Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, kan folk inte bete sig som de ska så... annars kan man ju inte riktigt veta om platån är här eller om toppen inte är nådd förrän tiden har kommit och gått.
Du kan ju inte säga dagen innan halva månaden har gått att toppen inte är nådd eftersom du helt enkelt inte kan sia om framtiden.

Men, fortsätter folk att vara dumma så kanske det blir så. Är det verkligen FHM´s fel då?
Ja det är det. Eftersom man vet att folk inte gör som dom ska så måste man ju utgå ifrån det. Gör man det så blir ju allt rätt istället för fel.

Klipper följande text från wikipedia
"Sms (eller SMS, från engelskans short message service) är en tjänst för korta textmeddelanden, eller sms, som sänds mellan mobiltelefoner eller mellan dator och mobiltelefon. Ett textmeddelande via sms kan av tekniska skäl i mobiltelefonsystemen bestå av högst 160 tecken, men telefonen kan själv dela upp längre texter i flera sms, vilka den mottagande telefonen sedan sammanfogar till en helhet igen."
SÅ coolt! Faktiskt! Så kan man ju inte göra när man skickar Snigel-brev i alla fall!

Såg den här texten på aftonbladets sida. Det känns inget vidare just nu. Och massor av mina kurskamrater åker "hem" över jul trots att man inte ska umgås med nya osv.

1607972573415.webp

Så det känns inget vidare inför jul. Och hur det ev blir efter jul vill jag inte ens tänka på!

Såg den här texten på aftonbladets sida. Det känns inget vidare just nu. Och massor av mina kurskamrater åker "hem" över jul trots att man inte ska umgås med nya osv.

Visa bifogad fil 61595

Så det känns inget vidare inför jul. Och hur det ev blir efter jul vill jag inte ens tänka på!
Det man undrar över är ju vilka som ska få rätt till vård enligt lagen.

Supernyheter från GB 😩

”Nya nedstängningar införs i delar av Storbritannien på grund av coronapandemin. Forskare varnar för att en ny form av coronaviruset har upptäckts hos fler än 1 000 personer.

– Vi har identifierat en ny variant av coronavirus, vilket kan vara kopplat till den snabbare spridningen i sydöstra England, sade hälsominister Matt Hancock i ett uttalande i parlamentet.”

www.hd.se

Det är ju självklart att MSB inte skulle skicka ut en länk i smset, hade ju varit idiotiskt om de hade gjort det.. De har länge varnat för att bedrägare skulle passa på nu när MSB skulle skicka meddelandet genom att sprida just länkar. Därför publicerade man även tidigt information om meddelandet just för att det inte skulle tolkas som något fejkat.

Hur är det bättre att man hänvisar till en webbsida utan att veta vad adressen är? Ska man googla fram? Vad hindrar någon att skapa en snarlik webbsida med falsk information som hamnar högre hos Google?
Jag ska erkänna att jag inte var säker på att det inte vart något lurt så jag kastade det och googlade själv

Jag frågade dig, för jag vet inte. För jag tycker att en prognos och ett scenario är samma sak.

Nej, scenario är något som skulle kunna inträffa givet de indata och kunskap man har. Man brukar plocka fram mer än en tänkbar utveckling, alltså flera scenarier och man gör det inte i syfte att gissa utfallet utan för att förbereda sig på det som bedöms viktigast att förberedas för.

"Folkhälsomyndigheten skriver att scenarierna är framtagna för att illustrera hypotetiska förlopp och ska inte uppfattas som prognoser"

Supernyheter från GB 😩

”Nya nedstängningar införs i delar av Storbritannien på grund av coronapandemin. Forskare varnar för att en ny form av coronaviruset har upptäckts hos fler än 1 000 personer.

– Vi har identifierat en ny variant av coronavirus, vilket kan vara kopplat till den snabbare spridningen i sydöstra England, sade hälsominister Matt Hancock i ett uttalande i parlamentet.”

www.hd.se

Men också lite trösterikt

"Det finns ingenting som tyder på att den nya varianten av viruset skulle leda till fler allvarliga fall. Inte heller tros det svara annorlunda på behandling och experter säger att det är otroligt att vaccin inte skulle skydda mot varianten. "

Källa DN

Men också lite trösterikt

"Det finns ingenting som tyder på att den nya varianten av viruset skulle leda till fler allvarliga fall. Inte heller tros det svara annorlunda på behandling och experter säger att det är otroligt att vaccin inte skulle skydda mot varianten. "

Källa DN
Jag läste inte på men fick liknande tankar. Det finns ju massor av versioner av viruset i omlopp utan att det ställer till mer problem än ursprungsvarianten. Virus muterar och de muterar fort så att det här händer är ju helt normalt. Det finns även en fördel i det hela nämligen att de många mutationerna möjliggör att det blir mindre farligt (virus "vill" ju inte döda sin värd) och det vore ju en enkel och bra lösning på ett besvärligt problem.

