Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lika tjatigt som FHM presskonferenser. Men nu har ju iaf statsministern erkänt att dom sk experterna har missbedömt andra vågen då man pratat om enstaka kluster. Så är det statsministern eller Tegnell som ska klä skott

Vad spelar det för roll? Är det färre sjuka och döda beroende på vem som missbedömde? Är det avgörande på något vis att just nu reda ut det?

Nja jag räknade med dem med. Det är många många fler sjuka hemma nu än i våras. Alltså även i icke Covid. Dock är det svårt veta vad det beror på med, hösten är ju generellt en årstid där fler är förkylda

Men här är det tveklöst fler hemma, fler sjuka och fler som testat positivt än i våras. Så här är ingen platå än tyvärr.

Det där är ju säkert också olika mellan regioner och sitt egna sammanhang. Utgår jag bara från mina vänner, bekanta och kollegor är situationen ungefär densamma. Men det är ju självklart inte facit.

Platå kan det ju vara även om antalet positiva är fler än i våras, så är det ju i många regioner. Och platån i sig är ju ingen garanti för att det sen vänder neråt.

Lika tjatigt som FHM presskonferenser. Men nu har ju iaf statsministern erkänt att dom sk experterna har missbedömt andra vågen då man pratat om enstaka kluster. Så är det statsministern eller Tegnell som ska klä skott
Ironi eller? Som svar på att du tjatar om att allt vi gör i Sverige är ett fiasko så fortsätter du tjatet.

Jag undrar varför de som kunde arbeta hemifrån i våras inte gör det nu?
När jag (som måste) åker till och från jobbet så är det lika mycket trafik som om vi inte hade en pandemi, jmf med i våras då det inte var någon trafik alls i stort sett.
Är det något ni tänkt på? Är det fler som åker till sina kontor mm?

Sett över hela organisationen är det fler hos oss som jobbar hemifrån nu än i våras. Då var de flesta chefer på plats, nu är de hemma om det inte är något speciellt. Även folk som har mer "stationär" utrustning har fått den hemlevererad (om de har plats hemma) så att de också kan jobba hemifrån. Kontorsutrustning (stolar, skärmar, skrivbord, tangentbord mm) budas hem till de som vill. Men det är ju väldigt stor skillnad i vad som funkar om man bor i hus med separat arbetsrum eller i en liten etta...

Flyglarm? Jag trodde du skrev att det väldigt regelbundet skickades ut sms-varningar till befolkningen?

Tyvärr är nog skillnaden i följsamhet enorm när det gäller för att vara för brand i allmänfarlig cistern och att varna för ett virus nio månader in i en pandemi, oavsett vilket medie man använder.
Den moderna tidens flyglarm kommer även via sms 😉 finns säkert ngn ny modern term för det på svenska som jag inte kan. På min telefon heter det emergency alerts

Det där är ju säkert också olika mellan regioner och sitt egna sammanhang. Utgår jag bara från mina vänner, bekanta och kollegor är situationen ungefär densamma. Men det är ju självklart inte facit.

Platå kan det ju vara även om antalet positiva är fler än i våras, så är det ju i många regioner. Och platån i sig är ju ingen garanti för att det sen vänder neråt.

Alltså man får ju tro på vården, regionen osv. De säger att smittspridningen skenar, kurvan pekar rakt uppåt, det vårdas fler på IVA för Covid än någonsin förr osv osv.

Som tillägg till det så märker man det själv som vanlig dödlig med. På viset jag beskrev.

Dvs I min region finns ingen platå. I min region är läget värre än någonsin. Osv.

Den moderna tidens flyglarm kommer även via sms 😉 finns säkert ngn ny modern term för det på svenska som jag inte kan. På min telefon heter det emergency alerts

Fast nu skrev du ju "att använda det gamla flyglarmssystemet"?

Men oavsett system så finns det ju en gräns för det också. Går det ut ett vma i veckan (eller vad ju väldigt regelbundet är) om att folk ska akta sig för viruset så slutar nog folk höra det också.

Alltså man får ju tro på vården, regionen osv. De säger att smittspridningen skenar, kurvan pekar rakt uppåt, det vårdas fler på IVA för Covid än någonsin förr osv osv.

Som tillägg till det så märker man det själv som vanlig dödlig med. På viset jag beskrev.

Dvs I min region finns ingen platå. I min region är läget värre än någonsin. Osv.

Ja alltså jag har såklart inte påstått något om läget i din region, jag vet ju inte ens vilken region det är :)

Ja alltså jag har såklart inte påstått något om läget i din region, jag vet ju inte ens vilken region det är :)

Okej så du bara svarade emot det jag skrev om min region men menade inte den?

Poängen är att läget i vissa delar av landet är just värre än I våras osv och långt från platå. Dvs man kan inte säga generellt att det värsta är över med ledning av vissa regioner. För Sverige i stort ökar dessutom smittalen och det vekar som de flesta experter tror att kring nyår kommer det märkas på dödstalen :(

Som sagt ingen platå tyvärr och mycket värre än i våras :(

https://sverigesradio.se/artikel/7624867

"Situationen inom Region Gävleborg är nu så pass ansträngd att man inom kort planerar att höja sin beredskapsnivå och gå upp i katastrofläge, verksamheterna ser nu över om man uttömt samtliga egna resurser och kommer att be andra regioner om hjälp med IVA-patienter."

Vilken expat som helst anser nog att Tegnell är en idiot i det här. Men just nu är det väl bara att konstatera att hela världen utom möjligen Nya Zealand - där min kompis säger att de lever som vanligt - har missbedömt situationen och tappat kontrollen.

Men oavsett system så finns det ju en gräns för det också. Går det ut ett vma i veckan (eller vad ju väldigt regelbundet är) om att folk ska akta sig för viruset så slutar nog folk höra det också.

Det kan väl ändå inte vara så svårt att begripa att det är det gamla flyglarmssystemet som utvecklats. På 40-talet varnades det med högljudda sirener för tyskarnas flyganfall som jämnade delar av landet till marken. Nu varnas det med ilskna signaler med tillhörande text på mobilen för att få folk att undvika folksamlingar. Hamnar vi under attack kommer bägge systemen ljuda så ingen kan missa det.

Som sagt ingen platå tyvärr och mycket värre än i våras :(

https://sverigesradio.se/artikel/7624867

"Situationen inom Region Gävleborg är nu så pass ansträngd att man inom kort planerar att höja sin beredskapsnivå och gå upp i katastrofläge, verksamheterna ser nu över om man uttömt samtliga egna resurser och kommer att be andra regioner om hjälp med IVA-patienter."
Vad händer sen? Ger man upp eller vad? Katastrof läget är ju sista steget.

Läste du artikeln?
Man tar hjälp av andra regioner. Eller länder för all del. Men katastrofläge frigör resurser. Dock på bekostnad av annan vård.
Det är den biten som gör mig mest upprörd. Att folk liksom vägrar förstå vilka konsekvenser det kan leda till för både dem själva, nära anhöriga och helt okända med akuta allvarliga sjukdomar som i den vanliga moderna vården hade kunnat klarat sig utmärkt men utan den vården nu riskerar att dö eller få allvarliga komplikationer för att all resurser är uppslukade av corona 😔

Det är den biten som gör mig mest upprörd. Att folk liksom vägrar förstå vilka konsekvenser det kan leda till för både dem själva, nära anhöriga och helt okända med akuta allvarliga sjukdomar som i den vanliga moderna vården hade kunnat klarat sig utmärkt men utan den vården nu riskerar att dö eller få allvarliga komplikationer för att all resurser är uppslukade av corona 😔

Ja. Det gjorde ont i hjärtat att höra att alla planerade operationer på Astrid Lindgrens barnsjukhus stoppats. Att även barn i behov av operation nu får vänta till minst våren. Gamla som får vänta på nya leder. Osv. Men ändå är julhandeln i full gång..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka