Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
De senaste 10 (?) åren har jag i princip ALLTID tappat lukt- och smaksinne i samband med förkylning. Och då pratar jag alltså inte om att näsan är täppt, eller att jag är speciellt snorig, utan näsan är då i princip normal. Jag kan spruta parfym på handen, sätta näsan rakt på, dra in ett djupt andetag och känna ABSOLUT ingenting. Det brukar ta 1-2 veckor innan jag allt är normalt igen.

De senaste 10 (?) åren har jag i princip ALLTID tappat lukt- och smaksinne i samband med förkylning. Och då pratar jag alltså inte om att näsan är täppt, eller att jag är speciellt snorig, utan näsan är då i princip normal. Jag kan spruta parfym på handen, sätta näsan rakt på, dra in ett djupt andetag och känna ABSOLUT ingenting. Det brukar ta 1-2 veckor innan jag allt är normalt igen.

Jag säger samma men för mig är det några dagar, ca 2-3. Men, precis som du beskriver, inte speciellt snorig alls utan kan andas fritt men ändå tappa luktsinne när jag är förkyld.
Det var därför ett covid-test för mig hade varit värdefullt denna gång.

Nu är det ju tämligen säkert att det var det denna gång med tanke på att två nära mig hade det.

Jag får upp det nu på morgonen iallafall. Man registrerar sig först och får sedan besked om vilka bokningsbara tider som finns.

Jag har dock bestämt mig för att inte ta något test nu trots att jag är nyfiken på om jag hade covid-19. Mitt svalgprov var nog inte riktigt tillförlitligt, men värdet för mig av veta om jag har antikroppar känns som lågt i relation till riskerna med att jag beblandar mig med folk.
Men vad konstigt, jag får fortfarande inte upp det alls. Förstår absolut vad du menar men för mig som har en äldre släkting som bor själv och inte har hemtjänst (vägrar söka) men som inte längre (sedan i somras-höstas) klarar sig helt själv så har ett antikroppstestet ett värde. Hen behöver helt enkelt hjälp och tills vi får hen att gå med på hemtjänst och får hemtjänst beviljad så är det vi som får hjälpa till.

Här i Östergötland är provtagningen begränsad till 50+. Lite synd att vi fortfarande inte har kapacitet att testa alla med kvardröjande covid-19 symptom.

@Linn-Nora
Jag har heller aldrig tappat lukt eller smak av förkylning, annat än om man varit väldigt täppt har det kunnat bli försämrat.

Nu med Covid så I princip samma ögonblick febern gick ner och jag mådde bättre så försvann luktsinnet helt. Som nån tryckte på en knapp.

Så jag förstår du är orolig, men du ska ju inte kunna få covid två ggr så tätt.

Men det låter väldigt rimligt med teorin att man kan vara känsligare sedan, och därför lättare tappa luktsinnet. Håller tummarna det snart är tillbaka.

Jag tycker att vi ska vara väldigt försiktiga när vi uttrycker vad som är möjligt och inte med covid-19. Så länge har inte den stora massan testats att vi verkligen vet hur länge man ev är immun. Och dessutom så kan det finnas stora individuella skillnader som vi ännu inte är medvetna om.

Svarar alla 😊

Jag är fullt medveten om att det skulle kunna vara covid igen, vilket är anledningen till att jag isolerar mig.
Nu kom iofs luktsinnet tillbaka igen så jag kan ha hetsat upp mig lite fort 😉
Vi har småbarn och det går förkylningar så sannolikheten för att det är en vanlig förkylning är större, tror jag. Och oavsett får jag inte testa mig igen. Så jag isolerar mig.
Den här gången är det enda som påminner om när jag hade covid att luktsinnet försvann någon timme när jag vaknade. Så jag hoppas inte det. Annars började det som mina förkylningar alltid börjat, näsrinn, svid i halsen och sen idag är snoret mindre och tjockare. Så det känns klassiskt. Men men, det får jag aldrig veta 😊

Men vad konstigt, jag får fortfarande inte upp det alls. Förstår absolut vad du menar men för mig som har en äldre släkting som bor själv och inte har hemtjänst (vägrar söka) men som inte längre (sedan i somras-höstas) klarar sig helt själv så har ett antikroppstestet ett värde. Hen behöver helt enkelt hjälp och tills vi får hen att gå med på hemtjänst och får hemtjänst beviljad så är det vi som får hjälpa till.

Jag förstår och jag hoppas att det inte lät som att jag menade att du inte skulle provta. :) Jag menade bara att för egen del så handlar det bara om nyfikenhet.

Här hittar du sidan: https://www.1177.se/Stockholm/sjukd...covid-19/antikroppstest-for-dig-som-ar-frisk/

Klicka på ”Antikroppstester på över 80 provtagningsenheter ...”

Här hittar du

Jag tycker absolut att det ska till ett andra test när så många symptom stämmer överens med Covid-19!
Om man får ta ett till test, en arbetskollega fick covid-19 i våras, har gjort antikroppstest som visade antikroppar men fick typ alla symptom igen på covid-19 nu under hösten men fick då inte beställa ett covid-19 test eftersom hen hade antikroppar men rådet från vården var att anta att det var covid-19. :cautious:

Jag tycker att vi ska vara väldigt försiktiga när vi uttrycker vad som är möjligt och inte med covid-19. Så länge har inte den stora massan testats att vi verkligen vet hur länge man ev är immun. Och dessutom så kan det finnas stora individuella skillnader som vi ännu inte är medvetna om.

Jag går på vad Folkhälsomyndigheten uttalar. Inga egna gissningar alltså

Fast den första i Sverige som upptäcktes vara smittad på nytt fick ny infektion efter tre månader. Viruset har ju visats förändra sig på flera punkter. https://lakartidningen.se/aktuellt/...juknande-i-covid-19-som-bekraftats-i-sverige/

Fast nu var det väl en månad? Annars läste jag fel och får korrigera mitt svar. Men FHM anser ju envist att genomgången infektion ger skydd mer än 1 månad.

Antagligen därför man inte får testa om. Något jag tycker är olyckligt.

Men om man inte litar på FHM heller, ja då finns ju absolut inget som säger att man inte kan få det två ggr med kort intervall

Fast nu var det väl en månad? Annars läste jag fel och får korrigera mitt svar. Men FHM anser ju envist att genomgången infektion ger skydd mer än 1 månad.

Men om man inte litar på FHM heller, ja då finns ju absolut inget som säger att man inte kan få det två ggr med kort intervall
Här i vår region får du inte testa dig igen för ens de gått 6 månader .. Man räknar alltså med att folk ska vara immuna minst 6 månader.

Jag tänker också att det är olyckligt för då får man ju inga eventuella bevis för att det går att få på kortare tid.

För övrigt kanske det skiter sig med statistiken ändå om man hinner bli frisk innan man får testet eller bara de över en viss ålder får testa.

Jag tänker också att det är olyckligt för då får man ju inga eventuella bevis för att det går att få på kortare tid.

För övrigt kanske det skiter sig med statistiken ändå om man hinner bli frisk innan man får testet eller bara de över en viss ålder får testa.

Ja precis, det känns som man missar mycket information om viruset så!

Jag förstår och jag hoppas att det inte lät som att jag menade att du inte skulle provta. :) Jag menade bara att för egen del så handlar det bara om nyfikenhet.

Här hittar du sidan: https://www.1177.se/Stockholm/sjukd...covid-19/antikroppstest-for-dig-som-ar-frisk/

Klicka på ”Antikroppstester på över 80 provtagningsenheter ...”

Här hittar du
Jag tog det inte alls så heller :).
Det är exakt den vägen jag går men när jag trycker på ”Ny provtagningsbeställning" (steg 3) så finns inte ”Covid-19 – Antikroppstest” att välja för mig :cautious:. Hel konstigt!

Nä, man räknar med att testet kan ge ett falskt positivt svar upp till 6 månader efter covid-19 sjukdom.

Fast FHM tycker ju att någon form av immunitet i ett halvår. Dock mycket oklart exakt varifrån ett halvår kommer. Men att det är "mycket låg risk" att insjukna igen inom 6 månader.

Det är synd att det inte följs/dokumenteras mer huruvida det verkligen är så eller ej..

Nästan två månader sedan är det väl? @Linn-Nora
Jag tror att FHM kan säga varken bu eller bä eftersom de inte vet hur viruset förändrar sig. Vad de kan säga något om är att om viruset inte förändrar sig så är det osannolikt att man återinsjuknar inom X antal månader. Vad de också borde kunna säga något om är att det knappast är uppseendeväckande att man kan återinsjukna i samma virussjukdom flera gånger. I fallet med kvinnan som jag refererade till så hade viruset ändrats på åtminstone tio punkter och då är det ju inte alls uppseendeväckande att hon kunde återinsjukna. Att det skedde efter just tre månader och inte efter två månader eller sex månader är nog mest slumpen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • 🎄Jul 2024🎄

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka