Jag vill bara förtydliga att jag verkligen förstår allvaret i pandemin och smittspridningen i Sverige. Jag tycker det är skitläskigt Och börjar vi inte efterfölja reglerna på ett bättre sätt kan det bli riktigt illa.
Men, att smittspridningen är extremt, kanske 10-20 ggr större än i våras vet vi ju bara för att vi testar nu men inte då. Vi kan ju inte veta hur spridningen såg ut i våras, vi kommer aldrig få veta eftersom testningen då var ungefär 10-20 ggr mindre än nu Och retroaktivt är ju inte möjligt. Det är det enda vi vet om själva smittspridningen. Eller har jag fattat helt fel?
Vad jag kan se är just IVA och dödsfall på väg ner (Eventuell platå med andra ord). Med det sagt kan det ju fortfarande vända uppåt igen.
Vi är inte uppe i samma antal döda som i våras och inte samma mängd på IVA som i våras, än. Det kan bero på många saker.
Vi kan ha råkat bli av med de flesta av de som är känsligast.
Viruset kan ha ändrats till en mildare variant (detta kan jag för lite om)
Riskgrupperna kan ha varit bättre på att skydda sig när grupperna på ett bättre sätt kristalliserat sig.
Framförallt är det ju viktigt att se scenariot för vad det är och inte hittar på själva.
Det är ju som någon skrev ovan regionala skillnader. I vissa delar av Sverige tex Skåne är det ju definitivt värre nu än i våras. I Stockholm är det absolut inte det. Men då pratar vi antalet inlagda personer. Beläggningen och trycket på sjukvården är ju nödvändigtvis inte bättre för det pga personalbrist mm.
En annan anledning är att eftersom vården vet väldigt mycket mer om behandling nu, så är det många som blir sjuka nu som aldrig hamnar på IVA som antagligen hade gjort det om de blivit sjuka i våras. Det rapporteras ju också om att folk söker vård tidigare nu än i våras, vilket leder till fler på sjukhus men också färre som dör eller hamnar på IVA.
Men jag håller med om att för Sverige som stort så verkar det vara en platå just nu (som kan bli en fortsatt ökning såklart). Men det finns ju regionen där det definitivt ökar fortfarande.