Jag vill bara förtydliga att jag verkligen förstår allvaret i pandemin och smittspridningen i Sverige. Jag tycker det är skitläskigt Och börjar vi inte efterfölja reglerna på ett bättre sätt kan det bli riktigt illa.

Men, att smittspridningen är extremt, kanske 10-20 ggr större än i våras vet vi ju bara för att vi testar nu men inte då. Vi kan ju inte veta hur spridningen såg ut i våras, vi kommer aldrig få veta eftersom testningen då var ungefär 10-20 ggr mindre än nu Och retroaktivt är ju inte möjligt. Det är det enda vi vet om själva smittspridningen. Eller har jag fattat helt fel?
Vad jag kan se är just IVA och dödsfall på väg ner (Eventuell platå med andra ord). Med det sagt kan det ju fortfarande vända uppåt igen.

Vi är inte uppe i samma antal döda som i våras och inte samma mängd på IVA som i våras, än. Det kan bero på många saker.
Vi kan ha råkat bli av med de flesta av de som är känsligast.
Viruset kan ha ändrats till en mildare variant (detta kan jag för lite om)
Riskgrupperna kan ha varit bättre på att skydda sig när grupperna på ett bättre sätt kristalliserat sig.

Framförallt är det ju viktigt att se scenariot för vad det är och inte hittar på själva.

En annan skandal är ju att Tegnell får fel ännu en gång. 26 nov sa han att smittspridningen skulle nå sin topp i mitten på december. Vi skulle stå på en platå då. Var är platån? Nu är vi i mitten och toppen är inte nådd......ännu.
Du har då lätt att peka ut skandaler. Angående den så kallade skandal 2 så behver du nog lyssna en gång till, och lyssna lite mer ordentligt. Det var många om och men när Tegnell presneterade modellen och det var så långt ifrån en garanti man kan komma när det gäller platåfasen, jag antar att du inte ännu hunnit glömma nyanserna i svenskan där borta i spanien och så svårt var det inte att förstå. Huruvida vi får en platå i mitten av december kvarsår och se vi är just nu i mitten så det krävs någon vecka till för att veta.

Jag vill bara förtydliga att jag verkligen förstår allvaret i pandemin och smittspridningen i Sverige. Jag tycker det är skitläskigt Och börjar vi inte efterfölja reglerna på ett bättre sätt kan det bli riktigt illa.

Men, att smittspridningen är extremt, kanske 10-20 ggr större än i våras vet vi ju bara för att vi testar nu men inte då. Vi kan ju inte veta hur spridningen såg ut i våras, vi kommer aldrig få veta eftersom testningen då var ungefär 10-20 ggr mindre än nu Och retroaktivt är ju inte möjligt. Det är det enda vi vet om själva smittspridningen. Eller har jag fattat helt fel?
Vad jag kan se är just IVA och dödsfall på väg ner (Eventuell platå med andra ord). Med det sagt kan det ju fortfarande vända uppåt igen.

Vi är inte uppe i samma antal döda som i våras och inte samma mängd på IVA som i våras, än. Det kan bero på många saker.
Vi kan ha råkat bli av med de flesta av de som är känsligast.
Viruset kan ha ändrats till en mildare variant (detta kan jag för lite om)
Riskgrupperna kan ha varit bättre på att skydda sig när grupperna på ett bättre sätt kristalliserat sig.

Framförallt är det ju viktigt att se scenariot för vad det är och inte hittar på själva.
Det beror ju på vart i Sverige du tittar. Jönköping och Skåne har fler fall på sjukhus än de någonsin hade i våras. Jag tror det ev stämmer för Stockholm med, men är inte säker. Lite dumt att jämföra med IVA och antal döda med eftersom de har blivit bättre på att hålla folk från IVA och från att dö. Så inga siffror går att jämföra med varandra riktigt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka