförallt är det ju viktigt att se scenariot för vad det är och inte hittar på själva.

Det är ju som någon skrev ovan regionala skillnader. I vissa delar av Sverige tex Skåne är det ju definitivt värre nu än i våras. I Stockholm är det absolut inte det. Men då pratar vi antalet inlagda personer. Beläggningen och trycket på sjukvården är ju nödvändigtvis inte bättre för det pga personalbrist mm.

En annan anledning är att eftersom vården vet väldigt mycket mer om behandling nu, så är det många som blir sjuka nu som aldrig hamnar på IVA som antagligen hade gjort det om de blivit sjuka i våras. Det rapporteras ju också om att folk söker vård tidigare nu än i våras, vilket leder till fler på sjukhus men också färre som dör eller hamnar på IVA.

Men jag håller med om att för Sverige som stort så verkar det vara en platå just nu (som kan bli en fortsatt ökning såklart). Men det finns ju regionen där det definitivt ökar fortfarande.

Den här bilden är från region Stockholm men principen har inte så mycket med Stockholm att det går nog att föra samma resonemang för hela landet.

Bilden visar antalet positivt provtagna och var de har provtagits. Jämför man den gula och mörkblå (sjukhus och säbo) och sen tittar på totalstapeln nu på hösten får man nog en hyfsad bild av hur smittspridningen såg ut i våras. (De lär ju dock inte vara exakt jämförbara med tanke på hur olika förutsättningar det var för provtagning mm).
1607979039172.webp

Det beror ju på vart i Sverige du tittar. Jönköping och Skåne har fler fall på sjukhus än de någonsin hade i våras. Jag tror det ev stämmer för Stockholm med, men är inte säker. Lite dumt att jämföra med IVA och antal döda med eftersom de har blivit bättre på att hålla folk från IVA och från att dö. Så inga siffror går att jämföra med varandra riktigt.

Nej Stockholm har inte fler fall på sjukhus nu än i våras. 800 nu jämfört med 1100 som mest i våras. Men det finns fler län som har fler nu än då. Västernorrland, Gävleborg, Gotland bland annat

Jag frågade dig, för jag vet inte. För jag tycker att en prognos och ett scenario är samma sak.
Det kanske inte är en definition exakt men vi som arbetar inom krisberedskap arbetar ofta med scenario och mycket sällan (aldrig) prognoser. Scenario ska vara trovärdiga och logiska men inte alltid troliga. När man jobbar med scenario ska man inte överbelasta ett scenario utan hellre göra fler. Ett scenario har olika uppbyggnadsfaser, tex drivkraft och olika effekter. De har också en grundhistoria som man sedan fyller på med fördjupningar och chocker. Även om scenario inte alltid är troliga, dvs man har inte sannolikhetsbedömt scenario så får man hjälp av de genom en (av många) tänkbar utveckling och det är lättare att se beroendeförhållanden, helhet osv.
Scenario tar man fram för att bli mer proaktiv, få fler diskussioner och stresstesta planer, som ex.
Prognoser går mer på trender, statistik och "titta i kristallkulan".

Det beror ju på vart i Sverige du tittar. Jönköping och Skåne har fler fall på sjukhus än de någonsin hade i våras. Jag tror det ev stämmer för Stockholm med, men är inte säker. Lite dumt att jämföra med IVA och antal döda med eftersom de har blivit bättre på att hålla folk från IVA och från att dö. Så inga siffror går att jämföra med varandra riktigt.

Jag kollar över hela landet. Givetvis är det olika på olika ställen i landet men jag antar samtidigt att vi hela tiden pratar om hela landet så länge vi inte specifikt talar om en viss del av detsamma.

Jag jämför däremot inte IVA och antal döda med varandra. Det varken går eller är aktuellt. Men, det går ju inte heller att jämföra med antal smittade eftersom det är så stor skillnad på hur många som testas.

Å andra sidan kan man ju inte heller dra några slutsatser att det är värre än i våras.

Nej Stockholm har inte fler fall på sjukhus nu än i våras. 800 nu jämfört med 1100 som mest i våras. Men det finns fler län som har fler nu än då. Västernorrland, Gävleborg, Gotland bland annat
Det är bra att ha fel ibland!
Västra götaland hade enligt aftonbladet dock lika många inlagda som under våren.
Skönt att det är så pass många kvar innan det är lika många i stockholm, även om taket på IVA är nått. Förhoppningsvis så kan de utöka antalet platser där.

Jag kollar över hela landet. Givetvis är det olika på olika ställen i landet men jag antar samtidigt att vi hela tiden pratar om hela landet så länge vi inte specifikt talar om en viss del av detsamma.

Jag jämför däremot inte IVA och antal döda med varandra. Det varken går eller är aktuellt. Men, det går ju inte heller att jämföra med antal smittade eftersom det är så stor skillnad på hur många som testas.

Å andra sidan kan man ju inte heller dra några slutsatser att det är värre än i våras.
Nej jag tänker att antal sjukhusinlagda är det närmaste man kan jämföra. Men det kan också bli fel. Så i slutändan kommer det ändå bli att man inte kan jämföra förens i efterhand, och antagligen ganska långt tid i efterhand.

Det är bra att ha fel ibland!
Västra götaland hade enligt aftonbladet dock lika många inlagda som under våren.
Skönt att det är så pass många kvar innan det är lika många i stockholm, även om taket på IVA är nått. Förhoppningsvis så kan de utöka antalet platser där.

Det här är en bättre källa än Aftonbladet ;) (även om de hade rätt om det). Bra översikt.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Att IVA i Stockholm var fullbelagt har inte med antal personer i behov av iva-vård, eller antalet fysiska platser att göra. Utan att det inte finns lika mycket personal som i våras. Vilket är ännu en faktor i att höst och vår är svårjämförda

Nej jag tänker att antal sjukhusinlagda är det närmaste man kan jämföra. Men det kan också bli fel. Så i slutändan kommer det ändå bli att man inte kan jämföra förens i efterhand, och antagligen ganska långt tid i efterhand.

Det är väl egentligen det jag vill säga. Men samtidigt säga då att man måste ju ändå ta siffrorna som de är och inte tolka att det är ”åt helvete” eller ”högre än någonsin i Sverige” och ”större våg än i våras”. Det går liksom inte men ska man, så kan man ju luta mer åt hållet att det är tvärtom.

Idag säger en IVA sjuksköterska i AF: Vi krälar på golvet medan ni julhandlar.

Idag säger en IVA sjuksköterska i AF: Vi krälar på golvet medan ni julhandlar.
Här du koll på hur det ser ut i Spanien eftersom du hyllar Spanien och hela tiden klagar på Sverige?
Jag har ngr bekanta i Spanien och häromdagen var det ett nyhetsinslag om sjukvården i Spanien. Om jag var du skulle jag ta reda på lite mer om hur det verkligen är i det landet du säger att du bor i innan du hyllar det.

Ifall du inte vill leta reda på informationen själv: Sjukvårdspersonalen i Spanien "krälar" också på golvet.

Jag vill bara förtydliga att jag verkligen förstår allvaret i pandemin och smittspridningen i Sverige. Jag tycker det är skitläskigt Och börjar vi inte efterfölja reglerna på ett bättre sätt kan det bli riktigt illa.

Men, att smittspridningen är extremt, kanske 10-20 ggr större än i våras vet vi ju bara för att vi testar nu men inte då. Vi kan ju inte veta hur spridningen såg ut i våras, vi kommer aldrig få veta eftersom testningen då var ungefär 10-20 ggr mindre än nu Och retroaktivt är ju inte möjligt. Det är det enda vi vet om själva smittspridningen. Eller har jag fattat helt fel?
Vad jag kan se är just IVA och dödsfall på väg ner (Eventuell platå med andra ord). Med det sagt kan det ju fortfarande vända uppåt igen.

Vi är inte uppe i samma antal döda som i våras och inte samma mängd på IVA som i våras, än. Det kan bero på många saker.
Vi kan ha råkat bli av med de flesta av de som är känsligast.
Viruset kan ha ändrats till en mildare variant (detta kan jag för lite om)
Riskgrupperna kan ha varit bättre på att skydda sig när grupperna på ett bättre sätt kristalliserat sig.

Framförallt är det ju viktigt att se scenariot för vad det är och inte hittar på själva.

Det är hör fler på IVA än I våras och samma rapporter har ju kommit från andra regioner.

Sen är det svårt veta om det är pga fler sjuka procentuellt sätt såklart eller om det bara är fler som blir svårt sjuka.

Så tyvärr så det vården flaggat för och gör att region efter region går upp i förstärkningsläge är ju fler sjuka som behöver vård. Här har de uttalat att efter nyår kommer dödssiffrorna ikapp.

Förra veckan var 22% av de som testade sig i min region positiva. Det ökar för varje vecka. Sen som jag fattar det slår det hårdare iom mindre personal.

Rent allmänt så i våras hörde man om enstaka sjuka. Nu vet i princip alla flera stycken i bekantskapskretsen som är positiva. Det ger också känslan av ökad smittspridning.

Jag tror absolut man har en kraftigt ökad smittspridning i landet. Däremot behöver det inte betyda att de kommer hamna på iva eller ens bli svårt sjuk

Senast ändrad:
För mig som inte bor i Sverige är det helt obegripligt att man ens orkar göra långa debattartiklar om sms-varningen som skickades ut häromdagen, sådana meddelanden kommer väldigt regelbundet hos oss. Och uppenbarligen finns det tillräckligt många losers därute som vägrar erkänna/inse att corona är ett megaproblem och vägrar att rätta in sig i leden. Så ju mer information man kan banka in i folks huvud desto bättre.

Där jag bor betalar vi nu alla priset för dessa människors arroganta inställning till sig själva och övriga samhället och fick igår mindre än 12 timmars förvarning om en fem veckor lång lockdown som bland annat kommer sätta några av mina bästa vänner och deras jämlikar på ruinens brant när de nu återigen måste stänga sina restauranter, affärer och skönhetssalonger.

Jag undrar varför de som kunde arbeta hemifrån i våras inte gör det nu?
När jag (som måste) åker till och från jobbet så är det lika mycket trafik som om vi inte hade en pandemi, jmf med i våras då det inte var någon trafik alls i stort sett.
Är det något ni tänkt på? Är det fler som åker till sina kontor mm?

När jag (som måste) åker till och från jobbet så är det lika mycket trafik som om vi inte hade en pandemi, jmf med i våras då det inte var någon trafik alls i stort sett.

En tanke är att folk nu inte längre orkar sitta vid köksbordet på en pinnstol osv? Alltså att det återvänds till kontoren av arbetsmiljöskäl?

Jag arbetar där det inte går att ha 100% hemarbete, men vi har mer hemarbete nu än I våras. Dock ser jag ju när jag går till jobbet att det är betydligt mer människor som rör sig ute nu jmf med I vår.

Ingen aning. Jag och mina kollegor jobbar hemma precis som i våras.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka